tirsdag, mai 06, 2014

Tirsdag

Det er tirsdag morgen. Ute er det noen få varmegrader og det regner. Et skikkelig vått vårvær kan vi vel kalle det . Egentlig helt greit. Nå tar vel regnet med seg siste rest av snø på jordene og så blir det ikke så tørt for planter og blomster som skal komme opp. Ja, og så er det jo greit at det regner fra seg før sommeren kommer. hehe
Sist jeg skrev var fredag morgen. Resten av den dagen var det jobb og på kvelden fikk jeg og Luna oss en god trimtur innover fjellet. Godt å få opp pulsen iblandt. Det begyunte å bli ganske så kaldt den kvelden så vi måtte fyre godt. Utpå kveld ble jeg med Åse inn til Dalhøgd. Der skulle konfirmantene ha sin siste samling før konfirmasjon denne helga. Og for et fantastisk lys det var på fjelet denne kvelden !Jeg tok masse flotte fjellbilder. På vei ut igjen opplevde jeg noe jeg aldri har sett før og det rakk jeg jo ikke å fotografere så alle får bare tro meg på mitt ord. Det var omtrent ved oppkjørselen til Persbukroken. Plutselig kom det 7 store harer på rekke og rad over veien forran bilen. Jeg grep tak i kamera men det var selvfølgelig med feil linse og feil innstilling og alt gikk så fort. Skal tro hva slags samling disse pelsdottene skulle på. De var ihvertfall flotte og store og gråhvite. Noe av vinterpelsen var på vei vekk. En naturopplevelse  !



Lørdag var jeg på den første av tre dugnader på en uke. Da var det Rollag kirke som sto for tur. Vi var vel en ca ti stykker som deltok. Jeg velgte selv å ikke være ute å rake men jeg vasket hele kirken innvendig . I kriker og kroker. Og jeg kan love at den kirken har MYE kriker og kroker ja !. Og så er det jo ikke slik at man kan bruke vann overalt der heller. Men det som er trehvitt kan godt vaskes skikkelig med god grønnsåpe. Nå lukter det ihvertfall godt der .  Klokka var godt over midt på dagen da jeg kom meg hjem igjen . Etter en liten pause dro vi på butikken og så kjøpte vi med oss is og dro på kaffebesøk hos bestemor. Et koselig pusterom på en travel dag . Det var nesten kveld da vi kom oss hjem igjen og kvelden ble tilbragt med sløving forran tv rett og slett !! Ute var det bitende kaldt denne dagen . En skikkelig kald vind.
Søndagen kom med sol og kaldt da og . Vi var litt trege den morran . Men så fikk vi en melding med invitasjon til tur og da fikk vi fart på oss ! Det er veldig godt å ha turvenner som tar initiativ. Og det gjorde godt for både kropp og sjel å komme seg ut og bruke beina i et par timer. Vel hjemme igjen sjaua vi på litt ute før vi trakk inn og fyra . Det var kaldt ! Jeg fikk faktisk litt frosten i meg og måtte trekke inn under ullteppet for å finne varmen igjen. Den lille minibikkja var helt utslitt etter turen og det ble ikke seint på noen av oss denne kvelden. Utpå kveld begynte nyhetene på nettet å melde om Northug og fyllekjøring og ting tok jammen helt av etterhvert. Nå skal jeg nevne det en gang for alle og så nevner jeg det ikke mer. Den bleien er det ikke verdt å bruke energi på. Men, hvis det skal være slik her i verden at hvis du bare er god på ski så er det greit å kjøre i fylla , ja da skjønner jeg ingenting. Det er nok ingen andre som har blitt tatt slik som har fått så mye støtte ærklæringer i full offentlighet. Makan !  Jeg håper han blir putta inn og jeg håper han har vett nok til å trekke seg vekk og i ydmykhet leve livet sitt på en normal måte uten at vi andre behøver å høre mer om det . Så, da var det sagt !



Gårsdagen kom grå og med antydning til at det kunne bli ganske så vått etterhvert også. Jeg skulle jo som vanlig på jobb og gubben hadde en avtale på byen. Så vi for nå i hver vår retning . Etter jobb kom jeg hjem til ferdig middag . Gubben kan godt han hvis han vil ! Det var deilig med karbonader, søtpotetstappe og grønnsaker. Og jammen disket han opp med is og kaffe til dessert. Heldige meg ! Etter middag dro Åse og jeg med bikkjene på en trimgåtur. Vi gikk opp ved Bergerud , over til Juvet og ned igjen ved Gvammen. Veldig moro å se hvor godt disse hundene fungerer sammen nå . Akkurat da vi kom oss til bilen igjen kom regnet og siden har det regnet jevnt og trutt.
Og nå er det tirsdag . I dag er det klart for dugnad nummer to denne uka og det er i sansehagen på bygdeheimen .  Ja , jeg lurer nå egentlig litt på om det kan bli en litt vår seanse men skal nå stille opp. Er vel noen bed som må lukes og det kan vel gjøres selv om det regner . Men nå må jeg komme meg på jobb. Noen bilder har det jo blitt i helga og. Både av fine fjell og fine bikkjer.

Ingen kommentarer: