onsdag, januar 01, 2014

Onsdag 1 nyttårsdag 2014

 
Så har vi nesten bokstavlig talt seila inn i et nytt år !Is er nemlig et stikkord for nyttårsværet . 2014 er helt i startgropa og vi må bare begynne å venne oss til å skrive et annet tall enn vi var vant til. Det tar noen uker det og faktisk. Mandag var den store oppløsningsdagen her i huset. Gubben starta dagen med å dra på sykehuset og få påfyll av jern. Jeg starta dagen med å fylle opp igjen kjøleskapet. Og Ingunn og Amund starta dagen med å fylle bager og kofferter og hele den lille Golfen min. Alle skulle hver til sitt og juleferien var egentlig over for denne gang. Jeg er utrolig glad i ungene mine og verdsetter dagene de er hjemme veldig høyt men jeg er også glad de har sine egne liv og hjem. Sånn skal det jo være ! Så midt på dagen dro de avsted. Amund på toget til Trondhjem og Ingunn til Kongsberg. Den eneste som ble igjen i Veggli hos oss var Daisyvoffen til Ingunn. Hun skal være her til i morra tror jeg . Det var fordi hun skulle slippe å være på Konmgsberg midt i nyttårsfeiringa med raketter og styr.
 

Mandag kveld var vi bedt til Bratterudjordet på julebesøk. Der fikk vi klubb og fersk suppe. Det var så godt ! Og så fikk vi en kjempekoselig kveld sammen med koselige mennesker i et julepynta flott hus. Hm... nei jeg tror jeg må male stua hjemme altså !!
I går våknet vi opp til varmegrader og regn. Denne jula har egentlig bare inneholdt dtittvær. Og dtittføre ! Jeg bestemte meg sporenstreks at jeg skulle ikke utom huset på det føret som var i går. Ihvertfall ikke i bil ! Gubben stakkars måtte strø og kjøre opp isen. Da vi spiste frokost kom det biler fra fjellet som skulle på butikken . De sneglet seg nedover forbi her . Huttetu hvor glatt det var . Men det gikk seg nå til utover dag . Jeg stakk til skogs med bikkjene .
 

 Det var det eneste stedet jeg turte gå. Men i skogen er det sånn ca 30 cm råtten snø så det var en slitsom tur. Men det har vi bare godt av. Vi tok livet veldig med ro i går og jeg klarte faktisk å lese ut årets julebok ! Ikke dårlig det . Og så var det etterhvert duket for den årlige nyttårsmiddagen i Toen. Vi rakk såvidt innom de gamle på heimen og hilste godt nyttår. Der var de benket forran TVn for å få med seg kongens tale. Den gikk vi glipp av forresten. Hm.. får se om den finnes på nett kanskje. Men tilbake til middagen . Den svarte som alltid til forventningene og mere til. Vanvittig godt !Kokken hadde i tillegg smelt til med hjemmelaget karamellpudding ala Nationen ! Må si vi er mektig imponert . Noen tradisjoner smaker bedre enn andre ihvertfall. Vi hadde med oss bikkjene i bilen og rett før midnatt dro vi hjem. Sjekket huset og dro en liten sveip innover på fjellet. DA begynte det å snø ganske kraftig og det var vi jo ikke lei for. Det gikk adskillige tusen i lufta på fjellet i år også. Sånn er det vel bare. Klokka ble vel nærmere to i natt før jeg la meg og da snødde det . Men, da vi våknet i dag tidlig så regnet det igjen. I dag er det tåke og helt grått. Og det regner og snør om hverandre. Det eneste positive er vel at det ser ut till å ha festa litt på isen.
Når et år er over skal man vel sette seg ned og reflektere og oppsummere. Vet ikke om jeg vil det jeg . I stedet velger jeg å gå inn i den første dagen i det nye året med følgende sitat fra Kahlil Gibran:

 Yesterday is but today's memory, and tomorrow is today's dream.

Så får jeg prøve å leve ut drømmen så langt det går an. Det er alltids et potensiale for muligheter og forbedringer. Kanksje bør jeg ta opp igjen fotograferingen og lese flere  bøker. Hvem vet...
Noen nyttårs bilder skal det ihvertfall bli her og nå.


 

Ingen kommentarer: