tirsdag, desember 09, 2014

Tirsdag

Da har det gått ei uke siden jeg skrev noe sist. Dagene går uhyggelig fort og jeg har ikke kommet ett eneste skritt nærmere å bli ferdig til jul. Ingen gaver er innkjøpt og ingen rom er vasket. Jeg har bakt et kakeslag og det er også alt.
Siden sist så har vel egentlig dagene vært sånn vanlige dager uten de helt store sprellene. Været har gudskjelov holdt seg akkurat passe kaldt og snøen som kom ligger ennå. Onsdag var gubben på ny kontroll på sykehuset og blodprøvene holder seg godt selv om han nå er nesten fri for cellegift. Det er virkelig bra ! Blir spennende fremover.
Sønnen i Trondheim dro til Belgia på tirsdag og var på seminar hele uka og dattera i Kongsberg hadde endelig en jobb som fylte dagene hennes ! Onsdag kveld gikk vi kjørkjebygde og da var det akkurat som om vi møtte en varm vegg med fønvind akkurat i det vi passerte Mykstu. Det var riktig deilig . Gudskjelov ble det ikke mildvær men holdt seg kaldt likevel. Jeg er livredd at det skal bli is og holkeføre !
Torsdag morgen var det bare en liten varmegrad men . Litt snø i lufta var det også. Den dagen bare kom og gikk. Fredag var det snø i lufta da jeg sto opp og det kom noen fjon utover dag også. Jeg var som vanlig på jobb og på kvelden kom Kongsbergfolket hjem på pizza. Ingunn skulle nemlig ha sin vanlige bakehelg med tante Reidun. Jeg er så innmari stolt av henne for at hun virkelig har lært seg dette jeg . Men så har hun jo også hatt en god læremester da. De bakte kling og flatbrød og da er i det minste det på plass til jul. Sønnen i Belgia han fikk besøk av sin samboer og så dro de videre til julemarked i Lille i Frankrike . Der tilbragte de resten av helgen med førjulsopplevelser tror jeg .
Vi her hjemme våknet tidlig for det måtte vi jo når bakstekjerringa skulle tidlig av sted !
Lørdag var vi først på bygdeheimen. Der satt den lille damen nyfrisert og fin. Klar for julebord som faktisk er i dag tror jeg . Vi fikk hengt frem fine røde juleklær og så ble det en god stund med kaffe, masse prat og mye latter . Etterpå dro vi til Toen for å inspisere litt og dessuten var det tid for den årlige overlevering av kakebokser . Jeg får jo alltid noen før jul og så glemmer jeg å levere dem tilbake. Sukk.. Men vi kosa oss i hvert fall fælt der og med kaffe og kaker og prat.
Vel hjemme lagde jeg en ostekake som viste seg å ikke være noen favorittkake akkurat men så er nå det og prøvd. Resten av kvelden kosa vi oss sammen med bakstedamen som kom hjem igjen for å hvile . Ja og så fikk det jammen sneket seg inn noen nisser . Nissen Jon har jo en lang historikk i heimen og er vel en av de kjæreste jeg har . Han har i år fått samla hele gjengen sin og på lørdag fikk de lov å flytte inn i gangen . Her står de da og gauler av full hals . På lørdag fikk jeg for meg at Jon helt sikkert savna fela si noe voldsomt . Og da er nettet fint ! Et bilde ble lagt ut  og en liten etterlysning ble gjort og vips , så var fele til Jon fiksa også. Tusen takk til kusine Eldbjørg som driver butikk i Stavanger . Hun fiksa gitar og i går kveld fikk jeg melding om at den nå er i posten på vei til oss. Tenker Jon blir glad !

Søndag hadde jeg et oppdrag i kirken i forbindelse med Lys våken , Sprell levende messa . 12 unger hadde sovet i kirken den natta og da menigheten kom til messe var de klare med dramatisering av juleevangeliet. En fantastisk forestilling hvor det toppet seg med et urskrik idet Jesusbarnet ploppa ut av Maria. Maria ble for øvrig spilt av en gutt siden ungene ikke syntes kjønnsrollemønsteret i Juleevangeliet var moderne nok. Vi lo og lo !! Det var fantastisk flott .
Vel hjemme igjen fikk jeg meg en god tur på fgjellet med Luna. Mye folk ute og gikk . Ja til og med på ski ! Så var det kveld og  det var tid for superbakeren og komme seg hjem igjen til Kongsberg. Hun hadde med seg lefser til både den ene og den andre og ikke minst ligger det masse deilige pakker i frysern i Lien også. Tusen takk !!
I går var det jobb igjen og dagen gikk og på kvelden fikk jeg jammen bakt Sara Bernard så da kan vi vel si vi er i gang på et vis . så får vi se om det blir noe mer da. Jeg fikk også forberedt litt til i kveld for da skal vi på juleavslutning i prestegården. Det er kjempekoselig og noe man blir veldig mett av !
Vi møtes og alle tar med seg litt hver . SÅ spiser vi og synger litt og skravler om året som har gått.
Så slik har nå dagene gått.  Ute i den store verden er det mye vinteridrett og det gidder jeg ikke snakke om. Derimot er det også håndball-EM og det liker jeg ganske godt. Så da får vi vel følge litt med på det . Og ikke minst så er det utdeling av årets fredspris denne uken. Det gleder jeg meg stort over for jeg synes årets valg var helt flott ! Heia Malala !!

Ingen kommentarer: