lørdag, mars 09, 2013

Lørdag

Det er lørdag kveld. Ute er det minus 9 og det snør ganske kraftig.  Så er ihvertfall ikke vinteren over ennå nei. Nå er det lenge siden jeg har blogga og det er rett og slett fordi jeg har hatt noen hektiske dager og tida strekker ikke til !Men jeg får vel ta det steg for steg . Torsdag morgen våkna vi opp til masse kuldegrader. Plutselig var vi liksom tilbake til januar føltes det som. Brrr, altså. Men det var nå bare å kle godt på seg å komme seg avgårde. Da jeg gikk ut døra så la jeg merke til en stor hvit klump oppe på veslestuetomta. Jøss, tenkte jeg . Hvordan har den snøklumpen havna der ? Og så snudde snøklumpen plutselig på hodet og så var det jo slett ingen snøklump men ei fin lirype . Nå kan en jo si at det passer bra med lirype i Lien men det har vi ihvertfall aldri sett i tunet her før. Jeg fikk grabba tak i kamera og fikk tatt noen bilder men de ble ikke spesielt gode. Men det var nå ihvertfall en god start på en kald dag . Resten av den kalde dagen ble travel som bare det . Vel hjemme så var det middag og så gikk jeg en tur med Luna før jeg rett og slett prøvde å senke skuldrene i åpen kirke med levende lys, god musikk og nydelig diktlesning. Audun prest leste ett dikt av Halldis Moren Vesaas som her Treet . Det har jeg aldri hørt før men det var flott. En slik stille time er helsebot det . Fredag morgen kom med enda mer kuldegrader og da var det bare å finnne frem boblekåpa igjen. Dagen på jobb fresa avsted den . Og så var det jammen helg gitt. Da jeg kom hjem hadde gubben fått invitasjon til kaffe hos en som fylte 70 . Så det måtte vi jo. Og det ble en koselig stund . Jeg er veldig imponert over en som har samla så mye lokalhistorie i så mange år. Håpper det blir tatt godt var på. Etter kaffe og kaker dro vi ned på bygdeheimen . Og der var det som vanlig en gjeng smilende gamlinger . Det er faktisk veldig koselig å komme på besøk der .
I dag våkna vi til grått vær og noen snøfjon i lufta.  Jeg har hele uka hatt hjernen full av alt som måtte stemme og komme iorden før neste helg. Og faktisk har jeg stressa hjernen såpass at jeg hadde mareritt her ei natt ! Noe om Oslofjordtunellen, bunad, en bil full av blomster , en ostekake og en skikkelig hetetokt .  Så i dag tidlig sa min kjære mann at nei nå fikk vi lette på trykket ! Så vi for til byen . Med huskelisteboka mi i veska . Og vips så ble en haug punkten kryssa ut og denne dama var flere kilo lettere. Det går helt sikkert bra og  vi kommer nok i mål. Vi dro hjemover igjen sånn midt på dagen og da snødde det vooldsomt. Glatt hadde det også blitt så vi måtte kjøre forsiktig . Vi var innom på Haugen og så ble det kaffe og kaker der og . Det er virkelig dagen for godis !
Og etter en gåtur på glattisen har vi nå landa i sofaen med kyllingpizza. Og så er det kveld.
I morra er det årsmøte i menigheten og kakebakingen er gjort. Muffins og gulrotkake. Ja det er egentlig gubben som liksom baker da..

Ute i verden var det forresten kvinnedagen i går. Og så mye utrolig teite uttalelser som kom fra diverse såkaldt smarte damer i går, ja det skal man lete lenge etter . En likestillings minister som Uttaler at det er en forsakelse for mødre å være hjemme hos sine barn er bare tragisk. Det stykket som sto i Aftenposten var bare tragisk. Hun skulle skamme seg !! Og ikke nok med det . Så kom det fra forskere ved universitetet i Bergen at karrierekvinner burde få statsstøtte til hushjelper. Det kom altså mye rart i går at jeg faktisk var glad  når klokka slo 12 og vi kunne gå inn i 9 mars. Makan !!
Jeg har alltid trodd at likestilling handla om retten til å velge likt . Jeg har aldri sett for meg at det er likhet for likhetens skyld. Men så er jeg vel ikke så moderne og karrierebevisst jeg da.
Men nå er det lørdagskveld og nå gidder jeg ikke skrive mer .  Dagens bilder er ett av Lirypa og ett fra kveldens snøgåtur .

Ingen kommentarer: