lørdag, mai 30, 2015

Lørdag

Det er lørdag ettemiddag . Den nest siste dagen i en usedvanlig kald og våt mai. I dag var jeg oppe før sju og så at snøen lavet ned. Jeg tusla til sengs igjen og tenkte at dette er nesten mer enn en stakkar kan makte med. Fytti katta !
Men det har jo ikke vært slik hele uka da.  Onsdag var det faktisk ikke så verst vær da jeg dro på jobb. Denne dagen ble forresten ganske så lang. på kvelden var vi nemlig en gjeng i kirkestua og dekket bord til arrangementet på torsdag . Og etter det så skulle det bakes. Klokka var 01.15 da jeg kom meg i seng. Når man lager kaker som skal ha ostekrem må man nemlig vente til kaka er kald før kremen kan på og det tar tid det . Men merkelig nok så var jeg ganske så våken da jeg sto opp på torsdag morgen.  Dagen var det jobb som vanlig. Det har vært mye eksamen denne uken og det gjør at det er stille dager. I tillegg så har VG1 klassene vært ute i arbeid. Så det er ikke mange elevene igjen da. Men jobbe gjør vi lell. Ute var det skikkelig drittvær den dagen. Etter jobb rakk jeg akkurat hjem før vi stabler kaker og oss selv inn i bilen og dro til Rollag kirke. Der var det åpen kveld og etterpå var det kirkekaffe og avslutning for kirketjener og renholder. Vi var jo spente på hvor mange som kom og om det ble nok kake ?? Men det gikk så bra. Det kom over 60 stykker og det var vel mer enn nok kake kan du si. En kjempetrivelig kveld ble det også. Mye deilig sang og musikk. Hvem trenger IlDivo når vi har tre karer med fløyelsstemmer midt i vår egen menighet !

Fine taler og mye koselig prat hører også med på en slik kveld. . Det ble ganske seint før oppvasken var tatt og alt rydda opp og vi kunne dra hjem. Men det gjør ingenting. Men så kom fredag morgen. Med sol og fint vær og jeg var trøtt som en dupp ! Denne fredagen var lille Jenny akkurat en måned gammel . Tenk at vi har vært besteforeldre en hel måned alt ! Det er egentlig litt vanskelig å tenke seg siden vi bare har sett henne en gang. Avstanden blir litt stor. 

Fredags kveld ble det bare en liten tur med bikkjene før vi inntok sofaen og kosa oss med The Voice resten av kvelden. Og så kom da altså lørdag morgen med snø. Da går jeg litt i kjelleren og plutselig ble alle planene for helga også litt anderledes enn tenkt. Jeg har nemlig bestem meg for at stua skal males. Og det skulle jeg starta med i dag. Nå blir nok den planen utsatt i et par uker ja. Det frister ikke i slikt vått  vær.  I stedet dro vi ned på heimen til den lille damen. Hun trodde det kom til å bli finere vær etter 17 mai. Det går litt i surr der om dagen nå. Neste stopp var butikken før vi havnet på andre siden av dalen til deilig nylaget kringle.  Da gikk nå den dagen nesten. Helt uten at noe fornuftig ble gjort. Men vi har nå heller hatt det koselig da. På vei hjem dro vi oppom fjellet for å sjekke vegen. Oppe på Killingskard på 1100 moh. snødde det skikkelig. Det var minus 1,5 og s
kikkelig tett.

 Så der var ihvertfall vinteren på plass igjen. Hjemme regna det voldsomt. Jeg tok meg selv litt i nakken og klarte å få tatt en bitteliten kattevask før jeg nå har satt meg med PCn. På Tvn er det sykkelritt på Sandnes og der er det ihvertfall fint vær. Så nå sitter jeg og misunner disse jærbuene været og nyter flott natur. Aner ikke hvem som sykler og ikke interesserer det meg heller.  Nå skal jeg lage kyllingpizza og så er vel kvelden her . I morra er det lovet bedre vær så da må vi vel finne på litt ute.
Ute i den store verden er en kjendisdame blitt frisk fra alvorlig sykdom og det er mye spalteplass til henne. Jeg unner damen alt godt , men håper hun er klar over hvor priviligert hun er som kan betale seg til behandling i utlandet . Håper også hun er ydmyk nok til å ikke blære altfor mye om det i respekt for de som faktisk dør i norske helserom fordi de IKKE har penger nok til dyre behandlinger i utlandet.  Media er en rar ting. Den synliggjør nemlig så altfor godt når det er noen som ikke har det spøtt peiling på hva de snakker om . Kjendismødre som fronter at de ikke vil vaksinere barna sine fordi de blir sterkere av å være syke og i tillegg viser mer kreativitet etter sykdom er et annet mediaskapt fenomen. Disse kjendisene har med andre ord ikke est historiebøkene godt nok. I Norge har et godt og solid vaksinasjonsprogram sørget for at vi har en spedbarnsdødlighet som er nesten fraværende. Men det er klart, hvis de ønsker å ha en kalkulert risiko rundt dette så... Men  ok det ikke rammer deres barn så kanskje det rammer naboens, eller venninnens..
Men nå er det en pizza som venter. Noen bilder er det jo blitt .

Ingen kommentarer: