fredag, april 06, 2012

Langfredag

Langfredag kveld er her. Vi har hatt en god påskedag sammen med familie og gode venner.  I dag våknet vi opp til en verden med snø og kulde. Snøværet var forsåvidt spådd men kom likevel uventet på mange tror jeg .
I går kveld skyet det til og da vi kom hjem, etter et aldeles nydelig måltid i Toen,  var det kaldt og grått.   Så vi skjønte det lå an til vintervær. Vi hadde en trivelig ettermiddag sammen med alle i Toen. Og vi var vel så mette at vi hadde nesten vondt da vi dro hjem. Det ble en stille kveld med påskekrim og kos før alle tusla ganske tidlig til sengs. Mette og trette.

I dag tidlig skjønte jeg at snøen var her nesten før jeg åpna øya. Jeg våknet tidlig og det er ett eller annet med stillheten når snøen daler som er helt spesiell. Man kan nesten høre snøen falle , eller så er det mangelen på lyd som gjør at man tror man hører noe likevel.  Jeg sto opp veldig tidlig for jeg hadde en plan om å steike vafler til dagens luftetur. Vi skulle nemlig til seters hele gjengen ! Når ungene var små  og i mange år fremover var de på setra med bestefar hver påske . En tradisjon  som de husker godt og som har betydd masse for dem . Nå var det mange år siden de hadde vært der og det var koselig å komme inn der igjen.  En koselig gåtur med folket i Toen. På setra drakk vi  kaffe og kosa oss med vafler en stund før vi gikk heimover igjen. Mye gode minner der inne !
Men altså , mens jeg sto og steikte vafler på harde livet denne morran våkna fuglene til frokost i foringstreet mitt. Og på slike dager er det mye fugl !  I dag var det masse svarttrost. Tror jeg telte 15 hanner og en ho. Bokfinken satt her og fraus og jammen dukka rødstrupen opp også. Det blir endel fuglebilder av sånt ja...

Da vi dro ut på tur snødde det ganske kraftig og jeg tok bare med meg Ixuskameraet mitt. Men der var selvfølgelig minnekortet borte for det hadde gubben satt i viltkameraet vi satte opp i går kveld. Og det er ganske typisk at da man veldig gjerne skulle hatt kamera likevel så velger man å ikke ta det med. Så da vi kom til seters måtte mobilen fungere som kamera. Det gikk det og. Bilder ble det .
I ettermiddag var vi også bedt på mat . Denne gangen gikk turen til Stuvstadgrenda. Og du verden så mye godt ! God mat og koselig prat med trivelige folk ! Nå skjønner jeg ikke helt hvordan vi skal klare oss i morra når vi plutselig må lage mat sjøl men vi får prøve ! Tror jeg skal ta opp en aldri så liten indrefilet i kveld. Det burde vel smake det og.
På vei hjem igjen møtte vi masse biler . Jeg tror hyttefolket er litt grepet av panikk og drar hjem. Mange har nok tross advarsler , dratt til fjells med sommerdekk og det er jo veldig dumt . Men hadde de venta litt så forsvinner nok denne snøen ganske fort tror nå jeg .Og hvis man planlegger å dra til fjells i april legger man ikke om til sommerdekk. Det er dumt !

 Nå er det kveld og resten av kvelden skal nok tilbringes i sofaen. Kanskje med litt godt i glasset ?
Gubben fører statistikk på bompasseringer og vi andre sløver i hver vår sofa. Håper på en godt påskekrim på TV i kveld og. I går kveld starta det veldig dårlig men ble veldig bra til slutt.
Huset er fullt av T-lys og det putrer godt i ovnen. Man kan slett ikke klage. Dina og Luna er slitne etter seterturen. Kanskje spesielt Dina. Og nå skal jeg gjøre alvor av ideen om å gå til innkjøp av kondomdress til den kortbeinte lille pølsehunden. Så jeg får søke litt på nett og se hva jeg finner.
Dagens bilder blir litt mat, litt tur, snø og fugl.

Ingen kommentarer: