fredag, januar 10, 2014

Fredag



Da var jammen den første hele arbeidsuken i januar 2014 historie også. Hvis resten av ukene skal gå like fort er det sommerferie før en rekker å tenke seg om.  Dina blåser i om det er mandag eller fredag hun , bare hun kan sove under pleddet mens det er mørkt ute. Er ikke morgen ennå tenker den lille kortbeinte prinsessa.
Uka starta varmt og vått . Som en fortsettelse på drittværet i jula . Det skulle liksom ingen ende ha. Jeg var spent på om formen holdt når jeg la meg på søndagskvelden.  Og så ble det akkurat en slik ranglenatt som jeg ikke ville ha. Tre timer søvn tror jeg det ble. Kjempeirriterende. Nei, ved neste valg skal jeg definitivt stemme på det partiet som fjerner overgangsalderen.  Men , når ting er sånn får en bare gå på "tælen". Jeg kom meg både opp og ut og igang . Og så går det seg til utover dag . Et godt råd fra en venninne hadde jeg begynt å følge fra lørdag og utover dag på mandag så det jammen ut til å hjelpe. Men jeg ble ikke akkurat sein på mandagskvelden .
Tirsdag var også våt. Ja ihvertfall i Nore. Hjemme snødde det vel litt og gubben måtte bryte seg ut å brøyte. Det er mye inneliv for bikkjene nå. Men en liten tur ble det på oss om kvelden.


Onsdag var det regn igjen og nå begynte det å bli glatt i tunet. Gubben har nok friskt i minne sin hysteriske kone i bil før jul så han hadde vært ute med traktoren og kjørt all isen i bakken sønder og sammen. Veldig bra ! Kvelden forøvrig ble tilbragt forran TVn uten at jeg er spesielt stolt av det .  Men når det er sagt så tittet vi på et aldeles praktfullt TV program denne uka . Og det tror jeg var på onsdag .  To unge tvillingjenter i fra Troms  . To flotte naturbarn  som brukte livet sitt i naturen med jakt og fiske.  Nå kan en godt si at alle kan ikke ta deres eksempel og droppe ut av skolen som 16 åringer for så og lever et fritt live i naturen. Nei det ville skapt rimelig kaos. Men akkurat disse to hadde sikkert en fammilie med økonomisk utgangspunkt for å klare det og jentene hadde helt sikkert en livsstil som ikke passet inn i et tradisjonelt mønster uansett. Det har i etterkant kommet mye kritikk i forskjellige medier om både banning, røyking og jakt men det får nå så være . Noen skal alltid kritisere ett eller annet. Jeg syntes det var et flott program. Freske jenter og en fantastisk natur ! Forresten var det en ting til som skjedde denne kvelden . Da vi var på tur i sommer bestemte jeg at et bilde fra turen skulle forstørres og henges på veggen i Lien. Men, med et par tusen bilder var det litt å velge i kan du si. Så det har jammen tatt tid å bestemme seg. Men før helga klarte jeg det og et bilde ble bestilt på lerret . Onsdag kom det i posten og nå henger det altså på veggen. Bildet er tatt i Lyngenfjorden og Lyngsalpene ruver i bakgrunn. Det var ikke en soldag heller men sola var i ferd med å komme og det gjorde lyset helt fantastisk. Jeg er fornøyd !

Torsdag morgen holdt varmegradene stand men værvarslingen sa at nå var det slutt for nå kom vinteren. Og jammen fikk de rett. Innen jeg kom hjem hadde det blitt noen små kalde og det knaste godt under beina når man gikk. Gubben var på bytur i går. Måtte fylle opp med medisiner på det nye året også. Og så kjøpte han seg minipadde. Store gutter , nye leketøy . he he
Etter middag brøyt vi oss ut med bikkjene. På med piggjoggesko og ned i bygda . Nå har det jo blit gatelys helt opp til Tveiten så det er kjempefint å gå. Vi fikk også følge av noen fler og en koselig prat .
Og nå er det fredag  og helga ligger forran. Jeg er kjempeglad for at jeg klarte å få rydda vwekk jula sist lørdag . Deilig å gå helga i møte uten å ha det over seg ja.
På nyhetene er det mye rettsak i Afrika og det er nå en slags farse det og. Håper det løser seg fort . Og så har terroristen sendt nytt brev til media. Han klager sin nød . Og jeg blir så forbanna. Hvorfor i all verden får en slik som han lov til å ytre seg om noe som helst ? Hvorfor får han lov å ha kontakt med media og samfunnet forøvrig ? Nei kanskje vi er litt for snille i Norge.  Eller kanskje jeg er for slem..
Uansett så er det altså helg og Yr.no sier at været skal bli kaldt og pent . Håper de får rett da.  Kanskje vi må frem med skia i helga .  God helg !

Ingen kommentarer: