tirsdag, februar 18, 2014

Tirsdag

Dagene flyr og ei hel uke og et par dager har gått siden jeg skrev på bloggen. Ikke særlig trofast skriver lenger da nei. Ikke kan jeg skylde på at OL har tatt all min tid heller . Nei, det er nok helt andre ting som fyller dagene her .  Akkurat i dag er det faktisk ikke snø i lufta og det var det heller ikke i går. Så vi er nesten litt i sjokk . Det har faktisk snødd så og si i ett siden nyttår og det begynner å bli ganske ekstremt !På Vegglifjell har de nå over 2,5 meter  og hjemme i Lien er vi omtrent på 1,6. Huttetu. Det skal bli mye vatten til våren når alt dette her engang skal smelte vekk.
Men tilbake til litt oppdatering. Sist mandag starta med at den lille damen på heimen hadde nærkontakt med badegulvet sitt . Det var ikke noe lurt. Hun slo seg skikkelig stakkars. Jeg var innom henne etter jobb og da trodde vi nok det var gått ett ribbein eller to. Tirsdag kom og gikk og jeg var innom der etter jobb da og. Da spurte jeg etter lege men fikk et kontant svar om at tilsynslege var det kun en gang hver 14 dag . !! Må si jeg ble ganske fortørnet. Så skulle jeg nok sikkert forlanget det men så lett synes jeg egentlig ikke det er . Så vi var nå bare bekymra da... Onsdag hadde hun like vondt og så hostet hun litt og alle som har hostet med vondt i ryggen vet hvor fælt det er .  Etter å ha vært hos mor etter jobb måtte jeg på et møte. Alle menigheter i norge skal nå få tildelt trosopplæringsmidler. Dette er fordi kirken nå selv skal besørge den trosopplæringen til sine medlemmer som skolen kanskje før besørget . I norsk skole i dag skal ingen barn lære salmer eller høre noe som helst om hva den kristne tro innebærer. Ja det vil si, de skal lære hva de forskjellige religionene heter og står for , men ikke hva de inneholder eller betyr. Så , midlene deles ut ut i fra antall barn mellom 0 - 18 år som er medlem i den norske folkekirken. For vår del blir det ikke stort fordi vi i utgangspunktet er få . Men det er nå engang slik at vi kanskje klarer mer vi med det lille  vi får enn de store klarer med mye midler. I de store kommunene som for.eks Kongsberg vil jeg tro de bruker pengene på lønnsmidler til en stilling i stedet for direkte ut mot medlemmene. Så det er mange valg å ta og noen skal jo også ha styringa på det . Og det var dette møtet dreide seg om. Vi har allerede mange ting vi driver med som er god trosopplæring så vi føler oss rimelig trygge på at vi kommer godt i mål.



Torsdag ble en veldig spennende dag på mange måter . Først hadde jeg medarbeidersamtale på jobb. Dette er jo ikke så spennende i seg selv det men sånne samtaler er uansett litt intenst. Jeg kom fra det med livet i behold . he he he  Så fikk jeg telefon om at mor hadde feber og en infeksjon. Så da jeg var innom etter jobb hadde hun fått medisiner . Men ingen lege da heller. Bare på telefon. Jeg kjente at jeg ble litt heit og nå lurer jeg virkelig på hvor mye en slik tilsynslege har betalt. Kan ikke koste kommunen mye vel for en dag hver 14 dag ??? Men, det var sant, legene har jo også betalt for telefoner de..  Vel, midt oppi dette var det en stor glede denne dagen ! Da kom det nemlig to store fine gutter til verden . Alfred og Aksel heter de og de er de nye gutta på Haugen. Det var en veldig letta og veldig glad bestemor som ringte meg og fortalte at alt var over og alt var vel.  Jeg kjenner at jeg er bitte litt lysegrønn av misunnelse på de besteforeldrene men  det skal man jo egentlig ikke være. Vår tid kommer nok .. Og nå har jeg helt glemt å nevne været. Ikke at det er så mye å nevne men tirsdag var det faktisk opphold  og det er stort selv om sola ikke var der . Resten av uka snødde det så og si hele tiden !!



Fredag var det også opphold fra morgenen. Jeg var på jobb og på bygdeheimen. Det er stort sett det dagene har gått til. Lørdag kom med et forferdelig snøvær. Tung våt drittsnø i mengder. Dette var også starten på årets vinterferie for Oslo og Østfold så det var mye trafikk . Mange skulle også måke hyttetak for kanskje andre eller tredje gang. Folk sliter med å få snøen vekk fra hytta og når de måker blir vinduer og dører dekket til. Ikke så stas å være på hytta da kanskje. Jeg dro på heimen midt på dagen . Der møtte jeg den nybakte bestemoren og vi drakk kaffe og fikk skravla litt. Mor var sliten og sov mye. Søndag var det faktisk opphold etterhvert. Det skulle være Sprell levende messe denne dagen så jeg starta med å bake. Messa var klokka 15 så jeg rakk  både litt OL (faktisk!) og litt snømåking før jeg dro. Var innom heimen da og før messa . En liten tur ble det med Luna denne dagen. Vi våga oss inn til Barkejuvet . he he kjempelangt altså.  På kvelden var jeg sliten og slett ikke uthvilt slik en bør være etter en helg med fri så jeg sovnet før ni jeg . Klar for ny uke. !



 Og i går fikk vi endelig se sola skikkelig . Det blåste nok ganske kraftig på fjellet og da jeg dro på jobb sto Eidsfjell i en kok, men i det minste så vi sola ! Det er faktisk litt surt å sitte inne på jobb hele dagen når sola endelig er her . Det skal innrømmes , men sånn er det bare. Da jeg dro hjem var jeg innom mor og hun sa at hun følte seg litt bedre . Jeg dro hjem og etter middag og oppvask tok jeg med meg bikkjene og gikk Kjørkjebygde. Endelig kom vi oss litt ut !!Jeg tør rett og slett ikke gå innover på fjellet nå. Brøytekantene er så høye og folk kjører som gale. Nei vi får holde oss på trygge stier nedi bygda. Gubben hadde måket fjøstaket da jeg kom hjem i går. Det var nok litt i seineste laget men sånn er det bare . Vi har ikke hverken helse eller tid til å ha så mange hus og mange tak vi egentlig . Fjøstaket har blitt uhyggelig salrygget så det er vel uvisst hvordan dette har gått. Jeg personlig skulle gjerne sletta alle gamle hus med jorda men der er vel ikke alle enige med meg. Gamle hus er for folk med god helse og god råd ! Basta !



Og nå er det tirsdag . Snart er denne uka halvveis og. I dag er det opphold men ser ut til å bli grått. Det meldes snø til kvelden. Så vi er nok ikke ferdig ennå nei. Til helga går Vegglifjellrennet og i år er det ihvertfall nok snø. Håper de får med masse folk og at det blir en godt arrangement .
Noen bilder har det vel blitt men det er egentlig ganske kjedelig for det er nå mest snø og snø og atter snø...  Men det er jo også viktig å kunne dokumentere . Plutselig har vi helt glemt hvor mye snø det egentlig var vinteren 2014. Og da ligger nå bildene her . Ja og så blir det jo alltids litt bilder av hund . Luna har fortsatt løpetid og er litt skrudd i hue av det . Dina er vel også på gang med noe greier så de er et snålt par nå. Maser mye og sover mye.
Så sånn har nå dagene gått. Nå er vi alt over halvveis i februar . Neste uke er det vinterferie her i buskerudn og i Vestfold og Telemark også. For de som har vinterferie da. Jeg skal jobbe. Hadde noen planer men planer har en tendens til å gå i dass. så får en ta dag for dag og håper på at  hver dag er en dag nærmere grønt gress og sol. !

Ingen kommentarer: