mandag, mars 24, 2014

Mandag



Det er mandag morgen. Ute skinner sola og det er nesten som en vitamininnsprøyting bare å titte ut vinduet. Morratrøtte øyer spretter opp og energien kryper ut i fingre og tær. he he Når må jeg visst ikke overdrive her . Selv om en nok er mer våken slike dager så er kroppen fortsatt 53 år og ikke 15.






Helga har vært begivenhetsrik og ikke så reint lite slitsom. Men morro .

 
Fredag var det jobb som vanlig. Midt på dagen var jeg i en begravelse på Nore . Og det blåste noe aldeles forferdelig . En stakket liten stund trodde jeg hele kirken skulle blåse ned i hodet på oss !! Jeg hørte etterpå at det var mønepanner på kirken som hadde løsnet i vindværet. Var nok det som bråkte og smalt. På kvelden dro jeg på besøk på heimen hos den lille damen. Hun er jammen helt utrolig. Tenk så dårlig hun var i vinter . Og nå sitter hun der og blomstrer igjen. Denne kvelden var hun mest opptatt av at hun hadde fått på seg rød neglelakk. Mor har vel aldri vært noen sminkedame så neglelakk har hun vel aldri eid. En sjelden gang fikk vi jentene vel lurt på henne noe blankt men rød tror jeg aldri hun har hatt. Hun var bare fin med det syntes jeg men selv var hun litt skeptisk. Men kanskje litt stolt og.. Uansett så har de det så bra der på heimen at det er en fryd !

 

Lørdag morgen dro vi tre stykker nedover til Kongsberg for å handle inn til helgens arrangement. Hektisk tur men vi fikk i det minste tid til en halvtime med kaffe , kake og prat. Vi burde hatt mer tid ! Det er jo så koselig. Klokka to var vi på plass i Rollag og da kom alle de som kunne av menighetsrådsmedlemmene. Så satte vi ifgang med å rigge bord og dekke bord og pynte. Samfunnshussalen ble så fin ! Vårlige farger og blomster. Vi gjorde også klart i kirken. Det ble kveld før vi var hjemme. Da var det bare å sette igang å bake kake. Denne gangen gikk det utrulig nok ikke så verst heller . Litt mat og lufting av bikkjer så var det kveld. Det snødde lett da vi la oss. Sånn vårsnø som er litt trist men som man vet forsvinner fort og da tar den også med seg noe av den gamle . Så det er helt greit.



Søndag morgen var det full fart.  Klokka ti var vi på plass i Rollag kirke og så gikk det slag i slag. Vi skulle bare ønsket at det hadde kommet flere folk . Messa ble en opplevelse . Masse deilig musikk. Lyrespill passer utrolig bra i en stavkirke ihvertfall. Felemusikk også. Det var mange aktører i messa og det er igrunnen slik jeg liker det . Biskopen holdt preken og her var det både nye og gamle prester. Etter messa gikk alle i samlet flokk ut for å avduke skiltet som viser at Rollag stavkirke var en valgkirke i 1814. Skiltet henger på porten forran kirken. Prosten sto for avduking og det var en flott sermoni. De som kom i kirken denne dagen lærte ihvertfall mye historie. Ja faktisk var hele dagen en stor historietime.
 

 Etter messa dro alle som ville ut til Rollag samfunnshus. Der hadde vi dekket til ca dobbelt så mange som kom. Trist men sånn var det bare. Uansett så ble det ihvertfall mye kake på de som var der. Og vi hadde det veldig bra. Dette var det siste besøket biskopen vår hadde i Rollag før hun går av og vi får en ny biskop. Det er litt spesielt for meg siden hun starta som biskop samtidig som jeg starta som menighetsrådsleder. Nå slutter hun og neste år slutter jeg . Vi har ikke akkurat vært like enige hele tidne men vi har nå hatt gode diskusjoner og mye koselige arrangementer ihvertfall.  Musikk ble det her også og ikke minst så var foredraget til Edvard Hoem veldig, veldig bra ! Jeg skulle ønske alle fikk hørt han ! 50 minutter gikk som en røyk. Han forteller så levende, morsomt og spennende . Jeg lærte ihvertfall masse. Moro var det også at han fortalte han hadde hatt dette foredraget for mange mennesker rundt i norges land , men sjelden hadde det vært så koselig som i Rollag ! Slikt liker vi jo å høre. 



Store arrangementer krever mye planlegging, forberedelser og ikke minst rydding. Vi var mange som jobba godt sammen og jeg må jo si at slik er det veldig ofte når vi arrangerer noe. Kjempebra er det ! Folk stiller opp.  Siden det ikke kom så mange som vi håpet ble det mye kake igjen. En stor bløtkake ble derfor kjørt opp til bygdeheimen . Håper alle der oppe kosa seg med den til kveldskaffen.
 

Gubben og jeg var hjemme igjen ved halv seks tiden. Da var vi slitne og jeg ihvertfall hadde bare spist kake siden frokost. Det var rett og slett ikke tid til annet . Så vi skifta til treningstøy og så dro vi ned på vertshuset og spiste middag før vi gikk en tur med bikkjene. Resten av kvelden  ble tilbragt forran tv og pc-skjerm. I stillhet kan man si. Det var veldig godt .
 

Og nå er det altså mandag . Denne uka som kommer skal ihvertfall bli litt mindre hektisk enn forrige uke. Håper jeg skal få vært litt mer ute og få gjort litt mer hjemme. Men man vet nå aldri det da...
I kveld er det i hvertfall plan om å gå på bikkjetur og får vi til det blir det jo en god start. Men først er det jobb. Jeg legger ut noen bilder fra helga og da blir det jo mest fra i går. 

Ingen kommentarer: