søndag, november 03, 2013

Søndag

Det er den første søndagen i november. Høsten har i dag gått over i vinter og vi våkna opp til 10 cm våt tung nysnø.  Men det er vel akkurat slik det skal være.  Uka som har gått har stort sett vært full av flotte høstdager så en kan ikke klage. Det har blitt  lite skriving men sånn er det visst bare akkurat nå.  Jeg får skylde på formen for den har ikke vært på topp. Og når formen er dårlig så bruker en jammen all tilgjengelig energi på jobb og så må en bare ligge på lading når en er hjemme. Mandag , tirsdag og onsdag var vanlige jobbedager . Mye å gjøre og full fart. Onsdag var forresten en slik felles plandag og det var en morsom dag faktisk. Elevene jobbet i grupper med oppgaver som en ikke skulle tro det gikk an å løse. Og vi hadde felles lunsj i hallen. Det burde vi gjøre oftere for det er fantastisk koselig.  På kveldene var jeg ute med bikkjene og så orka jeg ikke mer. Torsdag var det Operasjon dagsverk. Og da benytta jeg anledningen til å ta meg en tur til lege. Bihulebetennelse er vondt det. Og det var nok på tide for jeg har gått og verka med den dumme betennelsen i mange uker. Helt siden før høstferien faktisk. Men men, min egen dumhet det.


Fredag lot jeg kroppen få hvile og spiste piller i hytt og gevær ! Fikk beskjed om å bruke nesespray og det er i hvert fall ikke godt ! Og i går var jeg også bare innomhus. Hodet dunka og verka og nesa kjentes  som en stor ball !! Men i dag var det i hvert fall ikke hodepina som vekte meg så da håper jeg det går rette veien. 5 uker med hueverk er i grunnen slitsomt. Og så er det fryktelig irriterende å være syk når sola skinner. Men , jeg har strikket litt og vips, så er nok en julegave ferdig. Fredag kveld var det nasjonal strikkekveld men det fulgte jeg ikke noe med på. Det ble bare ikke slik.
I dag skal vi i kirken for i dag er det allehelgenssøndag. Tenk at nå er det snart gått et år siden høvdingen forlot denne verden. Tida går så fort . Den lille damen på bygdeheimen vil ikke være med i kirken i dag . Hun sier hun har blitt så heimkjær på sine gamle dager og har det best der hun er . Vi respekterer det . Men vi skal i hvert fall i kirken i Rollag og så skal vi på kirkegården i Veggli med lys etterpå. Det er en fast tradisjon vi har .

Ute snør det voldsomt nå og det skal det visst fortsette med hele dagen. Gubben har inspisert vegen sin og det spørs om de klarer å holde vegen over fjellet åpen hvis det fortsetter sånn. På toppen føyker det nemlig. Der står det også to biler parkert. Spørs om det er noen som har gått til Dagrøhytta i går . De kan komme til å få seg en overraskelse hvis de ikke går til bilen snart.   Det er rart hvor raskt ting endrer seg.

 I går var det et nydelig høstvær med sol og mildt. I dag er det full vinter. Men det blir nå lysere og bedre sånn når snøen kommer. Og inne får vi kose oss med levende lys og fyr i peisen. Ikke synd på oss. Nå kjørte akkurat brøytebilen innover også så da kommer vi fram.  Det er alltid litt spennende når de dukker opp.
Bildene i dag er først to som jeg tok i går . Jeg måtte bort i Steingardhaugen med bikkjene et nødvendig ærend. Og to er tatt i dag og viser både kos og slit med snøen.  Til slutt tar jeg med ett av de siste bildene jeg tok av høvdingen. Rett og slett fordi det er dagen for å minnes i dag . Og slike høvdinger blir sjelden glemt ... Bildet er nok det aller siste jeg tok av far og mor sammen.  Det er tatt på bygdeheimen etter far kom dit. Her ser de på gamle bilder og mimrer om det .

Ingen kommentarer: