fredag, april 27, 2012

Fredag

Det er fredag kveld. Klokka er fem over ni og tenk, ute er det ennå lyst og jeg ser sola over fjellet. Det er deilig ! Godt at dagene har blitt så lange og godt å se sola igjen ! Nå¨har det regna lenge nok.  Det er fredag og helg. Langhelg for min del .
Men jeg får vel si litt om gårsdagen først. Da starta jeg dagen hos legen for å få emn legeattest til fornying av førerkortet. Ja bare den delen som angår lett lastebil og henger da. Og det var en lettvindt greie. Full fart med kryssing på skjema og lesing av noen bokstaver. Bang, et stempel og så har man lov til å kjøre bil med henger . Ja ja , så tjener altså legen noen kroner på greia først og så antar jeg at det går noen hundrelapper på mandag hos biltilsynet også før jeg har et oppdatert førerkort i handa. Det er utrolig hva man må bruke penger på.
Etter denne spennende opplevelsen dro jeg på jobb og etterhvert dro jeg på jobb i Tunhovd også. Været var grått og vått hele dagen men da jeg kom meg hjem utpå kveld var det opphold lenge nok til at vi fikk oss en liten tur med bikkjene.
I dag tidlig våkna vi opp til et skydekke som så ut til å sprekke opp og optimist som jeg er ikledde jeg meg t-shirt og tøysko. Innen frokosten var fortært og jeg skulle ut døra møtte jeg imidlertid en vegg med regn og det skyet til igjen. Så det var bare åsnu i døra og finne frem vinterklea igjen. Sukk !
Men i løpet av dagen titta sola frem igjen .
Etter middag dro vi utover til høvdingehula . I Uttakleivas utposter bøtta det ned så det var ikke et blivende sted ! Men høvdingen var ved godt mot og ikke så lite stolt over at damene i hjemmesykepleien hadde fiksa drosje fra dør til dør for neste fredag . Gubben og han var også ut og starta bilen hans og ble raskt enige om at her trengtes det våronn ! Så nå er bilen kjørt til Veggli hvor den skal få sjekket litt av hvert. Når det gjelder bil kjenner jeg ingen som er mer nøye enn han jeg bor i lag med og det passer høvdingen fint !

På vei hjem igjen stoppa vi og besøkte den lille damen på bygdeheimen også. Hadde med blomster fra høvdingen. Den lille damen har det bra og setter stor pris på besøk.
Nå er det samling i heimen eller nærmere bestemt sofaliv resten av kvelden. The Voice på TV og deilig brunost på knekkebrødet. Kan en bedre ha det ?
I morra er det dugnad på kirkegårde i Veggli. Håper det kommer noe folk selv om det ikke er så mye å¨gjøre lenger . Det meste er gjort maskinelt på forhånd egentlig.  Men sosialt og koselig og ganske så nyttig likevel. Tenkte å plante litt også.  Og flere planer har vi vel ikke for helgen.Men håper intenst på fint vær ! Vil ha !!
Ute i verden utforbi Numedal er det vel 40 000 mennesker som sang i kor i går som har satt mest inntrykk. Så fantastisk flott ! I dag var det en psykolog som uttalte seg i avisene om at dette var ikke bra og at det kunne oppfattes som en slags gapestokk. Og da sier jeg bare ; hva så ? Det er mange tullete psykologer i verden . På TV i kveld fikk vi se den amerikanske mannen som opprinnelig laget sangen. Lillebjørn Nilsen bare oversatte den til norsk nemlig. Mannen er snart 93 år og utrolig rørt . Og han hadde mye vettugt å si. Vi behøver ikke være enige om alt sa han. Men vi skulle likevel respektere hverandre og "shake hands ". Godt sagt det . Toleranse og respekt er nøkkelord.
På skolen vår sang de også . Kjempeflott det !

Men nå får jeg avslutte her. Ingen unger hjemme i helga. Opptatt på hver sin kant .
Har ikke noe nytt bilde å legge ut men tok noen da vi gikk tur i går kveld. Da jeg kom hjem i ettermiddag så jeg selvfølgelig en fugl jeg gjerne skulle fotografert men da hadde jeg jo ikke med kamera. Det var en dvergfalk tror jeg ganske sikkert. Håper den hekker et sted her og dukker opp igjen. Og at jeg da har med kamera !

Ingen kommentarer: