fredag, november 15, 2013

Fredag


Det er fredag og jammen nærmer det seg ukeslutt. Igjen....
I dag er det minus 1 grad ute og bilen er ganske så nediset. Jeg håper bare den starter. Bilen min har tilbragt deler av uka på bilsykehuset på Gvammen. Ett eller annet gjør at bilen ikke liker kuldegrader og det er ganske så kjipt. Vi har jo prøvd å gjøre det meste men nå vet jeg neimen ikke hva mer vi kan gjøre heller. Disse nymotens bilene er fulle av elektronikk og duppeditter. Det er liksom ikke slik lenger at man kjører bilen til et verksted hvor en reparatør med kjærlige hender skrur ut det som er feil og så mekker man det sammen igjen så det virker. Neida, nå kjører man inn i en hall og så blir bilen kobla opp til en datamaskin som stiller diagnose. Og så er det veldig ofte ett relee eller noe sånn som man nupper ut og bytter . Vips, så er det gjort. Jammen lurer jeg på hvor lenge det går før vi mennesker også blir kobla til en slik maskin når vi kommer til lege. Fremtiden kan bli skummelt spennende. Men , nå har nå kjerra tusla og gått i noen dager så det er vel håp.
Formen kommer seg og nesegrevet har vel falt til ro for denne gang håper jeg . Jeg har ikke vært noe særlig ute og ikke har det blitt noe trim heller. Ja det vil si , jeg har vært på sykkeltur et par kvelder men det har vært på kontoret i Lien. Sånn innesykkel er slett ikke dumt. Med god musikk og gjerne en film å se på så kan man jammen sykle ganske lenge uten å kjede seg . Svett ble jeg og så jeg håper jeg kanskje forbrant en kalori eller to. Tro meg , det trengs !
Tirsdag kveld var jeg på besøk på bygdeheimen. Den lille fruen var som vanlig glad for besøk. Hun er bare helt utrolig . Alltid blid og positiv. Har det så godt og er veldig trygg. Det er nesten ikke noe i verden som er så viktig som akkurat det . Vi snakket om jula som snart kommer . Mor har alltid vært utrolig flink til å gjøre det koselig rundt seg . Jeg har nok arvet det der pynte-genet. Familien flyttet ganske mange ganger og det gjorde nok at ihvertfall mor var veldig knyttet til tradisjoner og ting. Ikke så mye til sted. Det har jeg også arvet . Jeg er lite knyttet til sted og kunne vel budd hvor som helst men ta ikke fra meg tingene mine. Vi hadde en lang prat om dette var bra eller dumt . Mor mener det er bra. Hun mener at det viktigste er å ha det bra . Klok dame det der .
Onsdag dro jeg nedover til Kongsberg etter jobb for å klippe meg. Denne gangen var frisøren min sykemeldt så jeg fikk en annen trivelig frisør. Det er alltid slik at når jeg er ganske langhåra og klipper meg så blir jeg ganske gråhåret til jeg får farget meg. Og nå sa frisøren at jeg ikke burde farge meg mer for nå var håret mitt javn hvitt over det hele. Grøss !!!!!! Jeg tror ikke jeg klarer å være så tøff , ennå.... Men vi får se. Jeg har ikke farget det ennå men det er mest for å erte litt på gubben som nok synes kjerringa blir veldig gammel som grå.
Når jeg var i byen kunne jeg jo ikke unngå å se at juleforberedelsene er i full gang overalt. Så i litt full fart panikk fikk jeg kjøpt EN julegave og fire små adventspakker . Og så kjøpte jeg lilla t-lys. Puh ! Da er vi vel igang da. På en måte så synes jeg denne fortidligjulen er noe dritt . Men , på den annen side så kan det kanskje gjøre november litt lettere å komme igjennom for de som sliter med en høstdepresjon eller to i denne litt tunge mørke måneden.  Når jeg var liten var november sååååååååå lang. For ungene i dag må det være anderledes siden forventningen mot jul bygges opp allerede da.  Vår forventning startet når advent kom. I dag er vel forventningen mot advent først.
Tross alt , om jeg ikke er i full gang med jule-shopping , så har jeg strikket masse. Og i kjelleren er det fylt opp med syltetøy og gele og kjøtt . Så etter god gammeldags tradisjon er jeg vel litt klar for både jul og vinter. 
I går kveld kom politikerdattera hjem med den lille voffen sin. Politikern skulle på kommunestyremøte og voffen ble hos oss. Den bikkja blir altså så strålende glad når hun kan løpe fort, fort rundt på tunet . Hele den lille kroppen strutter av fryd. Det er veldig moro å se. I dag drar politikern og forloveden til Nes for å se på bil . Har man hund må man jo ha hundevennlig bil også.
Og nå er det helg. Planen for helga er at i morra skal vi på besøk i Stuvstadgrenda. Det gleder jeg meg til. Nå er det altfor lenge siden sist . Der skal vi feire litt burtsdag . Søndag skal jeg i kirken .
Og når vi er inne på temaet så må jeg bare nevne en artikkel i Dagbladet i går som gjorde meg rasende sint og ganske lei meg. Og bitte litt redd også. I Bergen har kommunen overlatt forvaltningen av gravlund/kirkegård til privat selskap. De er jo selvfølgelig avhengi av å tjene penger . Som kjent så er det slik i Norge at vi leier gravsteder , vi eier ikke. Og når det firmaet krever inn leie og den ikke blir betalt til fristen ja da trer de en sort plastsekk over gravstøtta med en lapp på. Dennet blir så ikke fjernet før det har gått et halvt år. Snakker om gapestokkpraksis og snakker om mangel på respekt for både den døde og pårørende. Det kan være mage årsaker til at folk ikke har betalt men man det er lov å bruke og i sånne tilfeller skal man også bruke et skjønn.  Dette er et skummelt resultat av en kommuneøkonomi som er kjørt helt i grøfta . Bergen kommune burde skamme seg !! Jeg håper aldri aldri vi kommer dithen hos oss. Men gudene vet ..... Det var ihvertfall noe av det tristeste jeg har sett og lest. Huff !
Det er viktig at sånt kommer frem i dagen og at det kommer reaksjoner på det . Jeg tror nok det kan bli en endring etter dette.
Men, nå er det nå helg snart ihvertfall og helga blir helt sikkert god ! Fotografering har det blitt dårlig med i det siste så her er det ikke stort å legge ut . Det blir et av den lille gjesten vår som spiser kveldsmat på hele kjøkkengulvet . Satser på tilskudd i fotobasen i løpet av helga.
Og så glemte jeg å si at fredag, det er vaffeldag på jobb !!! Jippiiii!

Ingen kommentarer: