torsdag, april 10, 2014

Torsdag

Det er torsdag morgen. Torsdag før fredag før palmelørdag. Altså med andre ord, nedtelling til påskeferie. Her har det vært skrivetørke. Det vil si, jeg har egentlig ikke hatt tid til å skrive rett og slett. Hm.. feil det og egentlig for det er jo et prioriteringsspørsmål det da. Men det har altså da ikke vært en prioritert sak. Ikke mer å si om den saken.
Jeg klarer vel nesten ikke heller å ta dag for dag men får ramse opp litt av det jeg husker fra de siste 12 dagene.
Uke 14 var en ganske grå uke. Og en uke som var mest jobb og noe tur på kvelden. Jeg prøver nå liksom å komme litt igang med trening da men kan ikke skryte av de store lange joggeturene ennå. Den uka var det mye grått vær og det var egentlig ganske kaldt. Gubben rakte litt langs snøhaugene på søndagen og neste søndag så vi at det hadde ikke tina stort på ei uke. Av andre ting som bør nevnes denne uka er nyåpning av Vertshuset som var den 1 april. Den dagen spiste vi selvfølgelig middag der . Nå håper jeg det går veldig veldig bra med drifta og at Vertshuset bare blir bedre og bedre. Det var litt møter og sånn denne uka også men de hopper vi over her . Lørdagen hadde jeg bakedag. Nå skulle det fylles litt opp til påske rett og slett. Denne dagen var det ganske pent vær også. Ihvertfall etterhvert. Men utpå dag begynte det å skye til og jammen ble det litt snø også. Sånn vårsnø som daler ned og lager all grus og dritt hvitt og reint igjen.  Det som er bra med sånn snø er at den tar med seg litt av den gamle også. Denne helga var det konfirmantseminar i Rollag og på søndag var det konfirmantmesse i Veggli. Så da fikk jeg med meg det . Så starta vi på ei ny uke da. Og denne uka starta ihvertfall mye varmere enn den forrige. Mandag morgen var det pluss sju grader og sol i Lien. Det er deilig det . Mandag kveld var jeg faktisk så høy på sol at jeg trimma meg til fjells og jogga hjem igjen. Stønn !! Joda formen kommer nok men du og du så støl man  blir dagen derpå når trening har vært fraværende ganske lenge. Men det som er oppløfgtende er at det er tydelig håp !!



Tirsdag var jeg da altså kjempestøl men kreka meg på jobb . Denne dagen ble veldig lang fordi jeg måtte være vikar for kokka på åpen kveld. Åpen kveld er et flott skoletilbud. Over 40 ungdommer var igjen etter skolen . Her fikk de da leksehjelp, aktiviteter, og ikke minst middag ! Kjempekoselig å sitte sammen slik på kvelden og skravle og spise. Men klokka var jammen godt over ni før jeg var hjemme. Lang dag altså. Denne dagen regna det forresten skikkelig . I går var det snø i Lien da jeg sto opp. Og dagen ble en sånn hektisk vanlig arbeidsonsdag. På kvelden gikk vi tur med masse bikkjer og dett var igrunnen dett. Gubben var til Kongsberg på dagen . Andre ting fra i går var at Amund og Gina dro på ferie til Japan. Av alle steder .... Det er veldig , veldig langt borte synes jeg men verden er nå ikke så stor som den var før. 11 timer på fly for dem og så tror jeg det er slik at de da flyr mot tiden. Så når de har flydd hele dagen så kommer de til Tokyo på morningen og ikke på kvelden. Rare greier. I hvertfall hadde de det bra og det er jo det viktigste. Jeg har sagt at de må passe på hverandre og ta masse bilder og gubben har sagt de må huske og bukke. Så det går nok bra . he he
Ingunn jobber tritt og trutt med å avslutte utdanninga si. Nå skrives det bacholer oppgave til den store gullmedalje ! Innimellom søker hun jobber og jeg regner med at den målbevisste dama snart har alt i boks. Det blir veldig koselig å ha henne hjemme i påsken !!



Av andre ting som bør nevnes og derved skrives ned for alltid er jo at kirken nok engang har skuffet sine medlemmer. Kirkemøtet skulle denne uka ta stilling til innføring av en ny liturgi for å vie homofile i kirken. Men nei da. Det stemte de ned. Det aller verste er at det var slett ikke de geistlige som var mest negative . Det var lekmennene. Jeg er veldig , veldig skuffa .  Og enda mer skuffa blir jeg når nå alle går ut og oppfordrer til utmelding av kirken. Hvis vi skal klare å få en god norsk folkekirke så kan ikke folk feige ut på den måten. Da får vi heller stille opp og gjøre en jobb og få til det vi ønsker da. Og så tenker jeg at vi må slutte å lese skrifter og skylde på tekster som sier ditt eller datt. Dette handler om å oversette teksten til 2014 forståelse. Se på hvor teksten er skrevet, i hvilken tid og av hvem !  Jeg skal ihvertfall ikke melde meg ut men heller si hva jeg mener. Ord kan ha stor makt så da er det viktig at vi velger hvilke ord som skal få skrives da. Det jeg er veldig glad for er at vår avtroppende biskop faktisk har hatt en god og flott holdning i denne saken.
Men nå er det altså fredag og påsken er rett rundt hjørnet. I dag skal jeg først på jobb og så skal jeg til Nore på avslutning for presten der . SÅ denne dagen går nok fort. Og så kommer minstebarnet hjem sammen med hundebarnebarnet. he he  Så i morra er det full fart og liv i stua tenker jeg ! Jeg gleder meg .
Dagens bilder er mest fra i går for jeg har neimen ikke tatt stort bilder de siste ukene. Det var det med tiden da. ... Men de siste ukene har ihvertfall mange av de fine trekkfuglene dukka opp. Og da er det vår. Jeg fører skjema på når de kommer jeg og i år er de alle sammen sånn ca 14 dager før i fjor. Rødstrupen er min favoritt ! Den synger nydelig og vipper så flott med stjerten. En ordnetlig vårfugl.

Ingen kommentarer: