tirsdag, juli 02, 2013

Tirsdag

I dag er det dag 5 her på hurtigruten. Gårsdagen ble veldig lang og noe av det flotteste man kunne tenke seg . Vi har vel egentlig opplevd å være i syden i nord !  Sol og varme hele dagen. Høydepunkter som Vestfjorden, Stamsund, Trollfjorden og Raftsundet. Trollfjorden hadde jeg nesten ventet var litt anderledes men du verden så stemningesfullt og fint. Noe spesielt blir det også når det er midnatt og sola fremdeles skinner. Inne i Trollfjorden så vi jo ikke sola for der er det ganske tett men vi så den skinte på toppene og da var det akkurat etter midnatt. Alle var ute på dekk og mens båte snudde der inne begynte plutselig en ung mann å synge. Han er en av servitørene på båten og han sang en gammel nordlands salme. Utrolig vakkert spør du meg !! Men før vi kom så langt var vi da først i Bodø. Jeg hadde klart å fylle minnebrikka på det ene kameraet og gubben og jeg gikk til byen for å kjøpe en ny. Stoler ikke nok på at alt ligger på pc om jeg laster det inn heller. Vi fikk fiksa alt sammen. Og så gikk ferden over Vestfjorden . I et fantastisk vær !! Og tenk , midt utpå der fikk vi oppleve noe jeg bare har hørt om og engentlig ikke engang trodd på, vi fikk se en havspeiling ! Det så plutselig ut som om det lå en stor øy i det fjerne og det gjorde det jo slett ikke. Så så det ut som om øya hang i lufta og det var bare rart. Men jeg har det på bilder så vbi så ikke syner altså !  Det blåste litt over Vestfjorden men vi satt likevel ute og sola oss hele veien. Så nå er vi negerbrune. he he ihvertfall på fremsiden. Og på andre siden av fjorden kom vi altså til Stamsund. Det er et av de vakreste stedene jeg har vært på ! Vi var ikke i land for vi lå der bare en halv time men det var så fint !Neste stopp var Svolvær og der gikk vi i land og tusla litt . Et yrende folkeliv og tydelig et populært turiststed.  Da vi gikk på båten igjen gjorde vi oss klar for å være ute og oppe. Trollfjorden og Raftsundet. Og klokka ble nærmere to på natta før vi klarte å løsrive oss og gå til sengs !
I dag er det blitt litt grått vær. Ikke regn ennå men vii vet det skal kmme og. Det får vi ta som det kommer. Dagen i går veier opp for flere regnværsdager det . Da vi våkna i dag lå vi i Harstad og inne frokosten var ferdig var vi på havet igjen . Nå kjører vi inn i trange fjorder på vei til Finnsnes. Der er det en liten stopp før vi fortsetter i veldig trange fjorder opp til Tromsø. I Tromsø skal vi ligge i 4 timer og da skal gubben og jeg ut i byen og kikke litt.
Slik ser dagen ut . Ny og frisk og spennende ! Det er også en ekstra feiring ombord i dag og det blir litt ekstra når vi kommer inn til Tromsø også. Det er jo i dag det er 120 års jubileum. Det kommer visst folk ombord og det skal være musikk. Og ikke minst kake !! Det liker jo ihvertfall jeg .
Det er ganske rart å være så langt nord i Norge. Landskapet har gått over i spisse tinder og fjell. Menh nå ser det ut til å flate mer ut igjen. En blir nesten litt paranoid i forhold til en redsel for å gå glipp av noe. Vil jo se ALT !!! En har også etterhvert lagt spesielt merke til enkelte mennesker som en har rundt seg . Noen har vi blitt kjent med og det er hyggelige folk alt sammen . Noen er litt av noen originaler og fyller dagene med mye latter og sprø påfunn. Gubben og jeg har blitt godt kjent med båten og har våre yndlingssteder . Han like godt jazzucien og jeg koser meg mest ved rekka med kamera i hånden. Lugaren er bra , maten er topp og betjeningen super ! Det jobber mye unge mennesker her og de er så flinke og blide og hyggelige at det er en fryd. Jeg skulle ønske alle fikk oppleve dem !
Maten er i særklasse. Veldig smakfull i motsetning til hotellmat som smaker lite men ser fint ut. Her krydrer de og tilsetter smaker som gjør det nydelig. I går fikk vi servert laksekanabe til forrett, oksebiff til hovedrett og bærkompott med krem til dessert. Nydelig !
Men nå må jeg vel avslutte her og komme meg opp på dekk etterhvert. Det ser jammen nesten ut som om sola kommer på besøk i dag og !!! Likevel ! Vi føler oss så heldige som har fått til denne turen . Jammen er det lurt å gifte seg ! he he .
Det som er litt sørgelig er at det er dårlig nett og vanskelig å legge ut bilder . men , jeg får legge ut et hav av dem når jeg kommer hjem. Og så legger jeg ut endel på facebook for de som er der .

Ingen kommentarer: