onsdag, mars 14, 2012

Onsdag

Det er onsdag kveld. Ganske seint faktisk. Ute er det da selvfølgelig mørkt som i en sekk og det er rundt null grader . Skal visst bli kaldere nå sies det .  Det får være greit nok det bare dagene blir like fine. I går kveld var jeg så til de grader stup trøtt at da jeg kom hjem fra jobb var det ikke lenge før jeg fant senga. Jeg var vel faktisk på puta før ni og i natt sov jeg i over ni timer. Det var ikke dumt gitt ! Det var heller ikke dumt at jeg sto opp til en aldeles nydelig dag i dag . Og jeg tenke at jeg tar joggesko i dag for lunspausa mi skulle jeg ihvertfall ikke ha innendørs. Det ble den heller ikke. Jeg gikk meg en god tur. Ble skikkelig svett og bare nøyt det fine været. Deilig ! Etter jobb var det tid for besøk i høvdingehula og så gikk kvelde. Avslutta med en tur med bikkjene og nå har jeg landa i godstolen og ser på Lillyhammer . Den er like fornøyelig som vanlig ! Godt at nordmenn har en god porsjon humor og selvironi. Ellers hadde jo ikke dette vært morsomt i det hele tatt. Hos høvdingen sto det bra til og vi har i det siste vært litt opptatt av gamle bilder. Siden jeg er velsigna med godt fotoutstyr(takket være en snill gubbe !) Ja så kan jeg avfotografere bildene som jeg vil. Og det er litt gøy da. Siden jeg la ut bilde av min morfar i går får jeg vel legge ut min farfar i dag . Og så legger jeg ut brudebile av min morfar og mormor. De var et utrolig vakkert par og hun var bare 17 år da de giftet seg . Tror det var i 1902. Lenge siden det !

Ute i verden er det mye fælt som skjer. Og jeg tar meg i at jeg skriver stor sett akkurat det . At det skjer mye fælt. Men det gjør det jo da ! I dag har det vært en grusom bussulykke i Belgia. Masse unger som er døde. Huff. Og så er det stadig tilbakeblikk mot Utøya og alt som ble gjort feil. Jeg forstår det på en måte men samtidig så endrer det jo ingenting !
På helt lokat plan så var det vel flere enn meg som ble ganske sjokkert over avtalen med legevaktordningen i Kongsberg. Jeg forstår at vi er to kommuner med 3 gamel leger som ikke kan ha helgevakter lenger. Skljeønner den. Jeg skjønner også at det da er vanskelig å få noen til å ta de vaktene. Men... det føles nesten som om vi ikke har noen legevakt når jeg som bor øverst oppi Veggli må kjøre til Kongsberg hvis jeg m¨å sy i en finger . Greit hvis du bor på Flesbverg grensa ytters i Rollag men ... En annen ting er at vi faktisk er dobbelt så mange i denne kommunen i helger og høytider når hyttefolka er her. Hva med tryggheten for dem. Enkelte ganger kan en virkelig vurdere helt alvorlig å flytte til byen. Dette er vel den mest distriksfiendtlige politikken jeg har sett på lenge. En ting er at vi mister sykehuset på Kongsberg . Dette er verre spør du meg !!!

I morra er det en lang og spennende dag på biblioteket. Jeg skal som vanlig jobbe på Tunhovd utpå dag men jeg skal stenge tidlig og så er det duket for årets krimkveld på biblioteket. I år er det Jørn Lier Horst som kommer og det gleder jeg meg veldig til !! Og når den lange dagen er over så roer det seg vel ned litt med arrangementer i vår. Og det er igrunnen greit.Vært mye nå.
Ingunn kommer hjem i morra for den damen har politiske møter i morra hun. Spørs om jeg ser så mye til henne da men..
Men nå er det kveld og det er vel på tide å finne senga. Egentlig er jeg slett ikke trøtt men blir det nok . I dag blir det bare gamle bilder på bloggen men det er jo gøy det og da . Det aller siste bildet er ganske tidstypisk. Det er første skoledag da jeg skal begynne i 2 klasse altså i 1969. Klær og sekk og hår er ganske typisk for den tiden.  Forøvrig er det vel som min far sier ; det er stas med en fin stamtavle , men æren tilfaller forfedren...

Ingen kommentarer: