onsdag, april 04, 2012

Onsdag

Det er onsdag i påskeuka. Vi er allerede altså nesten midt i årets påskeferie. Ute er det sol og minusgrader men ingen vind. Så langt har ferien inneholdt kaldt men flott vær. Skriving har det blitt dårlig med så nå får jeg ta ett skippertak her . Det er helt stille i huset . For en gang skyld er alle samla hjemme men alle sover ennå. Været ja.... Vi snaker jo alle om hvor unormalt været er i år. Den lille damen på bygdeheiemn fortalte her om dagen at da hun var liten gikk hun på skøyter. Jerg skrev det litt på "surrekontoen" og trodde vel ikke så mye på det. Men så måtte jeg gi meg for høvdingen fortalte også at det hadde vært et par-tre vinter hvor det hadde vært så kalt at de hadde kjørt travløp på Stokkavatnet i Stavanger. Det var spesielt. Og da jeg spurte om det hadde skjedd siden svarte han at nei, det hadde aldri skjedd siden. Og dette var under krigen faktisk så det er lenge siden. SÅ jeg tenker at været har vært merkelig før og. Kanskje vil det gå 50 år til neste gang man kan plukke hvitveis i lien i mars. Hvem vet ! Godt er det ihvertfall at vi ikke kan styre slik men må ta dagene som de kommer.

Mandag dro jeg nedover til Kongsberg på formiddagen. Jeg hadde en tapetseringsjobb å gjøre og det var ting som måtte handles for både høvdingen og frua. Gubben her i huset han dro på jobb. Tapetseringa gikk som en drøm og både jeg og svigersønnen jobba så svetten hagla. Og jammen fikk vi både malt og tapetsert. Så nå er gangen i den lille leiligheten tipp , topp også. Ja... det vil si det skal vel males litt mer men det kommer ! Men vi var ihvertfall fornøyde vi.  Med armene fulle av glassfiberdritt som stakk og klødde dro jeg innover til byen . Der ble det en runde med litt shopping før jeg tok imot Amund på stasjonen ved 18 tiden. Da kom han hjem på påskeferie . På vei oppover dalen igjen var vi innom Donavollen. Jeg hadde nemlig kjøpt ny sommerbukse til høvdingen ! Å handle for andre er ikke lett . Å handle for en 90 åring er egentlig plott umulig !! Så i dag tror jeg vi ligger an til enkelte diskusjoner rundt den buksa men det får vi ta som det kommer. Jeg lader opp nå !

I går sov vi igrunnen lenge og det var koselig å bruke dagen sammen med Amund. Lenge siden vi har prata sammen nå. Og at den karen har mye å gjøre og spennende oppgaver er det ihvertfall i9ngen tvil om. Han får med seg en fantastisk flott ballast i jobben sin innefor studentpolitikken. Flink er han ! Mens vi skravla i vei tok jeg årets påskebakst. Så nå er det både sjokolademuffins og ostekake i skapet som frister !!  Utpå dag gikk Amund og jeg en tur med bikkjene opp til Glanarberget . Det vil si vi tusla tur. Dina var nemlig i gåsakte-modus i går. Hun demonstrerte ganske så tydelig at hun gikk tur uten "far" og det liker hun slett ikke ! Men vi kom nå både opp og ned. Det hadde vært frost om natta . Mange minus faktisk og bekkene hadde fått is igjen. Oppi lia her så vi også at hvitveisen hadde frosset. Det er ikke bra da.  Vel nede igjen var gubben igang med bilvask og Amund og jeg vi gikk i gang med raking. Og jammen fikk vi raka mye også ! Kjempedeilig å få litt hjelp til sånt.  Utpå kveld var vi ned på bygdeheimen til den lille damen. Hun syntes også det var stas å se han Amund. Og så var det en bil som skulle leveres på Rødberg. Rexton skal ha oljeskifte og bytting av bremseklosser.  Ingunn jobba mandag og i går men,  i går kveld kom hun hjem . Hun blir vel bare til i dag men så ser vi dem igjen i morra. Godt de har bil når de farter på ! I går kveld hadde vi ei koselig stund med "quiz" . Jeg tapte på alle plan men skitt au. Det var ei som sa til meg en gang at hvis en taper for ungene har en all grunn til å være fornøyd. Det betyr bare at en har lykkes i oppdragelsen når ungene er blitt smartere enn en selv. Så jeg er kjempefornøyd jeg !

I dag er planen min å ta en liten strekkopp i huset her . Etter det skal jeg utover og fylle skapa til høvdingen slik at han ikke sulter i løpet av påska. Og så var det den buksa da....
Jeg håper jeg får til en trimtur i dag og. Jeg koser meg litt vel mye med kaker nå så etter påskeblir det nok skippertak ja.  En blir jammen slapp i fisken av så mye godt og så lite trim .
Og så er det jo onsdag i påskeuka så det er mulig disse ungene skal ut på noe. Hva vet jeg .
På nyhetene i dag tidlig ser jeg at terroristen har skrevet et protestbrev på 28 sider . Han protesterer på å bli betegnet som utilregnelig.  Etter mine begreper bør han ikke få lov til å protestere på noe som helst. Ja egentlig bør han slett ikke blir hørt i noen sammenheng. Han bør dømmes og ferdig med det .- Jeg blir helt kvalm av at vi skal bruke så mye penger på fyren !

Nei nå høres det jammen ut som om det er liv i folka i annen etasje også. Da bør jeg vel kanskje finne frem litt frokost etterhvert. Og så kommer dagen langsomt igang !
Dagens bilder er ett sammensurrium fra i går. Noe inne og noe ute. Minner alt sammen etterhvert.

Ingen kommentarer: