mandag, april 27, 2015

Mandag

Og vips , så var den helga historie ! Mandagen er nesten over også men uka startet ihvertfall med deilig sol og litt mindre bitende kald vind. Men joda, det er nesten vintertemperaturer ennå. I dag tidlig måtte jeg skrape tykk is av rutene på bilen og sola tina ikke bilruta før jeg var nede i Veggli . Brr.... sånne kalde morgener er stusselige greier. Til og med knoppene på påskeliljene i blomsterbedet har nesten frysi.
Men , fredag kveld ble en innekveld. Det var surt og kaldt ute og stakkars lille Luna fikk slett ikke lange turen den kvelden. I stedet ble det husvask, fyring og levende lys. Noe må man jo holde varmen på. Den berømte gullrekka på NRK er forresten snart en saga blott. Når Knut Nærum nå gir seg ser jeg ingen grunn til å fortsette å få med meg Nytt på Nytt . Jeg liker da heller ikke han som skal være erstatter. Men det er nå min smak bare. Akkurat nå koser jeg meg med The Voice på TV2 i stedet hver fredag . I år er det jamen et høyt nivå.

Lørdag morgen starta med gråvær og regn. Litt utpå formiddagen snødde det og det var igrunnen et skikkelig grisevær. Jeg brukte formiddagen på å bake brød og muffins . Muffinsene skulle være til dagen etter . Og brødbaksten denne helga ble seende litt anderledes ut enn brød pleier.
Midt på dagen måtte jeg dra en tur inn til Svartløk for det skulle naboene ha tomtevisning. Der var det ikke sikt i det hele tatt ! Og så surt og kaldt. Så jeg regner ikke med at det var så mange som dukka opp der. Jeg ble ihvertfall ikke lenge. Utpå ettermiddagen var vi bedt i en fødselsdag og det er ikke hver dag man feirer en 98 åring. ! I tillegg er damen klinkende klar i toppen . Vi måtte ta en selfie når det var burtsdagsfeiring .

Gubben var ganske så skral men klarte nå å være med. Det ble som vanlig vel mye kake og kaffe men som sagt, det er ikke hver dag da... og det var et koselig lag ! Da vi kom oss hjem igjen var det bare å bære ved for denne kvelden var det kaldt !

Søndag morgen kom med sol og det var jeg veldig glad for. Det var nemlig siste dag i Barne-musikal helgen og vi skulle fore masse unger i kirken. Jeg var oppe tidlig for å få på krem på muffinsene. Gubben var slett ikke på beina denne dagen han og da er det ikke så innmari moro å dra fra han men jeg skulle nå ikke så langt da. Møtte ved kirken klokka 11 . Da dro vi inn på fjellet for å rydde og vaske på Dalset . Der hadde det sovet over 20 unger og noen voksne. Og så flinke som de hadde vært ! Her var det ikke en eneste liten matbit på gulvet engang ! Skulle like å se at større unger er like flinke jeg . Selve hytta som menigheten leier der oppe er skikkelig slitt og dårlig nå. Der skulle det virkelig vært gjort masse. Vinduskarmene er svarte av fukt og mugg og dette er virkelig ikke stedet for noen som har noen form for allergi. Et flott sted men du så lite oppgradert. Men det er vel som overalt ellers , pengene som rår.

Da vi kom ned til Veggli igjen hadde ungene i kirken akkurat fått første måltid mat . De hadde jammen en tøff dag . De øvde og øvde og øvde hele dagen ! Siste generalprøve var klokka 15 og da var det ikke mye som gikk helt etter planen. Men så, da klokka var 18 sto de klare og vips, så falt alt på plass. Det ble en kjempefin forestilling. Alt klaffet liksom ! Og så moro å høre på . Fullstappa kirke var det også ! Vi er vel utrolig heldige som har sånne ressurser her i bygda som tar ei hel helg med unger og musikk. Mye penger samlet de også inn. 7353 kroner til prosjektet "trening mot barnekreft". Kjempeflott !

Det var kveld innen jeg kom meg hjem . Hjemme var det ørgende stille og ingen oppe. Jeg tok ut bikkjene og lufta dem før jeg pakka meg inn i et pledd og der satt jeg til jeg fant senga.
I dag er gubben sånn noenlunde på beina igjen og godt er det . Nå har han noen travle dager med ombygging av bomanlegget forran seg . Onsdag åpner de med nytt operativsystem og nye kort. Skal bli spennende å se hvordan det funker .
I Trondheim er det også spennende dager men den lille frøkna har ikke bestemt seg for å møte sine foreldre ennå. Hun er nok en bestemt liten frøken som kommer når hun selv vil tenker jeg .
Noen bilder har det blitt i helga også . Litt av ditt og noe av datt .


Ingen kommentarer: