tirsdag, oktober 21, 2014

Tirsdag

Det er tirsdag morgen. Ute er det grått og mørkt som i en sekk ! Fra neste helg skal vi vel stille klokka en time tilbake og det gjør vel kanskje at det blir litt tidligere lyst om morgenen. Nesten så jeg synes det er litt godt . Men så blir det liksom ingen kveld da og det er jo ikke bra. Hm.. pest eller kolera ...?

Vel, vinteren som banka på og stakk en fot innom på fredag den er nå borte igjen. Den regna bort i løpet av lørdag og søndag . Like godt . Det sies vel at snøen skal komme tre ganger før den legger seg og det var litt i tidligste laget nå synes jeg . Lørdagen ble brukt til å legge om til vinterdekk for man kan jo aldri vite. Var vel på tide det i grunnen. Så nå er jeg trygg da. SJøl om jeg fremdeles synes det er veldig kjipt at jeg ikke kan fikse sånt selv lenger . Jeg var på formiddagsbesøk hos den lille damen på heimen. Der hersket fred og varme. Jeg har alltid vært veldig glad i mor men nå tenker jeg nesten at mens hun blir mindre og mindre blir gleden over å ha henne større og større.  Rare greier. Lørdagskvelden ble tilbragt i godstolen med pizza, øl og et hemmelig strikkeprosjekt. Koselig det ! Jeg digger stjernekamp som går på nrk på lørdager og akkurat denne kvelden var det opera. Jeg må si jeg var kjempeimponert over Jørn Hoel som klarte å få wiskey-stemmen sin til å synge bra opera . Imponerende !

Søndagen var det litt finere vær. Jeg hadde lenge planlagt et middagsprosjekt denne dagen. Egentlig hadde jeg også planlagt at den skulle deles med fler men slik ble det ikke. Men middag ble det . Jeg kokte nemlig klotsuppe. Har ikke gjort det på mange, mange år og egentlig er det kjempeskummelt . Det er jo som å hoppe etter både Virkola og Espen Bredesen på en gang . Noen jeg kjenner er nemlig ekspert på området og det skal mye til å måle seg med det . Men, det ble suppe. Og jammen ble den god også. Faktisk så god at minstebarnet , som nå er blitt frue , huffda, kom hjem i går og spiste restesuppe. Stårlende fornøyd hun og.  Søndag ettermiddag kjørte vi rundt og samlet inn penger til vannprosjekter i regi av årets innsamlingsaksjon.

Det gikk i år til Kirkens Nødhjelp og prosjekt Vann forandrer alt. Og jammen burde vi bruke noen sekunder og stoppe opp og tenke etter hvor selvfølgelig det er for oss at vi har nok vann og rent vann. Vi vrir bare på krana vi og svusj, det fosser ut ! Ja vi har til og med så mye at vi kan tappe og vente til det er kaldt før vi fyller et glass og drikker. Ofte drikker vi bare en slurk eller to før vi tømmer ut resten. Frotsing ? Nei vi mener vel ikke det men for mange mange andre i mange deler av verden er det virkelig frotsing og helt galskap det vi driver med . Vann er også et veldig viktig virkemiddel i kampen mot ebola. Så vi kjørte gladelig rundt og samla penger vi. Og folk ga !
Vel hjemme proppa vi oss med den tidligere omtalte suppe og tilbehør og så lå vi vel i grunnen langflate ganske lenge før vi orka mer. En liten fjelltur ble det . Nok til å få opp pulsen og farten i kroppen.

I går var det faktisk sol . Det var veldig deilig og passet bra siden vi ikke fikk inn verandataket før snøen kom. Nå fikk vi tørket alt før taket forsvant inn i boksen sin. Takk for i år. Jeg var på jobb og midt på dagen dro jeg og en kollega til Kongsberg for å levere inn arkivmateriell til IKA. IKA er et interkommunalt arkiv for Buskerud , Vestfold og Telemark. Vi hadde avtale om en omvisning med en bekkjent som jobber der . Og det var en fantastisk flott opplevelse. Jeg kunne vel gått der i timesvis. Her var det mange mil med hyllemeter i tre etasjer . Tenk alle de ordene som skal ligge lagret i et slikt bygg. Det var den aller nyeste teknologien og teknikken i et fancy, funksjonelt og flott nybygg. Anbefaler flere å snike seg til en omvisning der engang .
Jeg klarte å få til en tur kjørkjebygde rundt i går efta . Luna og jeg måtte lufte oss litt. Ingunn var hjemme og dro på partimøte.  Kveldssola var så fin og lufta strålende klar. Høsten er ganske vakker når det er slike dager . Det jeg ikke liker er alle disse bikkjene som blir borte i skog og fjell. Når folk slipper bikkjer i skogen i 30 cm snø så er det i hvert fall ikke til bikkjas beste !
Ellers så var gårsdagens gladnyhet at den unge legen som var ebolasmittet ble friskmeldt. Jeg så møtet hennes med media og må si jeg er imponert . Nå håper jeg både hun og familien hennes får være i fred til alt har roa seg skikkelig. Hun ga mye til media i går så de burde være fornøyd men med media vet man aldri. Ellers så er jo ubåt-mysteriet i Sverige ukas store snakkis. Hm.. er nå litt usikker på hele greia jeg . Hva er det egentlig svenskene surrer med ? Jeg tror i hvert fall ikke de kommer til å finne noe.

En veldig koselig ting til skjedde denne helga. En god venninne sendte meg et bilde av en aldeles gyselig vase hun hadde fått av meg for 38 (!!!) år siden . Vasen ble laget i en periode hvor jeg var gal nok til å tenke at jeg faktisk skulle drive med poselensmaling. Spenstig tenkt i grunnen av en som ikke kan tegne fyrstikkmenn engang . Så, jeg vet ikke om jeg skal bli enda mer glad i henne enn jeg allerede er eller om jeg skal synes synd i henne for hun må da være litt gal som har samla på den . Uansett legges den nå ut på nett. Litt for å udødeliggjøre den i denne nettverdenen og litt for å minne meg selv på at jeg aldri skal tro noe slik igjen.

Ingen kommentarer: