søndag, november 23, 2014

Søndag

Så var den helga over. Det er søndag kveld. Ute laver snøen ned og i dag har det vært skikkelig julestemning. Det er ikke så mange kalde gradene men nok til at det ikke regner i hvert fall. I stua er det masse levende lys og fyr på peisen . Er jo ganske koselig det og. Jeg har to svibler som står i en trebutt og med litt flaks blomstrer de til advent. I dag smatt det jammen en liten nisseengel oppi der . he he bittelitt sånn altfortidligjul altså.
Men jeg får vel prøve å være litt kronologisk da. Fredag morgen var det snø i lufta i Lien men nede i bygda var det regn. Jeg var på jobb som vanlig og denne dagen var det den nasjonale MOT til å glede dagen ! Det er en koselig dag hvor skolen og MOT gjør noe for å markere hvor viktig det er å glede noen hver eneste dag ! Akkurat i år fikk alle elevene en kjærlighet på pinne. Og siden skolen har hatt besøk av 10 klasse denne uken var det mange elever som ble gledet. Resten av dagen gikk slik jobbdager pleier og da klokka var fire var det i grunnen greit å slutte og ta helg. Fredag kveld gikk jeg en rask tur med Luna og resten av kvelden var det TV . Det begynte å bli kaldere denne kvelden og det klarnet opp. Lovet godt for en fin lørdag .
Lørdag morgen var en strålende flott morgen med knall blå himmel og snø.  Jeg dro ned til den lille damen for det ukentlige besøket. Jeg vet jeg skulle vært der oftere men det handler mer om hva jeg klarer enn hva jeg vil. Med full jobb blir denne kroppen ganske sliten iblandt. Men det besøket på lørdag er veldig , veldig koselig. Da jeg kom satt mor og strålte i en genser jeg aldri hadde sett før. Og når hun fikk tenkt seg om så hadde vel ikke hun sett den før heller. Ikke var den merket med hennes nummer heller. Så vi tok den av og tok på en annen vi. Nå gleder hun seg til å få inn lys i vinduet når det blir advent. Mor har alltid likt å kose seg med høytidene hun.
Etter besøket hos mor dro gubben og jeg til byen for å feire svigersønnen vår. Han fylte år på torsdag og vi var bedt i kaffeselskap klokka to. Det har ikke så store plassen så det var bare foreldre og svigerforeldre som fikk plass. Men Ingunn hadde baket og pynta så fint . Vi kosa oss der til utpå kveld, Når vi reiste oppover igjen da møtte vi snøen. Og innen vi la oss snødde det godt.
Så vi våknet opp til en vinterhvit verden. Det var blitt mildere så snøen var tung og ganske våt. Ikke noe grei å flytte på. Jeg skulle av sted tidlig for i dag var det tid for den årlige Grautmessa. Jeg har sett tilbake og vi har arrangert denne messa på Vegglitunet i 8 år !

 Det er en sånn veldig koselig start på adventstiden egentlig. Og i dag , i det drittværet, var vi faktisk 32 stykker ! Det er bra det . Da går liksom halve dagen så klokka var nesten to før jeg var hjemme igjen. Da ble det bare tid til en skogstur med Luna før kveldsmørket kom. Og nå er det altså kveld da.
Gubben har dratt til fjells for å vinterstenge veien over Killingskard. Nå føyker og snør det så mye at det er ikke forsvarlig å ha den oppe lenger. Så nå er veien stengt.
Jeg registrerer at vintersporten har starta. Det forundrer meg masse at en som har kjørt i fylla, stikki fra en skada venn og løyet for politiet skal få lov til å konkurrere på lanslagsplan men . Så jeg velger å gjøre det jeg synes er mest riktig. Jeg er fullstendig likegyldig . Men sjakk synes jeg er moro og jeg gleder meg også litt til håndballen som begynner i desember.
Ja og så glemte jeg nesten å fortelle at selv om man har en gift datter på 25 år så betyr ikke det at en slipper å lage den årlige adventskalenderen . Nei langt ifra. Så jeg kom jammen halvveis med det og denne helga da.

Så da var vel helga sånn noenlunde dokumenter da. Og så får en bare rette ryggen og stupe inn i ei ny uke.

Ingen kommentarer: