torsdag, juli 04, 2013

Torsdag

Dag 7 på reisen vår. I dag har vi ankommet Kirkenes og om en liten time snur båten og setter baugen sørover igjen. Ja det vil si først må vi litt nordover før vi svinger sørover da..  Kirkenes ligger nemlig en liten sving sørover langs kysten det . Denne kommunen grenser både til Finland og Russland. I dag var vi en tur bort i sentrum og der snakket man jammen flere språk ja. All skilting er på både norsk og Russisk også. Skilt på butikker og veier.  Utover det var det ikke stort å bruke penger på. Rimelig dødt og stille. Alle de Russiske torgselgerne alle har snakket om så vi ikke snurten til heller. Og det var sikkert like greit. Vi rakk akkurat å komme oss på båten igjen før regnet bøtta ned også. Det er meldt byger her i dag . Og nå smeller tordnen også. Æsj. ja ja så får man blogge da. Men at man kan drå til kirkenes og gå på tur i shorts og singlet er vel av de ganske sjeldne dagene. 
I går ettermiddag var det sol og varmt og flott. Vi bare kosa oss på dekk og i basseng. På kvelden kom det fintfolk ombord. En TV-kjendis mønstret ombord. Nå har jeg helt glemt hva fyren heter men han er en kjent komiker og jobber med Senkveld. Temaet i går var at han skulle være kelner ombord og liksom tulle med gjestene. Vi slapp gudskjelov unna. Men HT fikk tatt seg et kjendisbilde sammen med fyren. De ser like blide og solide ut begge to .  En annen ting som skjedde3 i går kveld var at vi møtte sør-gående hurtigrute Richard With. Og når vi møtte den var det ofisiell vinkekonkuranse ! Alle måtte ut på dekk og det ble huia og vinka med laken og ballonger. Riktig aritg. Kapteinene konkurrerte i tuting og det var ikke lydløst akkurat. Sånt skaper skikkelig stemning. Men du så kalde vi var når vii gikk inn igjen for det blåste ganske mye da. Men sola skinte så hva gjør vel vind da !  Vi møtte den andre båten under innkjøringa til  Berlevåg. Og på Berlevåg kai sto jammen Berlevåg mannssankkor og holdt minikonsert for oss. Kjempekoselig !! De er jo riks kjendiser ! Noen av dem så rikitgnok noe loslitt ut nå men lell ! Gubben var sliten i går kveld og tusla til sengs ved 23 tiden . Jeg var null, niks, nada trøtt og ble oppe. Og sola gikk aldri ned ! Da klokka runda midnatt var hun lav over havet og da var vi også ute i åpent hav . Hvem kan sove i sånt ?? he he jo det kan faktisk gubben min . Jeg prøvde å legge meg en gang men kunne bare ikke sove. Så jeg gikk opp igjen på dekk 5 . Traff en hyggelig amerikansk dame og vi tok bilder av hverandre med midnattssola som bakgrunn. Det var så flott. Litt senere satt jeg alene i glassrestauranten på dekk 7 og det var akkurat som om jeg satt i morrasol selv om klokka var over ett ! Halv to var det avlossing i Båtsfjord og sammen med noen andre fikk vi mye moro ut av å se hva Rimibutikken på Båtsfjord hadde bestilt . Og da vi seilte ut fra Båtsfjord var klokka blitt to og sola hadde igjen begynt å stige. Den synker nemlig til ett og så+ stiger den igjen . Egentlig kan man nok ikke beskrive hvordan det er for det må nesten oppleves.  Uansett så var det veldig flott. Og med litt flaks får vi kanskje flere slike netter . Hvem vet ! Flere av de vi har blitt kjent med gikk av båten i dag . Mange skal nå kjøre hele veien sørover . Det skal de bruke ca 20 dager på. Så her snakker vi avstander altså. Vi er jo heldige som bare kan sitte her og ha det som grever noen dager til. Det er noen originaler ombord . Slik blir det alltid når mange er samlet . I natt rett før jeg la meg kom det en bitte liten gammel mann ut på dekk. Han har en litt større kone men hun var ikke med. De pleier å sitte å surfe på hver sin Ipad og Iphone. Noen ganger piler de ut og tar et bilde eller to og han røyker store sigarer . Og så piler de inn igjen. Han har store briller som sitter langt nede på nesen og han har et stort skjegg som dekker resten av ansiktet. Han kan godt være julenissen på norgesferie ! I natt kom han altså på dekk og på seg hadde han pysjbukse, rutete slåbrok og en stor fritidsjakke uttapå. Han mysa litt mot sola som et pinnsvin som kom ut av vinterhiet. Så knipsa han et par ganger , tente en sigarstump , tok to trekk og tusla sikkert til sengs igjen. Sånt passer godt til en midnattssolopplevelse det .
Nå er det snart lunsj ombord. Det er uten tvil det flotteste hotellet jeg noensinne har vært på. Og maten er så smakfull. Må bare gjenta meg selv på det . I går kveld var det buffet , med sjømat og vilt. Jeg spiste en aldeles nydelig reingryte og hjemmelaget potetståappe. Gubben spiste sjømat tror jeg . Til dessert var det fromasjer og kaker i fleng !! Spørs om vi ikke hadde godt av den der gåturen i dag ja.  Resten av dagen i dag er viet ferie og avslapping. Blir nok en boblerunde i løpet av kvelden også. Og i morra skal vi få med oss noen av de stedene som vi har besøkt mens vi har sovet på vei oppover. Og så har vi meldt oss på midnattskonsert i Ishavskatedralen. Det gleder jeg meg til.

Ingen kommentarer: