søndag, januar 19, 2014

Søndag

Det er søndag kveld. Helga som kom så fort forsvant også ganske fort. Sånn er det bare. Og denne helga har inneholdt mye vær . Fredag kveld inntok vi bare godstolene og TVn . Ute snødde det ... Og dett var dett . Lørdag sov vi lenge og vi våkna opp til snø i mengder ! Jeg hadde en avtale med den lille damen på heimen. Det husket nok ikke hun men så får vi huske for henne da. Hennes eneste gjenlevende søster fylte nemlig år denne dagen og vi skulle jo ringe og gratulere. Det rare var at da jeg kom inn på heimen og sa hva det gjaldt og hva vi skulle , ja da sa mor ; åå er det den 18 januar i dag da. Så hun husket altså godt at moster Solveig var født den 18.  Vi fikk en koselig skravlestund på høytalern på telefon. Kjekt med slike tekniske finesser som gjør at vi kan snakke sammen alle sammen . Moster Solveig og jeg har vel det til felles at vi begge er minst i søskenflokken. Og når vi kom til var det ikke farge igjen så vi vokste begge opp som lyshåra i en søskenflokk av svartinger. he he For min del gikk nå det der over etterhvert .



Da jeg kom hjem hadde gubben brøyta ferdig og jeg begynte å prøve å få snøen av verandaen. Det er det samme trælet hvert år . Og akkurat der og da skulle jeg virkelig ønske vi ikke hadde så stor veranda. 4o kvadrat dekket av en meter snø, hmm hvor mange  kubikk snø blir det tro ? Det er ihvertfall mer enn nok å flytte på. Jeg klarte vel halvparten og det var nok.  Luna og jeg vassa oss opp til Augundsrud utpå dag. Der var det ingen hjemme og heller ikke brøyta så det var tungt å gå. Men vi fikk oss nå en luftetur. Midt oppi bakken her kom det et vindkast og plutselig var det snø på alle kanter. Spennende å stå midt inni et sånt treras. he he



Men vi er heldige som kan riste snøen av oss og gå inn og sette oss ved ovnen . Vi kosa oss med elg indrefilet på lørdagskvelden. Ja vi kan vel egentlig si vi tok søndagsmiddagen på lørdagskvelden. Smaker like godt da. Og det snødde og snødde.
Jeg våknet utpå natt og var egentlig lys våken. Første tanken var vel ; skitt !! der kom en våkenatt igjen. Så jeg tok med meg Ipad og puta mi og la meg i senga til Ingunn. Sveipa litt på nyhetene og stupte dermed rett inn i nyhetene om den forferdelige brannen i Lærdal. Grusomme greier !
Merkelig nok sovna jeg igjen ganske fort men vi var ikke så seine i dag . Og selvfølgelig var det nyhetene vi sjekka først. For en tragedie ! Og så fælt for alle som har mista alt. Vanskelig å forestille seg hvor ille det er. Og tenk så store forskjeller det er på været i dette lille landet vårt- Helt utrolig. Det borte er det ikke en snøfille . Og her snør og snør det .



Gubben måtte ut å brøyte etter frokost. Det ble en god stund på traktoren. Jeg gøyv løs på resten av snøen på verandaen. Fy søren hvor tung snø kan virke selv om den vel egentlig ikke er det . Uansett , jeg ble ferdig. Ikke minst Dina er lykkelig for å kunne gå ut på verandaen. Da kan hun snike seg til å tisse i snøen der nemlig. Når gubben var ferdig med brøyting tok vi med oss bikkjene og gikk en liten tur innover Heimsetervegen. Gubben hadde nemlig brøyta litt der og. Og det snødde og snødde . Og det gjør det søren meg ennå. På Yr.no står det at nå skulle snøen ha gitt seg men den gang ei. Jeg håper ihvertfall at det gir seg i løpet av natta . Jeg skal kjøre til Drammen i morra tidlig og gleder meg vel ikke til det . Ja ja , en får bruke godt tid.



Så slik ahr nå helga gått. Småfuglene sliter i kulda og snøen. Det er viktig å fore godt nå. og det gjør vi også.  Noen bilder har det ihvertfall blitt i helga selv om det blir mest snø , snø , snø ....

Ingen kommentarer: