mandag, november 18, 2013

Mandag

Det er mandag morgen . Starten på en ny uke og vi går med raske skritt mot slutten av november.  Helga som nå er bak oss har vært mild og full av vind. Snøen som lå er så og si borte og det er mest is på tunet nå. Men jammen forsvant den og nesten i går. Forsvant gjorde drivhuset mitt også. Vi hadde jo pakket det inn etter alle kunstens regler og det var liksom snøen som skulle være problemet. Selve huset var jo skrudd godt fast i ramma på bakken. Men, i Lien blåser det når det blåser og i ei vindkule på lørdag løfta hele greia seg og bang, der lå det på siden . Forvridd og rart. Ikke noe å få retta på . Så nå er det i småbiter på hengeren klart til å kjøres på fyllinga.  Ja ja det var moro så lenge det varte. Men jeg regner med jeg blir ganske så lei meg når våren kommer. Forbaska og.....



Det har altså blåst mye i helga. Natt til lørdag og lørdagen var vel verst. Gubben var en tur oppe på Killingskard på lørdag og der var det nesten så bilen blåste av veien. Men i går ga det seg så nå er vel dette gjort for i år får vi tro. Lørdags kveld var vi i Stuvstadgrenda på feiring. Massde deilig mat og kjempekoselig selskap. Alltid koselig å komme dit. Nå er det planlegging frem til neste september så nå håper jeg vi kan møtes litt oftere. Ja og så må jeg faktisk innrømme at vi satt og så endel sjakk på lørdag . Helt utrolig faktisk at det kan være så spennende å se på men det er det jammen.. Ingunn og jeg tok oss et parti selv og på fredag kveld . Det partiet tapte jeg med glans . Det er leeeeenge siden jeg spilte sjakk sist. Men vi lærte det da vi var små. Hjemme var det sjakkbrett og brikker . Og vi spilt sjakk ja.


Søndag var jeg i kirken . Der skulle det være menighetsmøte for å bestemme om vi skal kjøpe inn og ta i bruk ny salmebok. Og det ble vi gudskjelov enige om at vi skulle. I Rollag vil de ikke det så da er det ihvertfall bra at vi tenker litt nytt i Veggli da.  I den norske salmeboken er det mange "skatter". Og hvis vi aldri hadde fornyet oss jhadde vi heller aldri fått fylt skattekista med nye skatter . Hm.. det ble litt kryptisk men .. Nå blir det gamle bøker i den gamle kirken og så fornyer vi oss i den nyeste. Går bra det .



 Gubben han dro på jakt på østsiden sammen med eldstebroren sin i går. De var borte hele dagen og jeg begynte nesten å bli bekymret til slutt. Tenkte mest på om bikkja var borte jeg da.. he he . Jeg kosa meg hjemme resten av søndagen. Har strikka og strikka i hele helga så nå lurer jeg på om denne strikkedilla kanskje går over snart. I går ble det et sett julegrytekluter og et flaske trekk. Jul det og.  Så det burde bli noen gaver av dette altså. Vi snusa litt på dronninglikøren i går også. Smakte ikke , bare snusa, lukta bra det . Men den skal få stå litt til tror jeg .  Koselig kaffebesøk fikk jeg også så søndagen ble fin den . Ingunn dro til Kongsberg igjen utpå dag . Men hun er tilbake på torsdag og så skal hun ha lang lefsebakehelg med tante kose. Det er et av årets høydepunkt . Og jeg er veldig stolt av frøkna som tilegner seg lefsebakingkunnskap.  Viktig at slikt ikke bare forsvinner . Og da kommer vel frøken Daisy på besøk igjen også tenker jeg  Det var ikke bare drivhuset som blåste bort i helga. Utejuletreet tok seg også en liten tur og gubben og gamla måtte virkelig samarbeide for å få det på plass igjen. Ingunn knipsa oss mens vi holdt på . Det kom noen morsomme hentydninger om at dette muligens kunne bli neste års julekort men jeg tror vel vi dropper det he he ... Nå får vi håpe det står til jul !
Men nå må jeg komme meg avgårde. Ut i dagen og uka. Gubben skal på sykehuset i dag så han skal også avgårde. Hviledag på bikkjene.

Ingen kommentarer: