tirsdag, desember 03, 2013

Tirsdag

Tirsdag morgen er her. Klokka er bare vel seks og jeg er som vanlig ferdig med soving på denne tiden. Ute er det en liten varm grad men jeg har nå fyra opp i peisen likevel. Er ikke akkurat så varmt i stua når en står opp. Jeg liker vel egentlig godt disse stundene om morningen i desember . Lys i glasa og ro og fred. Skulle vel bare ønsket meg litt snø ute .Behøver ikke i metersvis men noen cm kunne vel snart vært på sin plass. Det er dog ganske lettvindt med kjøring og sånn i dette været . Ingen tvil om det . Lørdag starta vi dagen tidlig . Det hadde blåst noe voldsomt om natta. Jeg tror det var en skikkelig nordvesting som herja den natta. Alt som sto ved inngangen her var blåst vekk. Noe var også knust. Vi sleit litt med soving for nordvestingen den smeller i veggene her når den står på. Huff! Jeg er slett ikke noe glad i vind og får alltid vondt i hodet når det blåser fælt. Men vi starta nå dagen med litt husvask og så fikk jeg inn adventstingene. Det er nesetn den kosligste biten med jul det . Også blir det så lyst i stua. Det er akkurat som om alt det varme lyset utgjør en grad eller to. Sånn ca midt på dagen var alt på plass. Da dro vi ned til Kongsberg. Egentlig skulle vi bare på adventsbesøk til Ingunn og Magnus , men så fant vi på at vi skulle dra og handle inn julematen. Vi endte opp på Meny i år. Og nå er både tynnribba, kotelettene og farsen trygt plassert i frysern. Merket med jul ! Adventskorgen ble levert hos de unge og vi fikk oss en koselig kaffestund med dem. Daisy var overlykkelig for besøk av Dina. De lå tett sammen på gulvet og kooooosa seg . Helt rørende å se egentlig. Resten av lørdagen ble tilbragt i fred og ro i godstolen min med et strikketøy. Vinden dro på utover kveld igjen men denne natta ble mye roligere. Søndag dro vi på adventskaffe hos bestemor. Der fikk vi smake på småkaker så da har vi herved starta julespisinga. Smakte veldig godt !På vei bort var vi innom kirkegården med lys. Det var jo Vegard sin burtsdag den dagen også. Og jeg har aldri kjent noen som var så glad i jul som han .




En liten luftetur ble det også før middag. Men vi gikk ikke langt for trærne lå nesten flate rundt oss innoverher. På kvelden var det julegrantenning i Veggli. Der ble det også delt ut kulturpris til Vertshuset. Det synes jeg var vel fortjent. De har jammen jobba i mange år. Har sikkert ikke vært lett å få de hjula til å gå rundt. Fakkeltoget til kirken ble et mareritt med masse vind og ungdommer som veiva med faklene så gnistrene føyk. Noen av dem har sikkert fortalt hjemme om ei illsint kjerring som hylte til dem og som sprang og slokket alle faklene. Puh !! Til neste år skal vi IKKE ha levende flammer i det toget hvis jeg skal være med. Da må det i så fall være to meter snø og vindstille ! Søndags kvelden satt vi klistra forran TVn for å få med oss Farmen. Og da var det farvel til Nores store datter. Men jammen har hun gjort en god figur synes jeg . All ære !
I går starta jeg på jobb klokka sju. Det er en time for tidlig men det var fordi vi hadde den årlige adventskosemorgen for elever og ansatte. Det er sjette året vi gjør dette nå og det er like koselig hver gang. Vi er to stykker som pynter og ordner og når alle kommer er skolen pyntet og full av levende lys . Vi serverer gløgg og pepperkaker og klementiner. Da er det masse trøtte men blide fjes og det er veldig hyggelig. Resten av dagen for forbi med masse gjøremål. Og så er vi her .
Jeg har egentlig veldig god tid i dag for jeg skal kjøre med en kollega på jobb . Bilen min står fortsatt på bilsykehuset på Kongsberg. Der skal de få ha den til det blir kuldegrader. De har bytta masse deler og den bilen begynner å bli dyr. ÆSJ !

Nesa mi er sånn passe bra men jeg får vel bare holde ut. Vindvær er ikke stas for vonde bihuler nei.
I dag har jeg bibliotekdag og det er koselig det . Biblioteket mitt er pyntet litt det og. Måtte jo få opp en adventstjerne der og. . Gubben var på Kongsberg i går og fikk sin ukentlige påfyll med jern. Han blir nok en jernmann til slutt he he. Men han handlet ihvertfall fire julegaver og jeg tror vel egentlig han da tenkte at han har gjort sitt for i år. Vi får nå se. Vi kan vel si han ihvertfall hjalp boknissen et stykke på vei. Jeg fikk handla inn litt av hvert til både pepperkakejuletreet og til ølet som jeg håper jeg skal få brygga i år. Så alt i alt er vi nok i rute på en 3. desember. Og vi skal ikke klage . I går kveld snakket jeg lenge på telefon med min venninne fra Hardanger. Hun ligger på sykehus med en ødelagt rygg stakkars. Og da blir man gjerne liggende å tenke på alt en skulle gjort. Håper hun kommer seg fort. Og jul blir det nå uansett !
Men nå får jeg slutte av. Legger ut noen bilder tatt i løpet av helga. Og et fra adventskosen i går.

Ingen kommentarer: