søndag, januar 25, 2015

Søndag

Det er søndag kveld. Helga nærmer seg slutten hvordan nå det har gått til. Helgedagene går så fort.Men lørdag og søndag har vært fine dager med strålende vær. Sol og kuldegrader men ikke mer enn at det går an å være litt ute.

Fredag kveld var jeg til Kongsberg og henta hjem igjen gubben min. Og om jeg var glad for det , så kan vi si at minibikkja var overlykkelig ! Hun savner far noe voldsomt og klarer liksom ikke roe seg når han ikke er hjemme. Gubben var i fin form og er utredet for en masse rart. Ikke noe gæli å finne men han skal videre og undersøkes mer så fort han får time. Det var ihvertfall deilig å komme seg hjem på kvelden og være samlet i heimen. Lørdag morgen tok vi det helt med ro. Ute var det ganske kaldt for fredagskvelden var det minus 15 hele kvelden og den kulda hang litt i .

På torsdags kvelden satt jeg hjemme og sløva litt før jeg la meg og da kom jeg over en slektsbok som ble skrevet i 1962 . Han som skrev den var min mors fetter og han het Sevald Simonsen. Boka omhandlet historien rundt min tippoldefar Simon Asbjørnsen Haustveit.  Som 16 åring rodde han fra Hardanger til Sandnes hvor han slo seg stort opp med teglverk og pottemakeri. Han fikk 17 barn og var en driftig handelsmann . Det er en veldig stor slekt etter han . (Jeg er 5 ledd i direkte linje.)  Kanskje ikke så rart med så mange unger men likevel. Pottemakeriet eksisterer ennå og nå er det 7 generasjon som eier og driver det . Jeg er rimelig sikker på at min tippoldefar hadde smilt fra øre til øre hvis han hadde visst det. Jeg leste og leste og ble veldig fasinert av historien hans. Historien ligger forresten i lokalsamlingen til Sandnes kommune og lenkes her : https://www.sandnes.kommune.no/PageFiles/13239/Simon%20Pottemaker%20pdf.pdf
 Jeg er ganske så sikker på at far kunne den boka ut og inn og kanskje har han også prøvd å fortelle meg det men jeg har aldri vært så innmari interesert. Når far fortalte ble det for mye navn og årstall. Jeg angrer litt på akkurat det for nå¨kan jeg jo ikke spørre lenger heller. Men så får jeg finne ut av det selv da. Jeg besøkte Simonsen pottemakeri i Sandnes i 2004 . Da jeg kom inn døra der ble jeg helt stum og sto bare og måpa for mannen bak disken var veldig lik bror Per. Ingen tvil om at vi stamma fra samme sted nei. Etter å ha lest denne historien skal jeg ihvertfall besøke potteriet igjen neste gang jeg drar vestover også. Jeg skal også ha meg en tur bort til Astrid i Hardanger og besøke Haustveit.

Men tilbake til her og nå. Vi spiste en god lang frokost på lørdag og så dro vi ned til den lille damen på heimen. Jeg hadde slektsboka om Simon med meg og leste høyt for mor. Og hun er utrolig ! Hun husket navn på onkler og tanter og søskenbarn i massevis hun. Jeg må bare bli enda flinkere til å spørre henne om ting .Før det er for seint. Vi hadde en veldig god stund sammen med mor den formiddagen. Da vi kom hjem var ikke formen til gubben så god så jeg tok med meg Luna og stakk til fjells. Det ble ingen skitur for det tussa med folk og bikkjer i løypene. Jeg liker ikke alle disse løse bikkjene jeg . Men Luna og jeg fikk oss en god halvannen times gåtur inn til toppen på Kråkås og tilbake. Et fantastisk flott vær ! Vi har noen tomter i området der som har en fantastisk utsikt altså.
Vel hjemme igjen var det sofa og lørdagskveld resten av dagen.

I dag sov vi lenge og det samme fine været sto opp omtrent samtidig med oss. Sola ble riktignok litt borte i skyene etterhvert med du verden for en fin dag . Vi brukte formiddagen til sport på TV , ja noen av oss gjorde det da, mens jeg bakte søndagskaffekake. Nå spiser jeg nemlig ikke sjokolade eller godis i det hele tatt. Ikke noe søtt i uka heller. Så jeg synes at man godt kan unne seg et kakestykke i helga. I dag ble det en nydelig banankake med sjokoladebiter og ett tynt trekk av mørk sjokolade topping.  Ble så godt att !

Gubben hadde en bedre dag i dag og midt på dagen dro vi til fjells for å gå en tur med bikkjene. Kjempefint i dag og. Vi gikk fra fjelkirken og opp til Killingdalen. Mye folk ute i dag også. Hjemme igjen var det middag , ørret på grønnsakseng og semulepudding til dessert.  Og nå er det altså kveld. Søndag kveld er tv-kveld med noen faste poster vi liksom må ha med oss. Jeg gleder meg til å se Mia Gundersen i "Hvem tror du at du er " . Hun er ei flott dame jeg virkelig har sansen for. Så er det Tungtvannsaksjonen som vi må ha med oss og hvis vi ikke er for trøtte ser vi nok opptak av Tjukken og lillemor også. Fælt å bli så opptatt av TV. he he
Det er rart å tenke på at egentlig skulle jeg jo vært i Trondheim denne helga. Men det ble ikke slik. Det var kanskje greit og for da fikk de dratt til Rendalen i barnedåp begge to. Håper de har hatt det fint der. De tre i Kongsberg tror jeg har bare kosa seg i helga. Det er vel travle arbeidsuker og da trengs det litt opplading i helga ja.

Ute i verden har en liten sinna mann med skjegg sluppet ut av fengsel i dag . Jeg kan ikke fatte og begripe at han ikke bare blir satt på første fly. Vi sender små barn ut av landet . Barn som vi vet ikke har noen fremtid og som har både sultet og fryst seg gjennom vinteren i et land de ikke kjenner. Hvorfor skulle vi da være så redd for hva som skjer med den sinte lille ekle mannen .
I Hallingdal har statskog solgt et stort areal til en rik millionær i stedet for å la Go kommune kjøpe området. Denne regjeringen skremmer vettet av meg. Vi får vel bare være glad det ikke ble solgt til en mulla. Noen må snart få kasta Listhaug før hun ødelegger hele bygdenorge !!

Nå snorkes det på sofaen her og jeg har vondt i fingrene og bør vel ikke skrive mer. Hm.. kanskje på tide og ringe legen og spørre om resultat av de prøvene. Er så innmari lett å glemme. Men hver gang fingrene nekter å være med og blir røde , hovde og stive , ja da husker jeg det .
Uka som ligger forran inneholder jobbedager og på onsdag skal jeg streike . I to timer er det politisk streik i protest mot regjeringens forslag til endring av arbeidsmiljøloven. Jeg er veldig bekymret for akkurat dette. Jeg er bekymret for om de ungdommene som går på skole nå overhodet skal få seg en fast jobb. Og jeg er veldig bekymret for hva dette gjør med det klasseskillet i samfunnet vårt som er stort nok som det er . Grøss !
Noen bilder har det blitt i helga og . Ikke så mye spennende men mye fin natur ihvertfall.

Ingen kommentarer: