søndag, juni 30, 2013

Søndag

Det er grytidlig søndag morgen . Klokka er bare halv sju. Jeg ser ut til å være ferdig med soving for i natt og da få man blogge litt . I går ble det ikke tid . Etter en heller skral sovenatt for oss begge kom vi til Ålesund klokka ni. Da hadde vi fått i oss frokost og var klare . Soving var og er alltid vanskelig første natta på nytt sted. Og siden vi er på tredje dekk har vi endel motorstøy.  Gubben sleit nok mest. Så vi var litt trøtte i trynet nå båten la til havn. Men det føltes så koselig å bli møtt av kjentfolk som sto på brygga og vinka ! Åse og Harry lå på hotell rett ved og vi gikk først dit for litt kaffe og prat . Så måtte vi finne et apotek. Gubben hadde nemlig reist fra cellegifta si! Krise ! Men i Ålesund er det service! På et blunk hadde damen bak disken ringt og fiksa. Resepten ble fakset fra Kongberg og tablettene var klare. Gubben kjøpte også soviro, for det er kjekt på durebåter ! neste post på programmet var et besøk i atlanterhavsparken. Det var et flott sted. Mye moro å se på. Så vi brukte noen timer der. Etterpå ble vi rådet på hotellet til å dra ut på en øy til et handelssted . Og de gjorde vi. Jeg kunne nok tenkt meg opp på Aksla og sett på utsikt men med piskeregn og vind var det liten vits. Begrensa utsikt av sånt. Så vi gikk ombord i en sånn liten hurtigbåt-ferjesak. Og så for vi avsted så sjøspruten sto ! Detvar riktig morsomt , selv for oss landkrabber ! Når vi kom frem viste det seg å være ett nedlagt industri eller fiske industri område som var ombygg il fabrikkutsalg for Bergans,Devold,Moods of Norway og Nordheim. Masse bra og til en billig penge. Så lommeboka ble åpnet og jeg er glad jeg hadde litt ekstra plass i kofferten. Tilbake til byen hadde vi god tid og da ble det kaffe,is og vaffel og mye koselig prat før båten vår kom seilende inn igjen . Den hadde vært inn Geirangerfjorden hele dagen. Der har vi vært før så vi valgte Ålesund. Og det var jo her vi skulle møte kjentfolk ! Det var flott å se båten legge til. Da vi gikk på i Bergen gikk vi rett fra en terminal og inn i båten . Så egentlig hadde ihvertfall jeg ikke noe begrep om hverken størrelse eller skjønnhet . Nå fikk vi se hel båten og ikke minst ikk vi oppleve at styrmann ombord kunne sine saker. Makan til presisjonsparkering skal man lete lenge etter. Jeg skal ihvertfall slutte å være redd for lukeparkering ! Vi var slitne men fornøyde når vi vinka farvel til Vegglingene på brygga.  De skulle videre opp atlanterhavsveien. Ombord tok vi oss en liten pause før middag. Men det er ike lett å ha pause her for det er så mye å se på. Så vi endte i baug-lounsjen på 8 dekk. Der fikk vi med oss utseilinga fra Ålesund . Her kjørte båten blandet annet et langt stykke i en oppmerket smal renne. Det er vel ganske grunt blandt alle øyene. At det finnes ett trafikkliv på havet har jeg aldri tenkt på før men nå vet jeg det. Båter overalt. I alle mulige størrelser. Fra enmannsjoller til 16 etasjers cruise-skip ! Vi har siste bordsetting under middagen . Båten er nemlig full og det betyr at det er to bordsettinger. I går spiste vi mens båten nærmet seg Molde . Og maten her ombord er fantastisk ! Selv for ei brettug kjerring fra Veggli. I går fikk vi fenalår og salat til forrett, svinefilet og wookede grønnsaker til hovedrett og svele med krem og friske ør til dessert. Alt nydelig tilredt. Betjeningen er å blide og effektive . Hurtigruta kjører service som sitt viktigste punkt.  Etter middag kom vi til Molde. Ikke så mye å se mens vi lå der en halv time men vi har ihvertfall non bilder. Vi fant oss gode stoler i lounsjen igjen. Ja, fremst i baugen tror jeg noen franske pensjonister hadde sittet hele dagen. Lurer egentlig på om de sover der ? He he . Franske pensjonister er ikke særlig blide stakkars , og de vet å fri plassen sin. De freser hvis de ikke er fornøyd og smiler lite. Mulig jeg er urettferdig nå for jeg forstår jo ikke en dritt av hva de sier. Men, smiling skjønner jeg ! Mens vi satt der og egentlig planla å putte soviro i øra og ta kvelden, ble det plutselig jubel og applaus på dekket . Og da kom jaggu sola ! Så vi avslutta dagen med en fantastisk solnedgang i havet ! Nydelig!
I natt har vi sovet som uskyldige barn og ja , gubben sover ennå. Vi har vel vent oss til motordur !
Vi legger ti i Trondheim klokk åtte.  Vi har invitert Amund og Gina ombord på frokost og det blir koselig . Vi har jo ikke sett dem din jul.  Ingunn holder orden på bikkjer og hus hjemme og vi lapper bare av . Hun er så flink !
Været i dag er nesten bra men vi har bestemt oss for at denne feien er en opplevelsesferie og ikke en værferie ! Da så ! Jeg sliter med å legge ut bilder på bloggen  for jeg skrive med padda. På Facebook legger jeg imidlertid bilder så de kan sees der. Og jeg prøver å legge ut her og . Lykkes jeg blir det bra. Men nå starter dag 3 på hurtigruta Finnmarken.

Ingen kommentarer: