fredag, mai 02, 2014

Fredag

Så var det jammen helg , igjen. Denne uka hadde nesten ikke før begynt , før det var en helgedag og så tok vi sats og starta igjen og så var det jammen helg da og. Mai er en ganske rar måned slik. 
Ute er det i dag pent men den gode varmen vi hadde hele åsken og uka etter , ja den har blitt litt fortrengt.  Men jeg får nå ta for meg uka som har gått med stor og smått. Mandag kveld fikk jeg meg en god tur på fjellet sammen med semor og to bikkjer. Vi gikk i nesten tre timer og vi gikk langt ! Den kvelden var det et deilig vær. Vindstille og mildt. Bikkjene kosa seg masse sammen.  Det er så artig å se hvor like de egentlig er .
Tirsdag morgen dro jeg tidlig avsted til Drammen. Sammen med en kollega deltok jeg på et skrivekurs som fylkeskommunen arrangerte. Ja, jeg vet nå forresten ikke om jeg vil kalle det et skrivekurs. Det var nok heller et slags kurs med kjøreregler for skriving på nett. Det var jo det som ble tema hele dagen. Jeg hadde nok noen forventninger om tips og gode råd for formuleringer og ordbruk men det ble ikke akkurat det . Kursholderen het Christine Calvert og var en flott dame og kurset var spennende nok det altså. Veldig nyttig ! Og ikke minst et skikkelig spark bak til å skjerpe oss med både setningsoppsett , orddelingsfeil og stavefeil. Det hender jo det går litt for fort i svingene for noen og hver. Hvis en skal skjære inn til beinet så lærte vi vel enkelt og greit at det er greit å skrive både ja og amen men man behøver ikke ta med hele salmeverset .  Det ble nå sein ettermiddag før jeg var hjemme igjen og  da hadde det begynt å bli kaldt hjemme. Resten av kvelden brukte jeg til en kjapp tur med bikkja . Og så gikk gubben og jeg løs på resten av nettingen på den gamle hundegården. Litt av en jobb. Men vi klarte nå å få løsna alt ved hjelp av traktormakt. Og ingen ble skada denne gangen. he he
Onsdag var det jobbdag som vanlig og den gikk så fort at vips så var den vekk. På kvelden var det bikkjetur og da måtte vi ty til både lue og votter .



Torsdag var det 1 mai og fridag. Arbeidernes dag , eller som de sier , hagearbeidernes dag . Gubben har nok i mange år vært med på arrangementer denne dagen men ikke i år. Ingunn derimot er jo politiker og må stille opp på rød frokost ! Det var sikkert koselig . Vi skifta dekk på en bil og så var vi på besøk på heimen hos de gamle. Denne dagen fikk jeg en klar beskjed om at jeg ikke skal være på besøk der for lenge. Mor måtte nemlig et nødvendig ærend og da glemte hun helt at dattera satt i stua og venta så hun gikk like godt å la seg for å ta en formiddagsdubb. Ble veldig glad for å se meg da når jeg fant henne men vi lo godt begge to til slutt. Humor er viktig og blir nok mer og mer viktig også !!



På 1 mai streika kokka i Lien og vi dro på kjøretur slik  gamle ektepar pleier på fridager. Vi var på Lampeland og spiste middag og så tenkte vi å dra på tvillinginspeksjon på Haugen. Der var det ingen tvillinger for de var dratt på hytta i Sverige så i stedet ble det inspeksjon av kaffekoppene til kårfolket. Gikk så det susa det og ! Vel hjemme igjen stakk Luna og jeg til fjells . Kledde godt på meg for det var kald trekk denne dagen også. Men på fjellet var det faktisk nesten bedre. Elver og løker er nå i ferd med å gå opp. Det var et andepar som kosa seg i Votnedalsløken og det krydde med spennende lemen i tørt gress og snøkanter. Det var reint så en liten elghunnese kunne gå helt i spinn !! Det er mye snø igjen i fjellet og det skal ta en stund før alt er vekk.
Og i dag er det altså fredag og jammen er det helg igjen. Det er litt dumt med sånne inneklemte dager. Noen planlegger ting og drar av sted . Låser og stenger og tar ferie. Mens andre ikke kan det . Blir en litt rar greie rett og slett . Og samma greia er det hvert år.
I morra skal jeg på den første av tre dugnader på en uke. Rollag kirke i morra, Sansehagen på tirsdag og Veggli kirke neste lørdag . Håper bare vi får litt bedre vær enn i fjor. Egentlig helt greit at alt er på en uke så blir en ferdig med det . Og det er jo egentlig ganske koselig og sosialt også.
Men først av alt skal vi ha en stille fredagskveld. Ja, jeg kan vel tenke meg en liten tur med den grå damen men det er nå bare kos da.



Ute i verden er det millitæraksjon i Ukraina . Siv Jensen har funnet igjen fremmedhatet og i Danmark legger de ned Se og Hør. Alt sammen mens tiden ubønnhørlig traver trutt i vei .
Og selv om det er surt og kaldt så blomstrer både hvitveis og løvetann i sola.  Bjørkefinken duikka opp på onsdagen og det er akkurat på samme dato som i fjor. Snakker om å være presis ! Det er en deilig tid vi er inne i !

Ingen kommentarer: