fredag, november 29, 2013

Fredag

Det er tidlig fredag morgen. Ute er det mørkt som i en sekk og det er vel ganske typisk for årstiden. Men, det blåser i det minste ikke akkurat nå. Jeg får ta et lite resyme av uka. Tirsdag begynte  med hodepine og jammen tror jeg bihulene mine har begynt å bråke med meg igjen. Det er noe dritt ! Ingunn dro hjem til seg selv igjen denne dagen . Nå var lenghelgen i Veggli over for hennes del. Gubben kjørte også til Kongsberg men det var av nødvendighet for bilen min skulle på verksted. Nå håper jeg de finner ut av problemet. Det har jo vært varmegrader siden da så det er vel ikke sikkert de ser problemet men...  Jeg var på jobb som vanlig og etter en lett middag dro vi ned på bygdeheimen. Vi hadde med oss ny skrivebok , eller gjestebok kan vi vel kalle det . Nå har mor bodd i Veggli i snart to år og boken hun hadde er helt utskrivd. Det syntes hun selv er stas. Hun sier hun leser i den iblandt men jeg vet ikke helt.. Uansett ble det mye repetering den kvelden . Vi gjorde også litt klart til advent. Mor har alltid vært veldig glad i å pynte så det skal vi nok sørge for å hjelpe henne med. Jeg er vel ikke helt borte selv heller. I dag er det akkurat et år siden far døde. Kvelden før han sovnet inn hadde han og jeg en julestund. De ansatte på hjemmet hadde hengt klar stjerne i vinduet og det var kommet stake i vinduskarmen. På kvelden spurte jeg om vi ikke kune tenne det for vi visste godt at far ikke var langt unna å reise. Så den kvelden og natta snakket far og jeg om jul og mange andre ting . Ja det var vel jeg som snakket men jeg håper han hørte meg. Det ble ihvertfall ei veldig god natt og det er et godt minne å ha med seg videre inn i alle juler som kommer. Jeg legger ved et bilde som viser stemningen på rommet akkurat den natta som ble den aller siste.

Onsdag var bihulene enda verre . Og da hadde det i tillegg begynt å blåse noe innmari. Ja, etter våre mål da. Hvis vi sammenligner oss med andre deler av landet er det vel ikke rare greiene. Jeg skulle vært på et møte den kvelden men måtte melde pass. Etter en dag på jobb var hue utslitt og vondt. Jeg ble hjemme og sløva mens gubben dro på møte . Utpå kveld var jeg på nettet og fikk kontakt med hun som nå eier Tula. Det var skikkelig stas . Tula har endelig kommet dit hun skal være og hun har det så bra . Veldig godt å høre det . Fikk masse b ilder også så jeg legger ut et av henne her . Tula hatet å være rideskolehest og koser seg nå som gårdshest i Akershus. Jeg håper vi kan besøke henne .



 Vi sov ikke stort den natta for når det blåser i Lien så bråker det . Det smeller i veggene og så har vi masse gamle hus med gammel dårlig bølgeblekk og det er skummelt i vind det . Strømmen kom og gikk hele kvelden og natta også. Så jeg var ganske trøtt i trynet da jeg dro på jobb i går. Vinden var ikke mindre da. Jeg kjente det tok skikkelig tak i bilen på vei oppover. Hjemme var det enda verre og strømmen forsvant ca klokka ett. Da jeg kom hjem var det nesten mørkt og veldig koselig. Men gubben var litt lei. Når han i tillegg hadde en skikkelig dårlig dag var det ikke mye evne til å se det koselige i et strømbrudd nei. Og jammen ble det langvarig. sju og en halv time uten strøm ble det . Jeg syntes det var deilig jeg . Jeg lå ved peisen og kosa meg med bikkjene hele kvelden. Sov litt og skravla litt. Fyr på peisen, stearinlys overalt. Og så blir det så stille i huset . Det er faktisk mye mer ly enn vi tenker over til daglig. Kjøleskapet og lyspærer. Varmepumpe og oppvaskmaskin. Lyd i alt sammen . Så kanskje vi trenger en strøm og lydfri dag iblandt. Men veldig mørkt blir det . Men det er ikke bare minus det heller . Jeg var borti skogen med Luna ved åttetiden . Og hvilken fantastisk stjernehimmel! Den var magisk. Og den hadde jeg nok ikke lagt merke til ¨på samme måten hvis det hadde vært lys overalt. Og utpå kveld var også vinden borte .  Men strømmen kom nå att til slutt og da fikk jeg gjort en viktig jobb i disse tider . Noen ganger er jeg ikke sikker på om Ingunn er 24 eller 4 ??? Men adventskalender MÅ hun ha. Og jeg synes jo det er koselig jeg og da. Ihvertall fikk jeg gjort den ferdig til levering i helga.



Og nå er det fredag . Jeg sveiper litt igjennom nyhetene og det er mye fælt som skjer. Noen ganger tenker jeg at alt kanskej ikke er nødvendig å skrive om heller. En ting som irriterer meg er hvordan idretten har blitt ødelagt av media. Hvis noen har fått med seg begrepet "fotballfrue" skjønner de hva jeg mener. Kvinnekampen som har lagt til rette for at vi faktisk har en ganske god likhetspolitikk i norge har virkelig fått et skudd for baugen. Og det av en gjeng jåledokker som soler seg i glansen av noen som sparker på en ball. Snakk om å gå to skritt tilbake. Et gufs fra tiden med doktorfruer og prestefruer og fru ditt eller datt . Hva med å være seg selv ?  De er ikke langt unna en slags form for prostitusjon heller der de selger et kroppsideale de tror er best. Huff nei. La oss slippe slike søledamer sier jeg . Men nå må denne dama ut å kjøre gammal citroen . Bilen til far går som ei kule den !

Ingen kommentarer: