tirsdag, mai 14, 2013

Tirsdag

Det er tirsdag kveld. Ute er det bikkjekaldt og akkurat nå regner det . Best å være inne. Og fyre !
I går starta jeg dagen ganske tidlig og jeg dro motsatt vei av hva jeg pleier. Jeg skulle nemlig på en informasjonssamling i Drammen. Egentlig fint å kjøre nedover for det er ikke mye tvil om at det er litt mer vår jo lenger ned man kommer. Så slik gikk den dagen. Hjemme ble det bare en liten luftetur med Luna utpå kveld . Jeg var stup trøtt i går kveld og avslutta dagen ganske tidlig. Og i går kveld regna det . Det regnet var blitt til et tykt islag i dag tidlig. Verandaen var rett og slett en skøytebane i dag tidlig. Alt var belagt med is ! Is overalt ! På rekkverk, trapp og ikke minst på bil ! I tillegg hadde jeg ikke min egen bil engang. Bilen min var nemlig nok en gang på bilsykehuset. Bremser er nemlig en fin ting å ha og det ble det plutselig dårlig med gitt ! Er egentlig moden for å bytte vekk hele bilen for jeg synes det er mye tull med kjerra ! Men bil koster peng så..... Og været har vært mye vær i hele dag . Regn og sol om hverandre. Stakkars hvitveisen fryser nesten . Men det rare er at gresset blir grønt ! Kan man forstå det . Selv om det er hvitrima så blir det grønt når sola kommer. Lauvet er seint her oppe men ved kirken er det store museører i hengebjørka .
Men altså så hadde jeg da en lånebil og det er skikkelig elendige greier. Ikke er det store bilen, den rister og bråker og innen jeg kom ned til Veggli lyste hele daschbordpanelet som et juletre ! Utrolig nok kom jeg meg nå på jobb . Ikke tok noe fyr og ikke stoppa det . På jobb i dag har jeg vært lærer og det er en spennende avveksling . Moro å være vikar. Så dagen gikk veldig fort og var utrolig spennende ! Hjemme venta det fiskekaker , blåbær og youghert . Et riktig herremåltid.

Gubben hadde vel tre telefoner under middagen. Nå er det mange som venter på at veien over fjellet skal åpne. Men gubben har lest værmeldinga og nå har vi vann i vente ! Det skal visst regne i bøtter og spann i flere dager. Så da får vi nå se om veien holder.
Jeg tenkte at hvis man skal plante og pynte på kirkegården før 17 mai, ja da var det ikke noe å vente etter. Så nå har vi planta på alle kirkegårdene i hele kommunen ! Og så får være bli hva det vil.
Da vi kom hjem skulle vi en liten tur i skogen for at våre firbeinte venner skulle få utført nødvendige ærend før kvelden. Kamera var med og siden det jo er om å gjøre å ha mest mulig fritt utsyn klatra jeg opp på en stubbe for å knipse litt i "høgde". Veldig lite lurt ! Det kom nemlig et lite smell og der forsvant ene beinet til bunns og vel så det . Kroppen havna i en bitte litt merkelig vinkel og bang, der satt jeg fast ! Gubben ilte galant til og halte og dro men måtte beint ta en strategisk tenkepause før han fikk meg på beina att. Ikke var det godt for hverken kroppen eller stoltheten.  Jeg følte meg litt som Ronja Røverdatter der jeg satt fast . Nesten så de underjordiske nappa og dro i beinet. he he

Godt jeg ikke var alene for da hadde jeg sitti fast ennå. Og godt at en selv er fotograf slik at en slipper pinlige øyeblikk festa til filmen !  Vi rakk akkurat hjem før det begynte å regne og nå regner det på alle kanter. På fjellet snør det og det er skikkelig kaldt. Sukk !
Nei det er ikke sommer ennå nei. Bitte litt forberedelse til den 17 har jeg også gjort. Blir nok mat den dagen og tenker jeg . 
I Trondheim har Amund kommet i gang på jobb og jeg tro han koser seg veldig . Det er jeg veldig glad for ! Ingunn jobber også nå og skal vel gjøre det frem til ferien. Men jeg håper vi ser både henne og voffen den 17.
Nei nå blir det visst bare surr så det er best å slutte før jeg roter meg helt ut på viddene. Det blir noen bilder i dag og selv om det er ganske planløst i grunnen.

Ingen kommentarer: