fredag, mai 08, 2015

Fredag, igjen..

Ups, der var jammen den uka gått ! Skriving blir det visst lite med når dagene er travle og kroppen er treg. Men selv om noe er tregt så stopper ikke tiden for det heller.
Lørdag forrige helg var en kald dag. Det gikk snøbyger rundt hele dagen og i perioder var det hvitt på tunet i Lien også. Vi hadde oss en kjapp tur på butikken og så havna vi begge undet hvert vårt teppe og dett var dett den dagen. I Trondheim dro Gina og Amund hjem med den lille dokka og det er bare helt utrolig hvor kort tid man skal taes vare på av det offentlige når man har satt en ny verdensborger til verden.  Men de klarer seg så godt og er så flinke .
Søndag kom med samme været og samme forkjølelsen. Vi skulle egentlig vært i Volda i konfirmasjon den dagen med det hadde vi nok ikke klart noen av oss . Halsen min var noe bedre med nesa hadde satt igang høyhastighetsproduksjon av snørr og gørr og hodet føltes som om det holdt på å eksplodere. Det ble sofaliv den dagen og. Til og med hvitveisen så ut til å fryse ihjel denne dagen. Men, det er ukuelig . Så fort snøen forsvinner titter den frem igjen.

Mandag morgen var jeg litt bedre. Ihvertfall var det det jeg sa til meg sjøl da. SÅ jeg dro nå på jobb. Når det gjelder å være hjemme fra jobb har jeg en rimelig høy terskel. På godt og vondt..  Denne dagen  var det regn og pluss grader men forferdelig tungt og trist vær likevel. De siste ukene har fylkesveien vært stengt mellom Åsly og Nore så det er omkjøring på vestsiden av fjorden. Egentlig litt moro å kjøre den veien ibalndt men hver dag blir litt slitsomt. Veldig dårlig vei og mye trafikk henger dårlig ihop. Mandag kveld var jeg på et møte på vertshuset og mer enn det orka jeg ikke. Ingen gåturer for Luna denne uken nei.

Torsdag morgen starta vi dagen med å dra til regnskapskontoret i Rollag og avslutte årsregnskap for 2014. Med andre ord, å få dommen for skatteoppgjør og ståa ellers. Og vi overlever nok dette året også. he he  Så får vi bare håper at resultatet blir slik vi fører det da. Det verste som finnes er hvis noe blir endret og man får baksmell istedet for tilbakebetalt likevel. DET er surt det !  Men etter dette var det rett på jobb . En grå og våt og kald dag dette og. Jeg dro fra jobb og satte nesa (på bilen) mot hallingdal. En og en halv dag med nettverksamling for merkantilt personale i BFK.  Det regna og over Tunhovd var tåka så tett at sikten var dårlig faktisk.  Da jeg kom ned til Nesbyen så jeg fort at Hallingdal har kommet et godt stykke lenger inn i våren enn Numedal ja.  På Pers hotell var det samlet over 30 damer og 1 mann til nettverk. Og det ble en veldig nyttig og ikke minst hyggelig samling. Vi jobber jo med det samme alle sammen og noen ganger er det greit og dele erfaringer, frustrasjoner og glede med folk man ikke kjenner så godt. At laget mitt også vant quizen på kvelden var heller ikke dumt. Da jeg la meg om kvelden regna det så mye at jeg orka ikke ha opp vindu. Det bråka så fælt rett og slett . Men så våknet jeg opp til sol , blå himmel og masse gode varmegrader på onsdag . Forkjølelsen var til og med litt medgjørlig den dagen. Hurra ! Hele dagen ble tilbragt på Gol videregående og det var en bra dag . Flott opplegg . Interesante temaer og ikke minst godt stell !

Kunne ikke vært bedre.  Da vi avsluttet dagen dro jeg opp på kirkegården og satte ned noen blomster på grava til AnneLise. Da var det så varmt og flott og jeg gikk selvfølgelig i tykk bukse, støvletter og ullkåpe. Joda . Etter en liten shoppingstopp på Nesbyen  dro jeg meg vestover igjen og kjørte dermed heim til gråvær og regn. Store forskjeller øst og vest for fjella altså.

Hjemme hadde gubben denne kvelden et oppdrag som redningsmann oppe på fjellet for en ung dame som skal gå norge på langs. Ja, det vil si , hun har vel moderert planene noe så hun skal ihvertfall gå fra Kristiansand til Trøndelag. Og nå traska hun over vegglifjell og måtte reddes litt. Så vi fikk et kveldsbesøk som var veldig koselig. Vi fikk puttet på med mat og varme . Det hadde blitt lte av både det ene og det andre for den unge damen . Og i dag skal gubben hjelpe henne ltt videre på veien før hun trasker videre på reisa si. En rask gåtur i regnet med bikkjene fikk jeg også den kvelden. Hvor lurt det var kan diskuteres. Forkjølelsen var nemlig plagsomt tlstedeværende på torsdag morgen. Usj !
Torsdag morgen var kald og vår. Ja, nesten som vanlig kan en vel si. Jeg sov ikke stort den natta for sånn er det nå bare iblandt. Side jeg hadde vært borte fra jobb en dag var det jobb som lå og ventet . Og slikt klarer jeg ikke ha det . Så da er det bare å stå opp og komme seg avgårde. Jeg var på jobb klokka sju og fikk gjort masse nyttig ganske fort. Hurra . På kvelden var vi til Toen og fikk vist frem flere Jennybilder . Vi suger jo til oss alle små øyeblikk vi får tilsendt. Hun er jo verdens nydeligste , ingen tvil om det . Oldemor fikk også se henne "live" på facetime . Det tror jeg var moro. Alle gleder seg nok til hun kommer på besøk .  Tror hun blir en liten dame som kommer til å få nok oppmerksomhet ihvertfall.

Og nå er det fredag . I dag er det sol! Tenk det ! Sol og varme . Joda, det har vært nattefrost men sola gjør at vi glemmer slikt. Vi står forran en ganske så travel helg . I kveld har jeg et årsmøte i en vei , i morra er det dugnad på kirkegårdene våre og i tillegg skal jeg bake en kake, og på søndag er det konfirmasjon. Puh ! Ikke noe hvilehjem dette nei. De unge i Kongsberg har funnet et nyt kjøpsobjekt av et hus og går spennende tider i møte. Vi følger spent med !!
Ute i verden ellers så har England hatt valg og slik jeg forstår det så fortsetter det som før.  Det er stadig båtflyktninger som dør mens regjeringer og statsoverhoder fortsatt diskuterer hva man skal gjøre med det . Det blir litt sånn ; "vent litt med å dø! Vi er ikke ferdig snakka ennå !".
Så verden går sin skjeve gang . Ingenting har stoppa opp og ingenting går videre.
Men nå får jeg slutte her . Noen bilder har det blitt selv om fotografering ikke frister når været er grått og nesa renner. Men nå legger vi det bak oss og ser frem til en varm , deilig vår-mai ! (optimist må man være !)

Ingen kommentarer: