tirsdag, april 21, 2015

Tirsdag

Det er tirsdag ettermiddag . Ute er det sommervarme og virkelig deilig vårvær. Men hva hjelper det når en må tilbringe dagen ved en kontorpult. Huff jeg gremmes ! Men klager ikke altså... he he
Uansett så er det nå nesten en uke siden sist det ble nedtegnet kloke ord på denne side. Så da er det vel på tide å skrive litt da.
Fredag starta jeg dagen med kursing på Rødberg.  Det dukker stadig opp nye nettbaserte systemer en skal forholde seg til. Og denne gangen var det også noe som er ganske stort. Jeg regner med at det blir en relativt bratt læringskurve på dette som på alt annet og litt sånn , learninge by doing. Går nok bra. Da jeg skulle ned igjen på jobb måtte jeg bare stoppe og ta bilde . Da var nemlig Rødbergdammen helt tappet ned og det ser ganske så merkelig ut faktisk.  Rart å tenke på at det har bodd folk i bunnen der og.

 Resten av dagen var som en vanlig dag på jobb bortsett fra at fredag alltid betyr vaffel og en litt kos. Da jeg kom hjem var gubben aldeles nede for telling med en skikkelig forkjølelse. Bunken med kort og brev som skulle pakkes lå nå der og etter en kjapp fjelltur med Luna klarte vi å pakke 200 den kvelden og.  Jeg prøvde å dra med lille prinsesse Dina på tur den kvelden. Hun hater å gå på våt grus og søle og da far kom kjørende forbi og reddet henne var hun overlykkelig. Jeg måtte bare ta et bilde når hun satt i redningsbilen på fanget til en veldig forkjøla redningsmann og gliste !

Vi begynte å bli ganske slitne av hele brevpakkegreia i løpet av kvelden og derfor ble vi så glad når Ingunn ville komme hjem og hjelpe oss på lørdag . Hurra ! Lørdags morgen hadde gubben feber og var ikke mye tess nei. Jeg så at huset var sørgelig forsømt og starta dagen med husvask. Det er sånt arbeid som egentlig aldri tar slutt men jeg satte nå strek etterhvert. Etterpå satte jeg brøddeig og jammen ble det en porsjon kanelsnurrer også. Og de ble gode altså !Jeg har funnet verdens beste oppskrift på akkurat det . Ikke bare bra forresten for jeg burde jo ikke spise sånt. sukk..

Utpå ettermiddagen kom det selvfølgelig noen som ville ha visning av hyttetomter . Gubben klarte jo ikke det så jeg måtte være assistent og ta dem med til fjells. Det gikk sikkert greit men jeg er liksom ikke helt trygg på alt det der . Det er så mye å huske på og vite. Gubben kan alt dette han mens jeg bare kan litt.  Men det var hyggelige folk som jeg håper vi hører fra igjen. Hvem vet . Ingunn skulle komme med bussen utpå ettermiddagen og jeg rakk akkurat et liten tur med bikkjene nedi bygda før bussen kom. Dina holdt på å gå helt av skaftet når hun så Ingunn, men samtidig var hun skikkelig forvirra over den der buss greia , og hvor var Daisy liksom ?

Resten av lørdagen var det pakking og jobbing igjen. Og innen vi la oss hadde vi avsluttet med 230 nye brev. Da var det bare grunneierlista igjen og den var overkommelig på søndag morgen. Hurra !! Innimellom pakkinga klarte vi jo selvfølgelig å få i oss litt lørdagsmat kan vite. Kylling lasagne er ikke å forakte. Ingunn hadde med seg frukt-øl og det smakte friskt, rart og søtt. Hm.. ikke akkurat tørstedrikke men vi kosa oss nå med et lite glass hver. Rart øl.

  Som underholdning til maten så vi på gamle filmopptak. Vi har nemlig etter mange år fått tak i adapter til de små kassettene . Det er så moro med sånn film ! Denne dagen så vi film fra vi hugget ned den store grana ved stabburet . Ingunn var 10 år og Rusken var baby. Herregud hvor tiden går ! Amund hadde smugfilma jentene gjennom nøkkelhullet til Ingunns rom . Tror han var en artig storebror akkurat da ja. he he
Søndag formiddag pakket vi ferdig de aller siste konvoluttene. Og HURRA så var vi ferdige. Status viser at vi på en uke hadde pakket 1537 konvolutter. I de konvoluttene hadde vi puttet 1 eller 2 eller 3 bomkort, et følgebrev og i noen også en faktura. På alle konvoluttene hadde vi satt på et stempel på forsiden og et på baksiden og så klistret vi på en navne-etikett. Nummer på kort og navn på konvolutt skulle samsvare og stemme med listene. Puh ! Dette resulterte i 53 kilo post som ble pakket og sendt av sted. Jeg jobbet 23 timer ved siden av min 100% jobb på dagtid. Ingunn og jeg invisterer lønna vår i helga 4-5-6 juni. Da drar vi til Oslo og gjør storbyen utrygg. Ihvertfall skal vi kose oss og så skal vi oppleve operaen og La Traviata. Gleder meg veldig !

Midt på dagen på søndag fikk vi koselig kaffebesøk og jammen ble det så fint at vi satt på verandaen og drakk kaffe i sola. Herlig når man kan det . Når gjestene dro ringte telefonen og jammen måtte vi avsted på enda en tomtevisning. Vi liker sånt altså.  Denne gangen måtte gubben være med om formen var slik eller sånn. Vi dro til Sundtjern og der var det nesten vindstille og utrolig flott. En god dag og vise frem fjellet på. Og tenk det fine været holdt hele dagen det !S>vigersønnen dukka også opp utpå dag og vi fikk en koselig ettermiddag alle sammen.

Mandag morgen vard et kaldt men du så flott ! Var nesten en lidelse at man måtte være inne hele dagen. Jeg må innrømme at jeg satt og verket litt og lengta hjem. Hjemme var gubben ganske lite i farta men kassene med alle breva ble ihvertfall kjørt på posthuset og så er vi endelig ferdig med den jobben. Da jeg kom hjem tok vi en kjapp restemiddag før Luna og jeg dro på trimtur innover fjellet. Og selv om jeg var nesten død da jeg kom opp klarte vi å komme oss opp den gamle trimrunden. Det blir sikkert lettere neste gang . Tror jeg da..

I dag var det en liten kald grad men like fint og på dagen i dag har det vært enda varmere enn i går. Gubben har en litt bedre dag og det unner jeg han virkelig nå. Jeg håper jeg rekker en tur ut med Luna i kveld og men vet at jeg skulle vært et sted med en blomst også. I morra er det menighetsrådsmøte . Vi har enda ikke klart å få full liste til menighetsrådsvalg til høsten. Og det er veldig synd. Så nå vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre egentlig .
Men mine problemer er veldig små og ubetydelige i forhold til hva som skjer ute i verden . Barn som drukner på flukt er bare så tragisk at det går neste ikke an. Nå snakkes det om en nasjonal dugnad for å ta imot disse stakkars flyktningene. Ja, og nei, sier jeg . Ikke hvis det å ta imot dem bare er å flytte problemene fra sted til sted. Vi må kunne by folk levevilkår. Slik som jobb og et sted å  bo, verdighet og . Kan vi det da ? Vet ikke jeg .

Så rakk jeg ikke skrive mer . Men nå er det kveld og jeg har akkurat kommet hjem fra en fjelltur. I kveld kjørte gubben og jeg opp til Killingdalen. Veien over fjellet ble brøyta opp i dag . Det er selvfølgelig ikke åpen men skal nå stå og tørke. Den skal sikkert brøytes flere ganger også. Men vi er ihvertfall igang med prosessen . Luna og jeg gikk hjem igjen mensprinsessen og gubben kjørte. Og det var en herlig tur. Flott kveldssol og jeg møtte bare en bil !

Mye vannlyder og masse fuglesang.  Vårkveld ! I Trondheim er alt klart og det er nedtelling denne uka ja. Vi gleder oss så !  Og tenk at den lille kommer med våren !

Ingen kommentarer: