tirsdag, juni 02, 2015

Tirsdag



Da var vi igang med juni da. I dag er det 2. juni og "kom mai du skjønne milde" , som slett ikke var noe særlig mild , er forbi.  Dagen i dag har vært våt og kald. På Vegglifjell er det ikke kjørbart uten vinterdekk og sommeren er langt, langt unna !
Etter en lørdag med snø var det i det minste godt å våkne opp på søndag til sol. Mye vind og isende kaldt , men dog, sol. På formiddagen fikk vi koselig besøk av en som hadde glemt å kjøpe fuglefrø til helga. Og vi fugle-elskere forstår jo at det er krise. Småfuglene trenger mat når været er slik det er nå. De trenger mye mat for å holde kroppstemperatuern ved like. Det forbrukes mye energi på slikt. Midt på dagen dro vi en tur ned til Landrud. Jeg ville sjekke at alt var i orden etter vinteren med både hus og innhold. Og så var det noe jeg skulle se på også. Så både stabbur og stue ble åpnet og funnet i orden. Jeg blir liksom aldri ferdig med stabburet.

Stadig finner jeg ting jeg ikke visste om. Denne gangen var jeg så heldig at jeg fant 2 Nordal Rolfsens lesebøker fra tidlig 40 tall. Hurra !! Jeg har nemlig bvegynt å samle på slike så det kom godt med. I tillegg fant jeg en gammel ABC full av kunst. Tenk at på 40 tallet var det kunstnere som illustrerte lesebøker for barn. To fluer i en smekk altså. Man lærte å lese med øya på flott kunst. Og alt dette har man endret og funnet ut var ikke noe lurt. Men jeg lurer jammen jeg...
På stabburet sto det også to senger . Små skuvesenger og nå er jeg ikke helt sikker på om de har stått der alltid eller om det er noe som noen har plassert der i seinere tid. Helst trolig det siste. Unasett så kommer den ene nå til å havne på et rom hjemme og være senga til lille Jenny når hun kommer på besøk.

En annen skatt jeg fant var bilder fra en klassefest i 87. Herregud, så unge vi var !!
Vel hjemme igjen tok vi bikkjene med oss og gikk en tur inn til Liset på fjellet. Men du hvor det blåste. Vi var innom Fjellstua for en prat og litt kaffe før vi dro hjem og laget middag . Denne søndagen sto stekt flesk, hvit saus , kålrotstappe og poteter på menyen. Jeg tør nesten ikke si det for det er ikke akkurat mager kost men du verden så godt ! Og skikkelig god gammel husmannskost er det og.
På kvelden begynte jeg å rydde ut av rommet til Amund. Nå skal skapet rives , tak og en vegg males. Da  blir det god plass til både dem og Jenny. Jammen har han samla seg til mye rart denne sønnen og.

Mandag morgen var det kaldt og masse, masse vind ! Ja da jeg kom på jobb blåste det så skogen lå nesten flat på baksiden av kontoret mitt. En travel kontordag forøvrig. Men det er bra. Da føler en at en har gjort mye og dagen går fort. Etter jobb ble vi invitert på middag i Kongsberg hos Ingunn og Magnus. Vi skulle nedover å hente en Ipad og da passa det bra med mat hos de unge. Og vi fikk en kjempekoselig kveld sammen . Det er ingen sak å dra på besøk med to bikkjer når alle er så snille. 4 mennesker og 3 bikkjer i en knøttliten leilighet er heftig det. Luna var stort sett ute på verandaen og sto på 2 bein på rekkverket og passet på alle som gikk forbi. Mye spennende i byen for ei fjellbikkje. Men hun er så snill att. Nesten ikke en lyd selv om hun nok hadde lyst til å fortelle hele Lindbojordet at ; voff, voff, Luna er i by`n!
Innen vi dro hjemover hadde vi flytta innhold fra en Ipad til en annen og så hadde vi fått en oldemor på facetime. I dag får vi bort og levere og teste. Det blir spennende !
Mandagskvelden gikk over i natt mens en fantastisk fin fullmåne skinte fra en skyfri (nesten da) himmel. 

Og nå er det altså tirsdag .Og den var ihvertfall ikke skyfri. Borte var månen og borte var himmelen bak et tykt skylag og en graut av tåke.  Det var meldt enorme nedbørsmengder i dag over hele østlandet. Om det har blitt så enormt vet jeg ikke men mye regn  har det ihvertfall vært. Men regn er nå innafor normalen det. Snø i juni derimot, ja det er bare noe dritt !
Det eneste som vokser nå er gresset. Og når det er så vått er det selvfølgelig noe kladdegreier å klippe det også. For min del er det ikke lett å opparbeide noe særlig sommerglede akkurat nå nei.
Men , jeg gleder meg veldig til helga for da skal Ingunn og jeg i operaen. Vi skal se La Traviata og jeg gleder meg som en liten unge. Men hva i all verden skal jeg ha på meg ??? he he det evinnelige spørsmål !


Ingen kommentarer: