onsdag, april 23, 2014

Onsdag

Det er tidlig onsdag morgen. Jeg er sånn sakte på vei tilbake til hverdagen. En lang god påskeferie er over. En skulle jo tro jeg hadde hatt tid til lange skrivestunder i en slik lang ferie og det hadde jeg vel og ,men det ble en nedprioritert sak.  Så får jeg heller ta et godt tilbakeblikk nå da og kose meg med det . Fredag før palmehelga  kom jeg hjem fra jobb til et koselig hus med gubben og Ingunn som hadde starta påskeforberedelser. Og da var det bare å brette opp ermene og følge på.  Det var en fin dag med godt vær og bitte litt kaldt. Ingunn og jeg dro ned på Heimen for å påskepynte hos den lille damen der også . Så det ble så koselig med blomster og duker . Den lille damen syntes Ingunn hadde blitt veldig gammel . Og når man snart er 25 så begynner man nok å merke åra ja. he he






Lørdag var det shopping. Ingunn og jeg dro til Rødberg og jeg handlet meg nye gåstaver. Det er det tredje paret jeg nå starter på. Gubben hadde årsmøte på fjellet.  På kvelden kosa vi oss med god mat og litt god vin også. Søndag kom med mye vind. Ikke noe uteliv den dagen nei. Men utpå dag dro vi likevel til fjells og da for å feire en ung dame som ble fjortis denne dagen. Ellers var det litt å gjøre i bommen og det er det jo alltid. Ingunn og Daisy dro ned til Kongsberg igjen denne dagen.
Mandag og tirsdag var det fortsatt vindfullt og ganske så surt. Gubben hadde noen dårlige dager og vi tok livet ganske med ro. Jeg spadde en lun og god solplass oppe på tunet. Der fikk vi plass til bålpanne og solstoler . Og der kosa vi oss hele mandagen og hele tirsdagen også. Kokte kaffe og stekte pølser. Og ble stkt i sola ! Onsdag hadde vi bedt gjester . Så mye av dagen gikk med til matlaging og litt vask. Jeg er jo alltid redd jeg skal ha for lte mat så som regel lager jkeg mat til mange fler enn det som trengs ! Ingunn hadde kommet hjem igjen også. Gjestene kom utpå eftan og vi fikk en koselig kveld . Maten smakte og jammen var det nok også. he he . Ja egentlig var det vel nok til flere dager for å si det sånn.



Torsdag var det dårlig vær. Regn , vind og grått. Denne dagen dro Ingunn til Flesberg i middag og vi gamlingene bare koste oss og slappet av hele dagen. Ja jeg fikk faktisk lest to bøker til og med !Det er veldig kjekt når en bare kan trykke på noen knapper og så har man lasta ned ei bok på lesebrett. Jeg liker det godt selv om det jo ikke akkurat lukter bok da. Vi har proppa oss med mye god hele påsken og derfor har det vært ganske nødvendig med små trimturer også. Torsdag ettermiddag gikk jeg runden med Luna og selv om vi ble kliss våte var det deilig . Utpå kveld klarna det opp.



Trønderne våre har vært på langtur hele påsken de. Helt vekke i Japan ! Jeg syntes det var veldig langt . Men så har vi jo nettet da. Facebook, Instagram og Snapchat. Takk og lov for det ! Da kunne vi følge med litt og se at de hadde det bra . Fredag var de på hjemreise igjen og de har hatt det kjempefint ! Nå håper jeg vi får se noen bilder snart.  Fredag ja, da var det et deilig vær. Vi brukte litt tid i snøhullet vårt da og . Bare slappa av og kosa oss. Ja jeg kosa meg vel egentlig litt for lenge for jeg ble nok litt stekt gitt . Sånn går det når man ikke er flink til å bruke solkrem. Utpå dag var vi bedt på mat hos svigervenninna. Det er en årlig tradisjon som vi virkelig setter pris på. Og klok av erfaring vet vi at vi blir veeeeldig mette . I år skulle vi også på prøvesmaking av bryllupskake . Nam !! Så vi tok med oss bikkjene og så gikk vi fra Lien til Toen. Og nå må jeg jo også fortelle at denne påsken så har butikken i Veggli vært oppe hver dag ! Man kan jo mene hva man vil om det , men sånn er det nå bare. Dette medfører at jeg har aldri opplevd slik biltrafikk noengang ! Det har faktisk vært slik at det å sitte på verandaen vår nesten har vært plagsomt hva støy angår.  Klart det har vært mange dagsturister også men jammen er det mange som har vært ned og handla ja. Og det var en utfordring å gå ned Ligrenda.  Men vi fikk en koselig kveld og mette var vi så det holdt !



Påskeaften kom med et nydelig vær ! Stille , sol og varmegrader . Gubben og jeg bråbestemte oss for en skitur. Og påskeaften er nok den dagen hvor hyttefolket kanskej er å handler eller de har skirenn og sånne ting .  I hvertfall var det ganske stille i løypene denne dagen . Vi starta ved Lauvhovd og så gikk vi Persburunden . Ja nesten da. Når vi kom rundt til Persbu svinga vi hjemover og så gikk vi over Storemyr og til Høyvegen og skogen hjem. Ja nesten hjem da. Da vi kom ned til vegen ringte vi Ingunn som henta oss og kjørte oss til fjells for å hente bil. Der tok vi en stopp på Fjellstua i sola. Tjukt av folk !! Er så moro å se at fjellstua har blitt så bra !!  Folk kosa seg i sola og spiste og drakk. Stor stemning . Kvelden tilbragte vi i ro for da var vi ganske slitne av ski og sol.



Første påskedag  satt vi egentlig bare i sola og kopa. Bikkjene lekte på tunet og vi hadde lang frokostlunsj med ungdommene.  Vi fikk tid til et godt besøk på heimen den dagen også. På kvelden var vi ut til Haugen på besøk.



 Andre påskedag kom med like fint vær og vi bestemte oss for at det hadde da vært moro å kreke seg inn til SLepeskard på ski i år også. Som sagt så gjort. Og denne dagen var vi nesten alene i løypene. Løypene var forresten nypreppa og fine. Utrolig hvor flinke folk vi har som jobber med sånt ! Vi gikk i vei og denne gangen gikk vi motsatt vei av det vi har gjort før. Det  betydde litt klatring på starten men gubben hadde virkelig smørt riktig og vi hadde kjempe fine ski !











 
 Inne ved Slepeskard var det vindstille, sol, og 13 varmegrader . Helt topp ! Vi fant oss en bar flekk og la oss ned og sola oss . Ut igjen løpte jeg i T-shirt og bare legger . En fin tur ! Selv om ingenting slår turen gjennom skogen da.. he he

I går var det hjemmejobbing . Vi hadde et prosjekt som skulle i mål og i mål kom vi . Mye takket være Ingunn. Nå er gjesterommet nede blitt til et flott garderoberom ! Stort flott skap kom på plass i går . Vi fikk kastet masse, ryddet og vasket. Gubben la om til sommerdekk for Ingunn og han ryddet masse ute. På kvelden testa jeg de nye gåstavene med en skikkelig trimtur innover fjellvegen . Med to bikkjer gikk det unna når vi jogga hjem igjen ihvertfall. Så får vi tro at det var starten på vårens trimme trend. Hvem vet .



Og i dag er det altså jobb igjen. Gubben er på behandling på Kongsberg og Ingunn drar vel også nedover igjen i kveld. Så er påsken definitivt over for i år  ! Hva som har sjedd ute i verden har jeg egentlig gitt litt blanke i. Er vel sånn det er å ha ferie og..  Men NAV slutter ikke å forundre meg . Nå har de klart å sende mors brev til en adresse hun aldri har bodd på. Godt gjort det ! Ihvertfall siden de har fått beskjed om at hun bor på Bygdeheiemn og har gjort det lenge nå. Ja ja .
Jeg legger ut noen bilder av diverse saker og ting . Litt fra dagene i påsken . Ja, også var det været i dag da. Grått, mildt og vår ! Og forresten så blomstrer hvitveisen i Lien også nå. Mellom snøhaugene .

Ingen kommentarer: