mandag, juli 13, 2015

Mandag

Så er den første egentlige dagen i ferien min igang. Jeg kan nok ikke si jeg har noen feriefølelse akkurat. De siste ukene har jeg jo jobbet bare tre dager og det er vel derfor det bare føles som om jeg skal på jobb igjen i morra. Men kanskje kommer feriefølelsen seinere da. Vi skal ikke å noen ferie i år heller og det kan jo være litt derfor man ikke akkurat tenker ferie selv om man har fri.
Uansett , feriegjester , det har vi. Fredags morgen dro jeg ned til Kongsberg og henta Amund, Gina og lille Jenny på toget. Den lille frøkna hadde sovet som en stein fra Trondheim til Oslo. Ja faktisk måtte de vekke henne før toget kom inn på Oslo S. Du snakker om prakteksemplar av en reisende ung dame. Foreldrene hadde nok sovet litt de og men ikke så mye som dattera. Da vi kom opp til Veggli hadde bestefar hengt opp ballonger og sto klar i døra for å ønske hele gjengen velkommen til Lien . Denne dagen  var det varmt og fint vær . Vi fikk en liten time sammen før gubben og jeg måtte dra avsted i begravelse. Og mens vi var der dro de unge bort til oldemor og hilste på. Vi fikk en koselig kveld sammen og det er jo stas da med et helt nytt familiemedlem. Vi var spente på om hun fikk sove  her men det gikk fint det. Hun sov så godt i senga som gammelonkel har sovet i da han var liten.   Stas !

Lørdag hadde vi lang frokost og etterhvert dro vi ned på heimen til den andre oldemoren. Hun kjente dem med en gang og fikk kosa seg med Jenny en god stund. Etter det dro vi til Sundtjern for å trille tur. Vi feilberegnet temperaturen ganske grovt og alle 5 hadde altfor mye klær på. Jenny likte det dårlig og var ikke særlig fornøyd med denne fjellturen nei. Men det var deilig i fjellet denne dagen . Nesten ikke "unå" i lufta heller.

Dagene går fort når man har fornemt besøk. Og det er både stor stas og litt rart å ha en liten baby i huset igjen. Man kjenner det er mange år siden. Men gamle kunstner som bleieskift og sånn sitter nok i fingrene likevel. Utpå dag laget jeg en liten fin blomsterkrans og så måtte Jenny finne seg i å bli lagt på et teppe på bakken ute mens farmor var fotograf. Det ble mange fine bilder det .
Søndag morgen hadde faktisk den lille damen sovet til klokka 06 , da fikk hun mat og så sovnet hun igjen. Så da farmoren sto opp ved 08 tiden var det helt stille i huset. Jeg gikk og lånte henne jeg, og vi fikk oss en god skravlestund , bare vi to.

Søndagen gikk med forberedelse til middagsgjester og masse besøk. Først kom Ingunn og Magnus på middag. Det gjorde også oldemor i Toen. Amund hadde ønsket seg mors kjøttkaker og det ble det da selvfølgelig. Også måtte vi jo ha Jenny-rosa-muffins også til dessert. Og til kaffe kom det flere gjester fra Toen .

 Jenny gikk fra fang til fang og ble nok ganske sliten til slutt. Og så sovnet hun hos tante Ingunn . Ja hun sovnet så godt at tante Ingunn nesten ikke fikk dratt hjem igjen. Daisy syntes babyer er rare greier , Luna er bite litt forvirra mens Dina aller helst vil slippe hele greia. Men ingen av dem bryr seg så veldig .

I dag er været ganske så ustabilt , det regner i perioder ganske heftig. Veldig greit vær til å gjøre husarbeid som støvsuging, sølvpuss og støvtørking. Har fått gjort masse jeg !  Bestefar har en veldig dårlig dag så han holder seg på sofaen. Men sånn er det bare. Så får vi håpe han er bedre i morgen.
Gjestene våre har begynt på besøksrunden sin og i dag er det på Haugen. Det skal Jenny nok få hilse på både en gammeltante og to tøffe tremenningsgutter.
Kanskje får jeg til en liten fjelltur med Luna i løpet av dagen . Håper ihvertfall det . Hvis ikke knotten spiser oss opp da.

Ingen kommentarer: