fredag, juli 17, 2015

Fredag

Det er fredag kveld. Den første uka i ferien min er nesten forbi. Og den har gått veldig, veldig fort !
Jeg kan nesten ikke tro at det har gått en uke alt men i dag reiste den lille familien fra Trondheim og da ser vi jo at de har faktisk vært her en uke. Kjempekoselig har det vært og jeg savner dem masse, masse alt !Nå får vi tilbake til livet rundt den daglige snappen med dagens Jenny. Hun vokser så fort at vi syntes nesten vi så forandring bare på en uke . Og så er hun veldig snill og ikke minst tålmodig ! Det er nemlig ganske så slitsomt for en liten tass med nytt miljø og nye folk hele tiden. Så hun er ei tøff ei ! Tirsdag var de stort sett hjemme og da hadde vi besøk her . Onsdag var det egentlig meningen at gubben og jeg skulle til Drammen for gubben hadde en time på sykehuset der. Men, da vi nesten var i startgropa for å dra kom det telefon om at den timen var avlyst. Så da ble det i stedet middag på Vertshuset og koselig kaffekveld på abdre siden av dalen. På kvelden tok jeg meg en fjelltur med Luna. Det angret jeg nesten på for på toppen av Vegglifjell var det stiv kuling og pluss 5 bittesmå varmegrader. Jeg endte opp med neglesprett og frost i hele kroppen.Brrrr !!!
 Denne dagen hadde svigerdattera og jeg starta en ny hobby. Vi heiv oss på en verdensomspennende fritidssyssel og skattejakt som heter "Geocaching" .
Det går ut å at man via en app og en GPS funksjon skal finne poster ute i naturen. Postene har noen satt ut, en eller annen gang. Man legger igjen en ting eller en signatur og registrer at man har funnet skatten. Egentlig utrolig moro. Og dette kan man nok fort bli litt hekta på. Men vi fant ihvertfall 2 på onsdag.
Onsdag var også dagen for mye annet som skjedde her på gården. På morningen kom det en graver og fylte igjen grøfta på jordet . Så da for gubben opp og ned jordet med den lille traktoren sin med grov pukk i skuffa . Etter det kom det hogstmaskin og så begynte trærne på øversiden av jordet å forsvinne. Den store maskina hogg tak i trea og spiste dem opp i kloa før de ble lagt fint i hauger i rekker. Nå går vi spennende tider i møte med ny utsikt . Jeg gleder meg veldig til skogen forsvinner i Steingardhaugen !
Og så kom det en flott ung dame som har valgt å prøve å skape sin egen arbeidsplass. Hun driver med vedlikehold og service for dem som trenger det og det trenger vi nå så derfor skal vi hyre firmaet inn til å male takene våre i stuene og på kjøkkenet. Vi har tenkt på det lenge og nå skal det skje. Jeg gruegleder meg. Mest gleder. Men jeg regner med at minste en uke etter det igjen går med til å male veggene for det skal jeg gjøre sjøl. Så da er nok ferien låst fast tenker jeg . Men så blir det helt sikkert fint da. Så onsdag skjedde det mye her ja.

Torsdag morgen skjønte jeg plutselig at uka med gjester nærmet seg slutten. Jeg ble nesten litt lei meg på forskudd. Denne morgenen sov den lille prinsessa til morras ! Det er utrolig bra det ! Og til frokost fikk vi enda fler gjester. Det har blitt så mye gaver at vi lurte nok litt på om det var mulig at de skulle få med seg alt oppover igjen . De skulle jo tross alt dra med tog da og . Men du verden så koselig at så mange setter pris på lille Jenny . Gubben dro til Drammen denne dagen og denne dagen var en skikkelig dårlig dag for han. Litt greit egentlig for da er det tydelig for de lærde at her må noget gjøres. Vi andre hadde lagt planer som involverte to oldemødre så jeg fikk ikke vært med han nedover denne dagen. De unge foreldrene pynta den lille dokka i kjole og greier og så henta vi den ene oldemoren og dro til den andre. Der ble det fotosesion. Og det ble mange fine bilder. Min lille mor var i strålende humør og det var jammen minstemann også.

På kvelden var vi på hyttebesøk. Og i dag var det altså siste dagen som vi skulle få være skikkelig besteforeldre for denne gang. Gina og jeg rakk en ny runde skattejakt på formiddagen og siden dagen i dag ble veldig varm og fin ble det mye utekos. Utpå dag pakket de seg sammen og ut i bilen og jammen fikk de med seg det meste også. Litt ble glemt og må sendes i en pakke men de huska ihvertfall ungen og da får vi jo være fornøyd. Så var det middag på Kongsberg med tante og superonkel der før de satte seg på toget og var på vei hjem igjen. Takk for nå !
Så nå sitter vi her og huset er ganske stille. Ingen pludring eller barneskrik. Men takk for ei kjempegod uke Jenny ! 
En som er veldig fornøyd med at dette babydyret er reist er Dina. Hun har igrunnen syntes hele dette babygreiene har vært noe skikkelig styr. Beste tiden på døgnet har vært natta når hun har kunnet ligge i armkroken til far og sluppet å ha konkuranse fra andre små skapninger. SÅ nå ligger hun her og bare nikoser seg med å ha mor og far for seg selv.
Nyheter har vi vel egentlig ikke sett denne uken så nå får vi vel begynne å følge litt med igjen. På TV akkurat nå er det Ari Behn og Unni Askeland som visstnok skal ha en utstilling et eller annet sted. Og hjelpe meg ! Ingen av dem kan være edru for makan til idiotiprat . Det er nesten flaut på deres vegne. Godt jeg kan ta frem hekletøy og velge en annen kanal rett og slett. 

Ingen kommentarer: