torsdag, desember 19, 2013

Torsdag

Vips så var det torsdag . Uka er snart slutt og da starter to uker juleferie , HURRA!!!! Akkurat nå kjenner jeg at det skal bli veldig godt . Jeg synes denne høsten har vært ganske så lang og slitsom. Men sånn er det med poteter. Forstå det den som vil.
Mandagen starta med et voldsomt værskifte. Jeg våknet vel 05 tiden og da regna det så det slo mot ruta. Det er da man aller helst bare vi grave seg ned i dyna og alt hodet klarer å tenke er NEI !!! Møkkavær ! Ja nå er ikke regn i seg selv møkka vær , men når regnet kommer oppå snøen , ja da blir det noe dritt. Jeg hadde hatt ei dårlig natt i tillegg og telte på knappene om jeg skulle dra på jobb. Men så er det nå slik da at vi jober med mennesker og da vil vi jo helst være der vi trengs. På jobb !
Gubben skulle på sykehuset og få litt påfyll av jern. Han gjør det ibalndt. Så han skulle ha rexton. Min golf står fremdeles på bilsykehuset. Så jeg skulle ut å kjøre gammel citroen. Jadda, på litt slitte piggfrie dekk kom jeg meg ned på Ligrendvegen. Der hadde de strødd og strødd på snøen de siste dagene. Men hva hjalp det , når regnet la seg som et tykt islag oppå grusen. Jeg hadde null kontroll. To ganger var jeg uti grøftekanten før jeg parkerte i grøfta ovom Høggerudsvingen. Da hadde jeg egentlig bare sittet og holdt meg fast i rattet på vei dit. Null vits i å ratte eller gasse. Bilen gikk dit isen bestemte. Og hver gang jeg var i kanten ble den liksom dytta innpå veien igjen.  Alle som har sett meg i en situasjon av panikk vet at det var ikke et vakkert syn som møtte gubben da han måtte komme og redde meg. Ikke så jeg på han som en ridder heller. Tvert i mot forbannet jeg været, vegen, og verden generelt. Gubben min har imidlertid en god porsjon tålmodighet når det gjelder mine hysteriske utbrudd så han ba meg bare puste litt før han stabla meg i bilen og kjørte meg hjem. Så dro han ned til Kongsberg og føret nedover dalen var for å si det mildt spennende. Huttetu . Jeg krabba under dyna og lot formen bestemme resten av dagen. Blodtrykket trengte hele dagen på å komme i normalt leie igjen. Gubben var kjempeflink og handlet juletre og julevin.  Noen synes nok at vi er passe gale som kjøper juletre. Men det gjør vi altså og det kommer vi til å fortsette med . Basta !
 

Tirsdag morgen dro jeg på jobb og da var både formen og føret bedre. Det ble en lang dag på jobb for jeg skulle på et møte på Rødberg klokka fem. På vei hjem var jeg innom den lille damen på heimen. Mye som må snakkes om , igjen og igjen nå før jul. Men vi fiksa det meste. Og så ringte vi til moster og onkel på Sandnes. Onkel hadde burtsdag . 91 år , tenk det . Og de feira med pizza . Tøffinger .
Onsdag var det jo også jobb og vel hjemme igjen fikk jeg pakka og ordna alt som skulle stables i skapet på bygdeheimen. Mor er litt sånn postkontor hun nå . Noen skal innom og ha sitt og da må noe stå til avhenting . Så får vi håpe alle andre husker det de skal da. Og nå er det altså torsdag . Og i dag er verden glatt igjen. Det regner så det spruter. Æsj ! Men jeg skal ihvertfall bare på jobb og så skal jeg hjem og ikke noe mer enn det . I morgen er det skoleavslutning . I heimen er det stadig små nisseføtter som vandrer over tunet. Nå vil de inn fra stabburet altså ! I går kveld flytta Jon og Augundsrud-trioen inn. De pleier å være nesten de første så det passe vel med tiden nå.  Jon er forøvrig han i midten. Det er som å se originalen !
 
 
Ute i verden tapte håndballjentene i går og da behøver vi jo ikke bruke mer tid på å se håndball. Kampen i går fortjente de heller ikke å vinne for de var rett og slett ikke best.  En lastebil med 15 tonn sprengstoff gikk i lufta litt nord i landet  og det gjør meg rett og slett vettaskremt at det faktisk kjører sånne rundt på norske veier. Fatter ikke at det er lov jeg .
Dagens bilder er av Luna som på et eller annet merkelig vis klarte å komme seg inn i katteburet til Dina. Hun snudde seg til og med inni der ! Og så er det et bilde av en rakfisk-smak jeg fikk i dag . Den var faktisk god og når jeg synes den er god syntes gubben vi burde kjøpe. Så vi satser på det . he he

Ingen kommentarer: