fredag, juli 05, 2013

Fredag

Det er dag 8 på Finnmarken. Gubben og jeg hadde opptelling i dag og av de 8 dagene har vi hatt en dag med regn og en dagt med byger . Resten har vært sol og delvis noen skyer iblandt. Det må man vel kunne si er valuta for pengene det !
Da vi dro fra Kirkenes i går kom det en liten byge. Men den var neimen ikke lang før sola kom igjen. Vi kosa oss i båten med bading og bobling. Det var vel over 200 stykker som gikk av i Kirkenes og kanskje kom det 100 på. Ihvertfall er det adskillig bedre plass i hele båten nå. Språkdominansen har gått fra Fransk til Tysk og italiensk faktisk. Men et frans reiseselskap er her ennå. De gamleste. Etter lunsjen i går ville gubben hvile litt og jeg tok boka mi og gikk opp på dekk 8 . I baugen er det en stor panoramalounsj.  Det var veldig stille der oppe og ikke så veldig mange men, det var litt som å besøke mor på bygdeheimen nesten. Når jeg kom i front satt det nemlig en 7 - 8 eldre menn og sov sin søteste søvn. En snorket så nhan stadig vekket seg selv , en siklet litt og en hadde en bok i handa som plutselig falt ned. Jeg lodde for å si det sånn . Men stille selvfølgelig . Og det må innrømmes at når jeg satte meg ned og begynte å lese ble jeg fort rimelig døsig og plutselig satt jeg der og nikka med hodet selv og. Dæggern detta er smittsomt .
Etterhvert våkna båten til live igjen og utpå kveld så vi hval ! Ja jeg tuller ikke heller. Jeg har bilde av at den blåste . Spennende og morsomt. Vi så flere niser og delfiner eller hva de heter. Havdyr er ikke min sterkeste side. Og sola skinte. Vi har hele uka hatt siste serve3ring på middag . Det betyr at middagen vår har vært så seint som 20.30. Litt i seineste laget spør du meg. Så ni går ba vi om å få flytta til første og da var det middag 18.30 i stedet . Middagen var igjen bare en drøm. En nydelig kremest fiskesuppe til forrett, kylling til hovedrett og verdens beste dessert noensinne , nemlig brødpudding med vanilje, krem og jordbærsaus . Den må jeg bare prøve å lage en gang ! Etter middag ankom vi Berlevåg og der sto jammen mannskoret klar igjen . Ja ikke for oss dag for vi er nå på sørgående og de synger bare for nordgående. he he Men utenfor Berlevåg møtte vi Hurtigruten Trollfjord. Nok en gang var det full vinkekonkuranse. Og så er det slik at sørgående båt har lov til å sette på vannkanoner og vinke med det og. Derfor vinner alltid sørgående . he he ja ja . Vi veiva og skreik ihvertfal og du verden hvordaqn slikt visker ut språkbarriærer. Plutselig skravla hele båten . Gubben og jeg har blitt kjent med noen trivelige folk fra Lillehammer og det er koselig . De er på vår alder og mens vi er på bryllupsreise , er de på sølvbryllupsreise.  Og sola skinte. Jeg hadde lova meg selv at denne kvelden skulle gubben holdes våken til over midnatt. Formen hans kom seg utover dagen og takk og pris for det . Og sola innfridde. For andre natt på rad var det en aldeles nydelig midnattssol. Jeg klarer ikke beskrive det helt men det er som om natta er dag bare at dagslyset er helt anderledes enn dagen likevel. Vi holdt ut til klokka nærmet seg to og da sovnet vi i en lugar som badet i sol. Fantastisk rett og slett !
Vi sov lenge i dag og vi visste også ut fra værmeldingene at vi nå skal seile mot grått vær. Men nei da, sola var på plass den . Midt på dagen ankom vi Hammerfest og der hadde vi en time i dag . Så vi tusla bare litt rundt og så oss rundt . En flott nyoppbygd by som tydelig bærer preg av stor skatteinngang etter gassmottak og sånn. Flott by ! Men ikke noe å bruke penger på. I det hele tatt er det ikke stort vi bruker penger på. Det blir litt vin og en øl i ny og ne på båten . Vi har et cruisekort så vi handler på det og der se4r vi hva vi bruker hele tiden . To utflukter har vi valgt oss og den ene var på Nordkappplatået og den neste er i kveld. Da skal v i nemlig i Ishavskatedralen på konsert5 . Det gleder jeg meg til . Blir stas. Om midnattssola viser seg over Tromsø i natt vites ennå ikke men akkurat her vi er nå er det lettskyet og litt disig . Vi får bare håpe.

Ingen kommentarer: