søndag, august 03, 2014

Søndag

Så har siste feriedagen kommet. Det er søndag og ute har sommeren gått over i en sensommer. Akkurat i dag er det grått og vått. Ganske så normalt egentlig. Jeg har bestemt at i dag skal jeg slett ikke gjøre noe som helst. Den siste dagen i ferien skal være ferie. Sofaferie.

Uka som har gått har vært hektisk og koselig. Lørdag var vi på tur i Hallingdal sammen med skytterne. En varm og koselig dag . Vi avslutta den her hjemme med pizza og huset fullt av barn og svigerbarn. Det føles godt !

 Søndag hadde vi planlagt feiring av Ingunns 25 årsdag. Det var varmt og lummert så jeg sto opp tidlig og var ganske spent på om kremen ble stiv den dagen. Det gikk fint det . Vi rigga oss til og middag den dagen ble restepizza fra lørdag kveld. Amund og Gina jogga tur med Luna stakkars var ganske skutt resten av dagen. Bikkja er slett ikke vant til slike energibunter ! Hele denne uka har i grunnen vært prega av mye tordenvær. Jeg har lasta ned en nettside som heter http://www.lightningmaps.org . Her kan man følge med på hvor i verden det er tordenvær og lynnedslag. Og denne uka har det virkelig vært mye altså ! Og jammen ble det torden denne søndagen og. Faktisk så mye at ikke alle gjestene kom. Men noen kom nå og det ble nok kaker til alle sammen. En trivelig kveld ble det.

Mandag var varm og da dro gjestene våre  ned til sjøen. Ingunn og vi andre kosa oss hjemme. På kvelden var Luna og jeg  på en liten fjelltur. Moltene er store og røde men ennå ikke modne i fjellet.  Det har stort sett vært på kvelden vi har gjort sånt . Det har vært for varmt for bikkjene ellers. Tirsdag var vi i en begravelse. Ungdommene styrte hjemme og på kvelden fikk vi tid til en tur da og.

Onsdag fikk vi besøk fra Rendalen. Kjempetrivelige folk. Den kvelden gikk nesten for fort syntes jeg . Vi grilla og skravla. Veldig trivelig å bli kjente!

Torsdag morgen var det lang frokost og så dro gjestene , Amund og Gina videre til Landsskytterstevnet på Sandnes. Vi som sto igjen i tunet og vinka var nok en smule misunnelige. Men ikke noe å gjøre ved det. Torsdag fylte Ingunn 25 år og jeg husket sånn plutselig at det var faktisk nesten samme været cden sommeren hun ble født. Vi møtte bestemor på butikken og drakk burtsdagskaffe på kafeen sammen med henne. Koselig !IHjemme igjen svinga Ingunn og jeg  oss rundt og skifta på senger og ordna for på ettermiddagen kom det flere gjester. Først kom Aud og George. De skulle bare være ei natt og siden det var flere gjester her så sov de på Vertshuset. Rett etter dem kom Trygve og Hilde. De skulle vært til lørdag. Vi fikk oss ei koselig stund sammen alle sammen. Aud og jeg var ned å besøkte mor på kvelden også.

 Fredag morgen hadde jeg gitt gjestene beskjed om at den dagen måtte de finne på noe selv for jeg skulle nemlig være pilgrim for en dag . Det ble en så flott tur !! Siden jeg hadde blingsa litt med tiden starta turen min i gapahuken og ikke i Veggli kirke men det gjorde ingenting.

 Uansett så gikk turen fra Veggli kirke via gravfeltet på Kjemhus hvor det var foredrag , over steinbrua og ned til gapahuken ved barnehagen. Så gikk vi ned til Olavskilden i Veggli. Der var det litt fortelling og diktlesing.

 Så gikk alle 50 (!!!) i samlet flokk på gangvei, og bygdevei opp til Kulthaug. Alle 50 hadde fått hver sin flott hyrdestav . Harry og Hans Vidar hadde laget disse og jeg kommer i hvert fall til å passe godt på min. Flotte var de ! Ved Kulthaug venta det enda flere som skulle være med siste stykket. Og da vi kom frem på Skriverkleiva hørte vi musikk.

 Der satt jammen Lars Erik i skogen som en faun og spilte og sang. Stemningsfullt ! Per Thorsrud fortalte historier om bygda rundt oss og ikke minst fortellinga om Skrivarkleiva. Det var utrolig morsomt. Her ble det også tid for niste mat før vi begynte å klatre i Skrivarkleiva. Det er helt utrolig å tenke på at dette faktisk var hovedferdselsåra før i tiden.

Tenke seg til at de her gikk med hest og kløv. Vi som liksom var pilgrimer for en dag gikk i gåsegang ned kleiva og passet oss vel for å sette føttene riktig i bakken. Bratt og trangt var det . Og her har folk gått med hest ! Det er nesten ikke til å tro nei. Det var også utrolig imponerende at det var med en dame på over 80 som gikk fra Kulthaug til Rollag kirke.

Da vi kom ned fra Skrivarkleiva kom vi ned til plassen damen hadde bodd på Kleiv. Hun fortalte masse underveis. Turen videre gikk via Holman camping . Så fulgte vi stien langs lågen rundt jordet på Vårviken før vi gikk over hengebrua(hvilket jeg hater).

 Når alle var kommet vel over brua startet kirkeklokkene å ringe og de ringte hele veien mens vi gikk jernbanen bort til Rollag kirke. Hele arrangementet ble avsluttet med middelaldermesse og mat i kirkestua før alle ble busset opp igjen til bilene sine i Veggli.

 Masse skryt og positive tilbakemeldinger gjør nok at et slikt arrangement kan bli et fast innslag i middelalderuka. Selvfølgelig er det nok litt væravhengi og denne dagen var det flott vær. Jeg droppa maten og ble hentet da vi kom fram for vi hadde gjester hjemme. Men jeg blir i hvert fall med neste år også det er helt sikkert !!

 Etter  middag dro Trygve, Hilde og jeg ned på heimen til mor. Trygve hadde med seg noen gamle album med bilder fra mors ungdom. Bilder av folk hun kjente og av steder fra ungdom og barndom. Det ble veldig stas ! Den lille damen pratet og kommenterte og lo godt av både kjærestebilder og rare unger. Ei koselig stund !

Det er utrolig flott at de tar seg tid til å komme på besøk ! Resten av kvelden kosa vi oss her hjemme mens beina mine lå høyt og restituerte seg etter dagens vandring. he he
Lørdag morgen starta vi med lang frokost og god prat over kjøkkenbordet før gjestene våre vendte nesa vestover igjen. Takk for denne gang !

Etter høgst dag møtte vi Ivar, Skjold og Alise på bygdeheimen hos mor. To flotte unger som ville hilse på oldemor. Skjold skal bli pilot når han blir stor og da skal han og oldemor ut og fly. Alise er ei lita dukke. Nydelige begge to. Vi fikk ei god stund sammen.
Og så kom lørdagskvelden og da hadde vi lenge planlagt at vi skulle være på Fjellstua. Linda har nå drevet Fjellstua i 10 år og det skulle feires med fest. Det kunne nok godt vært flere folk og jeg syntes i hvert fall at det kunne vært flere grunneiere. Men det ble bra og vi som var der hadde det topp !.

Men vi begynner visst å bli gamle for slik festing for i dag er vi trøtte. Ingunn har kobla opp PCn til TV og der durer det resultater og skivevisning fra LS. Amund og Gina har skutt felt på fredag og er vel veldig fornøyde med treff på alle hold. Det er stadig neon kjente fjes på skjermen så det er jo gøy da. Litt senere i dag skyter Gunhild bane så det skal vi i hvert fall få med oss.

Og slik slutter altså ferien i år. I morra drar Ingunn ned til Kongsberg igjen og nå må vi bare håpe det dukker opp en jobb. Jeg skal på jobb og der venter oevr 100 mailer på å bli åpnet og lest. Gubben skal til Kongsberg med klingende mynt og så må han ve få fjerna noen sting snart også. Jeg tenker vi fort er tilbake i normalen. Amund og Gina skal skyte bane i morra og da skal jeg nok være oppkoblet på PCn tenker jeg . Bilder har det blitt underveis . Ikke så mange kanskje men noen i hvert fall.  Jeg har ikke sett en eneste nyhetssending på nesten 14 dager så min kunnskap om verden der ute bør absolutt oppdateres. Men who cares !  Jeg har faktisk lest et par bøker og jeg har kosa meg med en ti - tolv episoder av Doctor Who på Netflix. Kan ikke klage.

Jeg har de siste dager sett at bæra i skogen modnes og gleder meg til å begynne å fylle frysern med godsaker ! Men nå slutter jeg av her og ønsker både meg selv og alle andre ei god uke .

Ingen kommentarer: