søndag, november 10, 2013

Søndag

Så var det plutselig søndag kveld igjen. Ukene kommer og forsvinner så altfor fort ! Været har vært ganske typisk for november. Både grått og kaldt og fint.  Litt mer snø har vi fått og det er egentlig bare bra . Gubben hogg utejuletre i går og nå håper jeg det fryser godt fast før vi skal sette på lysene til advent. Godt alt som er unnagjort. I dag starta dagen med en blek novembersol som måtte sloss med et lavt skydekke for å bli synlig. Men utpå dagen klarna det opp og himmelen ble strålende blå og sola smelta snø på taket.  Og nå er det 5 kalde og månen er i ny.
 
 

 Denne uka har i første halvdel vært preget av en slitsom bihulebetennelse. Å knaske penicilin tabletter er ikke det morsomste jeg vet men må man så må man. Det som er dumt med sånn småsjukdom er at man orker ikke bevege seg stort. Så det har blitt litt mye strikking og tv-titting denne uka ja. Ihvertfall på mandag og tirsdag. Da var det jobb, tv og soving. Onsdag var jeg på CT med nesegrevet mitt. Gubben hadde også time på sykehuset så vi tok to fluer i en smekk gitt. Torsdag var jeg til nye blodprøver og da hadde ihvertfall pillene virka så nå er det bare å være tålmodig sa legen. Jammen sa jeg smør !! Lett da ! Når en gjerne vil jobbe, være våken, gå tur, trene og masse mer.



  Fredag pakket vi kjøtt og malte ca 17 kilo elgkjøttdeig. Så nå har vi et godt lager av både det ene og det andre i frysern. I tillegg hadde vi samlet og frosset masse som vi kokte og malte som kjøttmos til bikkjene. Det er kjempegodt for dem. Og så lagde jeg tørket elgkjøttgodbiter til bikkjene også. Alt sammen ble pakket i vakumpakker. Den innretningen er en smarte greie egentlig. Blir spennende å se hvordan ting holder seg i disse vakumposene.  Lørdag morgen våknet jeg opp mye bedre i hodet og det var deilig. Endelig ! Jeg dro tidlig nedover til Kongsberg for å være med Ingunn og Magnus og Daisy på hundeutstilling i Kongsberghallen. Ingunn var så flink !!! Og Daisy fikk en rød og en blå sløyfe . Bra det altså ! Og det var altså så utrolig mye bikkjer i den hallen at en skulle nesten ikke tro det gikk an.



 Jeg dro oppover igjen og var hjemme før 12 faktisk. Og da var jeg så i form at jeg og Luna gikk til Veggli for å handle litt. HT hentet oss. Det var deilig. På kvelden kosa vi oss med Stjernekamp på tv. Det var veldig bra og den jeg stemte på vant heldigvis !
Men i dag har nesegrevet blitt verre igjen så i dag har det blitt mye ro igjen . Ja ja håper det snur til i morra igjen.  Men så får man ihvertfall strikket. I dag var det nye julegrytekluter som ble ferdig . De ble jeg egentlig skikkelig fornøyd med. Hm... kanskje det blir flere før jul . ? Og en liten tur med bikkjene ble det også.  Den minste lille voffen har fått løpetid som hun trenger å bevege seg litt. Og så kjørte vi en tur opp til toppen av Killingskard. Vegen er ennå åpen men kommer det snø som ikke ligger stille stenges den uten varsel. Det var kjempeflott på toppen i dag ihvertfall
Nå har vi akkurat stappa oss med god gammeldags søndagsmiddag. Elgkjøttkaker, brun saus, kålstuing og poteter. Smaker ikke vondt det altså. Og nå er det kveld.



Ute i verden har noen blitt rammet av tyfon. Det rare er at sånne katastrofer oftest rammer de stedene som har dårligst hus og vern. Og da blir katastrofene større.  På fredag la de blå frem sitt statsbudsjett og her var det mye gi med den ene hånden og ta med den andre. Egentlig var mye lite seriøst. Ikke mer å si om det . Kanskje de blå har blitt helt smurfeblå. Vi får satse på at de ikke klarer å få gjennomslag for alt i stortinget ihvertfall.  Og så er det VM i sjakk. Nå skulle en tro at det ikke var mulig å skape god underholdning av sjakk. Det er nå liksom bare et brett, brikker og to spillere. Men nei da, dette har blitt big buisness dette. Selv vet jeg såpass om sjakk at jeg vet hva brikkene heter og hvordan de skal stå og hvordan de kan flyttes. Men mer enn det kan jeg heller ikke skryte av .



I dag har jeg faktisk tatt noen bilder. Ja, forresten , det ble jo noen i går og når sant skal sies. Men i dag var det et yrende liv på foringsfugleplassen. Jeg telte 8 små blåmeiser samtidig på meisebollene. Artig å se på. Da vi spiste frokost hadde vi svartmeis,granmeis,blåmeis,kjøttmeis,spettmeis og dompapp her. Det lover godt for vinteren.  Så jeg legger ut litt av hvert fra uka som har gått.

Ingen kommentarer: