søndag, januar 11, 2015

Søndag

Det er søndag formiddag. Ute er det grått og akkurat nå begynner det å snø. I går kveld og i natt har vi hatt uvær. Stormen Nina for vel egentlig ganske lett over oss men vi tok nå våre forhåndsregler likevel. At det var storm i kasta er det ingen tvil om men vi har faktisk hatt verre vindvær før. Det var egentlig et ganske merkelig uvær for jeg tror det er sjelden vi har hatt sånne kastevinder. Det kunne være helt stille og så plutselig så smalt det i veggene og det blåste kreftig en liten stund før det roa seg igjen. Jeg var akkurat ute og kikka litt og egentlig skjønner jeg ikke hvordan vinden har kommet ?. Her oppe tar det veldig hardt når vinden kommer fra nord-vest og da ser vi godt hvordan det føyker. Rein vestavind lager også føyke og flytter snøen på en ganske gjenkjennelig måte. I dag er ingenting slik. Snøen på verandaen har ikke flytta seg i det hele tatt og det ligger ingen føykefonner der det pleier. Men oppe på jordet har det bygget seg opp en føykekant som jeg aldri har sett før. Det er helt merkelig hele greia. Kanskej dette er naturens måte å slå i bordet på . Slår i bordet mot terror og trusler og all menneskeskapt galskap som vi ser i verden nå. Hva vet jeg .. Jeg vet bare at det er en urolig verden vi lever i .

Denne første hele jobbuken i det nye året har gått veldig fort. På godt og vondt det . Litt fordi vi stadig kommer nærmere våren men samtidig er jeg ikke alltid sikker på om jeg rekker alt jeg egentlg skal. Men så er spørsmålet om man må eller må da.
Dagen har blitt 3 minutter lenger enn den var 22 desember og det er ihvertfall bra.  De dagene det ikke er skyet merkes det godt også.

Fredag var jeg på jobb mens gubben og damene hans dro til Kongsberg og tømte bomkasse og henta PCn min. Min flotte fotoPC har nemlig vært syk en stund og det er fryktelig kjedelig. Det betyr at jeg bruker jobbPCn min til ting jeg egentlig ikke vil bruke den til. Slik som foto og  blogging og sånn. Men nå har den altså kommet hjem igjen. Når det så viser seg at den slett ikke er frisk likevel blir jeg ganske skuffa det må jeg si. Nå håper jeg det bare er noe så enkelt som å bytte lader. Grrr..

Samling i heimen fredag kveld var på tradisjonelt vis over kylling og salat. Natt til lørdag sov vi som om vi var bevisstløse begge to og da trengte vi vel det . Jeg var kjempeglad for at jeg rydda ut jula for lenge siden for det gjorde lørdagen mindre travel. Det er veldig deilig når man kan senke skuldrene og bare ha en hel dag å bruke av. Det hadde kommet endel snø på natta og vi brukte formiddagen til brøyting , husvask,gulvvask og litt forberedelse til baking for min del. Fuglene fikk gleden av julebakstrester. En to, tre kakebokser er tømt nå. Midt på dagen dro vi på butikken og da kom sola. Jeg hadde kontakt med min gode venninne i Hardanger og skjønte at den sola ville nok forsvinne etterhvert. Etter et besøk på andre siden av dalen rakk vi akkurat hjem før det braka løs. Sola forsvant og vinden kom. Vi rydda vekk alle løse gjenstander ute og inne fyra vi opp og tente levende lys i hele huset . Vi regna nemlig med at strømmen kunne bli borte etterhvert.

Jeg har aldri vært noen kakebaker og har vel egentlig ikke syntes det har vært moro engang. Men det er mulig det bakegenet slår inn sammen med undergangsalderen. Ihvertfall synes jeg det er ganske moro hvis jeg ikke MÅ og hvis jeg har tid og kan kose meg med det . Det kunne jeg i går.

 Jeg elsker å se på et program som heter Kakekrigen på TV Fem. Denne uken så jeg de bakte en terte med sitroncourd og marengs. Den bakte jeg i går og det ble så bra om jeg må si det selv. En fantastisk frisk kake ! Blir ikke siste gangen tror jeg . Men jeg vet nå at til burtsdagen min skal jeg ønske meg en Paiform og ny håndmikser. De to tingene har jeg nemlig ikke og de to tingene er ganske viktig. Men kake ble det ihvertfall.

Jeg bakte også fire knallgode brød (om jeg også må si det selv) , pizza til kvelds og en stor porsjon smootie med appelsin, banan,  blåbær og youghert til lørdagsgodt !

Strømmen holdt faktisk hele kvelden utrolig nok . Når man sitter her og er såpass tv-slave at man gjerne skulle sett flere programmer samtidig har gubben skaffet oss en smart ting som heter programopptaker. Det betyr prioriteringer. I går ble Idrettsgallaen prioritert. Det var egentlig et veldig kjedelig program . Men vi sleit oss nå igjennom det . Den beste prisen kom sist . MOT og Atle Vårvik og Johan Olav Koss fortjente den virkelig. MOT er en flott organisasjon som har klart å sette riktig fokus på ungdom. Hurra for dem !!

 Men siden vi altså så på det programmet ble det Hver gang vi møtes til sein frokost i dag i stedet. Og hvilket program !! Man kan nok si mye rart om popstjerner og kjediser , men musikk kan de og alle er tross alt bare mennesker. Programmet om Lena var fantastisk bra. Jeg håper mange av sangene blir mye spilt overalt.

Og nå er det sportssøndag som durer . Jeg blogger i stedet. Klarer liksom ikke helt å engasjere meg . Mener fortsatt at dårlige forbilder kanskje ikke bør premieres med masse oppmerksomhet men det er jo omtrent som å banne i kirken å si sånt. Neida, idretteshelter kan visst tillate seg det meste.
Nå skal jeg få middagkalkunen i ovnen og så skal jeg snart ta meg en tur ut med Luna. Vi får prøve å få oss en tur mens det er lyst.  Det ble noen værbilder i går . Panoramabildet viser alt vær på engang. Sol i sør, vind over Senhovd og uvær i vest.  Og jammen ble det noen bakebilder også. Greit å kunne dokumentere for siden i tilfelle bakegenet forsvinner sammen med undergangsalderen igjen. Men blir jeg lik min mor varer den jo helt til man sitter på heimen. he he
Og vips, så er den helga over .

Ingen kommentarer: