fredag, mai 01, 2015

Fredag

Det er fredag 1. mai.  Nå starter vi jammen på den fineste tiden av året. Ute er det kjølig og for en time siden gikk det et kreftig snøel over her . Slike maidager har egentlig alle fire årstidene i seg de.  Men så lenge det er lyst og sol tåler en det meste. I dag er det selvfølgelig fri for det er det jo alltid på 1 mai. Litt flaks i år at det er på en fredag for det betyr langhelg og det liker vi jo. Denne uka som har gått har vært en begivenhetsrik uke. Og i mange menneskers liv en kjempeviktig uke også. Men jeg får ta ting i kronologisk rekkefølge her.

Mandag kveld dro Åse og jeg til fjells med bikkjene våre. Vi gikk inn til Dalseth og gikk oss en god tur innover der. Mens vi var der dukka det opp et forferdelig flott snøvær. Det var helt spesielt . Ikke et vindpust  og sol og blå himmel bakom et snøvær med gedigne snøfiller som dalte sakte ned. Det var helt magisk ! Men det dro seg jammen på så innen vi vendte nesa hjemover var verden helt hvit og gubben kjørte innover i frykt for at disse damene hadde kjørt seg helt fast i snøværet ! Telefonen min var selvfølgelig tom for strøm så ingen svarte når han ringte heller.

Det snødde og snødde utover kveld og da jeg sto opp på tirsdag var det en 6-7 cm og 5 minusgrader. ÆSJ ! Jeg brukte et kvarter på å skrape is av bilen og det knaket i kald snø da jeg sto der og skrapte. Men så dro man nå nedover bakkene , glatt var det og, og så var det bare å komme seg på jobb. Gubben jobba intenst med bomanlegget både mandag, tirsdag og onsdag . Da ble hele ledningsnettet byttet ut, ny programvare innstallert, nye kamera opp og masse annet som jeg ikke skjønner meg på. Da jeg kom hjem på tirsdag etter jobb var han ihvertfall ikke hjemme. Snøen hadde smelta og jeg skyndte meg å ta med bikkjene på tissetur. Med det resultat at jeg sklei i gjørma bortpå jordet her , gjorde et skikkelig hallingkast og landa på høyre hånd. Kan vel være glad det var på et jorde ellers hadde nok håndleddet ryki. Sånn er det når man ikke tenker med hue. Det som er veldig rart er at hvitveisen som kvelden før lå gjemt under 10 cm snø , den står like fin og blomstrer i kald vårsol. Snakk om overlever !

 Jeg hadde litt kontakt med Trondheimsfolket på kveldingen og alt var bare bra fortalte de.  Den dagen begynte en irriterende murring i halsen . Hva var nå det for noe tull ? På kvelden gikk jeg en liten tur nedi bygda med bikkjene og da var kroppen helt ferdig ! her var det noe som ikke stemte . Hva var det for noe tull?. Forkjølelse ? Å, nei ! Best å sove på det og håpe det gikk over i løpet av natta.
Onsdag morgen våkna jeg opp med sandpapir i halsen og en kropp som sa klart i fra at her var det bare å kjøre på "low-gear" . Fytti katta ! Men så kommer man igang og så går det sånn noenlunde likevel. Dete var dagen da vegsjefen skulle kjøre igang det nye bomanlegget sitt og det gikk helt etter planen.  Mye takket være at gubben er et petimeter av struktur tror jeg nok.

 Uansett så inviterte han på mat på Vertshuset etter jobb og det sa ihvertfall ikke jeg nei takk til. Resten av kvelden ble tilbragt stille i en stol med en varm t-kopp innen rekkevidde . Hele denne dagen hadde jeg gått og lurt litt .  Hm, ingen av de vordende foreldrene var på nett den dagen. Var de bortreist ? Var det noe på gang ? Denne farmora lurte litt. Og jeg sa det vel også til gubben at nei, nå har jeg visst blitt helt tullete. Men det var nå litt rart da....

 Vi brukte kveldstimene i fint vær på en inspeksjonskjøretur på alle fjellveier innpå her. Og i samme slengen fikk vi med oss tre andepar , tre orrhøner og en liten annen fugle som jeg ennå ikke har funnet ut hva var. Sola skein og det var en flott kveld men snøbygene gikk rundt omkring . Og det er fortsatt mye vinter på fjellet ja.

Utover kvelden steig feber og forkjølelsen var et faktum. Ja , ja så slapp man ikke unna i år heller da. Et annet faktum fikk vi vite rett før vi egentlig hadde tenkt oss i seng. Mine anelser var nemlig rett ! En nybakt sliten pappa ringte og fortalte gledesstrålende at den vesle frøkna hadde kommet kvart over ti på kvelden . HURRA !!!!! Vi fikk ikke sove så fort da . Og det gikk meldinger fra Rendalen til Veggli , til Kongsberg og til Trondheim. Gleden var stor over at alt var bare bra. Jeg tror jeg sovna ved to tiden . Torsdag morgen sto jeg opp (  nok engang hadde det kommet snø på natta , sukk ) og telte veldig på knappene om det var vits i å dra på jobb med forkjølelsen min. Men så er jeg nå litt æreskjær og da og vil helst ikke gi meg , så jeg dro. Veldig dumt . På vei til jobb kom det første bildet av barnebarnet og der sto det god morgen hilsen Jenny . Det ble altså Jenny Aarvelta. Velkommen til verden ! Det er litt rart å være så langt unna. Jeg ga beskjed ganske fort at jeg vil bombarderes med bilder og film. Og det har de vært flinke og gjort. Bare så synd at ikke snapper og skype kommer med lukt. Små babyer lukter jo himmelskt.  Lille Jenny er utrolig søt (selvfølgelig ) og hun er akkurat så perfekt som hun skal være.  Nå skal jeg gå og verke og glede meg til jeg kan ta i henne og virkelig SE henne på ordentlig.  Håper ikke det blir så mange ukene til .


Jobbedagen min ble avslutta klokka 12 og da satt jeg egentlig bare der og gapa ,ens halsen verka , snørra randt og feberen steig. DRA HJEM sa sjefen min og så gjorde jeg det .  Resten av den dagen orka jeg ingenting . Men på kvelden fikk vi pratet med de tre i Trondheim på Facetime. Det er en kamerabasert tjeneste på msn. Det var så koselig ! Fikk virkelig se at alle har det bra . Blir nok flere slik samtaler etterhvert.
I hele går kveld og i natt har jeg kjørt på med paracet og vann og i dag da jeg våknet var i det minste halsen bedre. Hurra. Så da går det rette veien tenker jeg . Etter frokost printa vi ut noen skrytebilder, kjørte på med dop og nesespray og dro på oldemorrunde. Først var vi hos mor på heimen. Hun er jo en dreven oldemor hun. Jenny er hennes 10 oldebarn nemlig. Hun har en standard innstilling til alle disse barna som blir født . Ja, ja bare alt er bra så sier hun. Og det er jo det viktigste. Hun husker ikke navn og hvor de hører til alle sammen og det samme er det jo også.
Den andre oldemoren derimot er ny i oldemorfaget for Jenny er hennes første. Og da vi kom til Toen feiret vi vesla med hele familien og kake ! Kjempekoselig. Bare vent til hun kommer hit så blir det nok mer feiring tenker jeg .  Siden gubben og jeg er et stusselig skralt par nå om dagen. (hm.. blir man sånn av å tre inn i besteforeldre standen tro ?) , så forbarmet noen snille karer seg over Luna og tok henne med seg på tur. Det var stas ! Hun kom hjem for en stund siden og nå ligger hun rett ut og slapper av.
Gubben og jeg har fått i oss noe mat og resten av denne flotte dagen tenker jeg blir ganske så stille og rolig.  Vi sitter bare her og venter på neste snapp med babybilde vi. He he man blir visst litt tussete har jeg hørt.  Ja, så slik har denne uka vært.
Noen bilder har det blitt også. Så jeg legger ved noe av det som er tatt . Jeg legger også ved ett av lille Jenny og det er kun fordi det bildet har foreldrene selv lagt ut på nett. Og hun er jo utrolig søt da. Objektivt sett.....

Ingen kommentarer: