torsdag, mars 21, 2013

Torsdag

Det er torsdag morgen. Det nærmer seg helg og en hel uke påskeferie ! Nekter ikke for at tanken på akkurat det er veldig deilig . Ute er det minu ti grader og det er kommet ca 10 cm nysnø. Det snødde og var grått og kaldt i hele går. Men akkurat nå er hiimmelen i øst rød og sola har begynt å farge ene siden av Senhovdtoppen. Det er påskeværet som kommer !! Ihvertfall er det det vi håper på.   I går var det en travel jobbdag . Og ute snødde og snødde det . Gubben var til Kongsberg på behandling igjen i går så han var ikke hjemme igjen så veldig lenge før meg. Nå var det gudskjelov siste gangen . Ække no moro det der . Så kvelden for hans del ble tilbragt i fullstendig ro. Ja det vil si... brotsett fra et par hysteriske telefoner fra folk som skulle til fjells og som ikke kunne vente på bedre vær og selvfølgelig satte seg fast i ei snøfonn. Det som forundrer meg er atl folk får sagt i en sånn samtale. Vips, på et blunk vet gubben hvorfor de er på den hytta. Hvor gamle barna er og hvilken relasjon de har til hytta de skal på. Milde himmel hvor folk utleverer seg til helt fremmende. Nå kan man kanskkje si at jeg gjør det samme ved å skrive her. men det blir allikevel på en litt annen måte synes jeg . vel, jeg tok en tur ut med Luna. Det var ikke nboen vits å ta med den lille voffen i det været. Så Luna og jeg gikk Kjørkjebygde . Det var kaldt og vått foor å si det sånn. Snøen er kald når den kommer sammen med 9 kalde. den stikker i ansiktet liksom. Etterpå var jeg på bygdeheimen og fikk ordna med noen papirer . For at ale brev tilo mor fra NAV skal komme hit til oss må man nemlig ha diverse skjema som den lille damen da måtte underskrive. Ja det skal ikke være lett . Og det bekymrer meg at NAV har blitt en slags lukket institusjon som tar alt i verste mening. Jeg forstår heller ikke att vårt såkalte papirløse samfunn ikke kan fullføre det som engang var intensjonen. Jeg mener at hvis du må hente ut alt av skjema på nett, ja for det må man faktisk, så burde man også kunne levere det på nett. Jeg går ut fra at mor er heldig som har noen til å hjelpe seg .  For de svakeste så har samfiunnet lagt ennå flere stein til byrden. Og det er nærmest latterlig at vi har et lokalkontor som bare er der. Men , det funker sikker på noe.  Men jeg trodde liksom vi betalte inn vår pensjon for at vi skulle få hjelp når vi trengte det jeg da..

I dag er set jobb og så nærmer vi oss helg. Ingunn kommer hjem i dag for hun skal på kommunestyremøte. Hun trives godt med det og det er bra . Vi trenger uansett noen som kan styre .
Styre ja, nå ser det ut til at Numedalbanen blir fredet. Og det synes jeg er bare tull ! Hvis den banen ikke skal brukes , hvrfor skal den ligge der å ruste da ? Er det ikke mest fornuftig å først tenke på hva den skal brukes til før man bestemmer om den skal være der . Hvor skal pengene komme fra som skal koste det ?  Nei, oppi mitt hode så mener jeg at de kunne sagt at de tok vare på en stasjon og en liten banestrektning. Bygget det om til et lite museun og så fjerna vi resten. Dette her blir bare halvt om halvt. Og det er uhørt hvis kommunene skal begynne å bruke penger på det ihvertfall.  Det finnes faktisk viktigere ting enn rusta jern.  Men man får vel bare tie stille . Men tenk hvilken flott turtrasse og sykkelvei det kunne blitt gjennom hele Numedal...
Det er mange år siden jeg skjønte at verden ser faktisk ikke bakover og ting som ikke har noen funksjon lenger har vel heller ikke noe i vårt samfunn å gjøre. Men samle det gjerne på et sted slik at de som har interesse av det kan se det . Det samme er mitt syn på gamle hus. Lag museer , men la folk få rive det de ikke kan bruke på sitt eget. Så, det var dagens lille tale ! he he
Men nå får jeg jammen snart komme meg ut i sola. Brøytebilen har akkurat kjørt og da er det vel fint å kjøre også. Sola skinner i mønet på fjøset og det blir en flott dag tror jeg .
Dagens bilde er litt vår og litt sol. Det første er tatt i dag da jeg sto opp og da kan vi se påskeværet komme. Det andre er et vårstreif fra Sverige.

Ingen kommentarer: