torsdag, juli 09, 2015

Torsdag

Det er torsdag ettermiddag og jeg har akkurat kommet i rasende fart hjem fra jobb og inn i ferie ! Nå venter 4 uker med dovenskap, fårtsing i usunn mat, overdreven soling og drukkenskap i form av hvitvin i krystallglass hver kveld !  Jadda , ska det vera , så ska det vera !
Men kjenner jeg gubben og gamla i Lien rett blir det nok slett ikke slik. Det blir vel heller 4 hektiske uker med maling og gressklipping og sukk og stønn over dårlig vær.  Og i år kan jeg vel i tillegg forvente  hetetokter og dårlig nattesøvn. Hvis jeg er så "heldig" og blir lik mor skal jeg vel holde på slik en 20 år til ! Haleluja ! Det burde vel egentlig være slik at damer i overgangsalderen fikk et par ekstra ferieuker. Vi trenger det nemlig !! Som tillitsvalgt for fagforbundet burde jeg kanskje satset på en "klubb" karriere og gjøre svette damer til min kampsak. Bare så synd at halve menneskeheten er menn og de tror svette er noe som kommer når man har utøvet kroppslige øvelser av ymse slag. Men tro meg , svette kan komme heeeeelt av seg selv det . Plutselig !
 For min del pleier jeg bruke ei uke på å gå i feriemodus, to uker i feriemodus og en uke på nedtrapping til jobb igjen. Så , egentlig er to av fire ferieuker ganske bortkasta. Men det blir litt tøysete å si det sånn da.

Først av alt så skal ferien starte med besøk av en liten feriegjest som vi gleder oss veldig til. I morra kommer nemlig Jenny . Ja og så foreldra hennes da. Men de må nok finne seg i at nå er det Jenny som står i fokus her ja. Det blir stas å se henne og vi har jo sett på bildene at den lille jenta har vokst mye og fort ! Og hun er sååååå fin !! Så farmor og bestefar har handla og vaska og mala og ordna slik at alt skal være klart til de kommer. Og senga som gamleonkel i Toen hadde da han var liten er på plass. oi oi oi er nesten antikk den tenker jeg !  Vi gleder oss !
Tirsdag var jeg til Kongsberg og handla madrass og teppe og laken og litt forskjellig. Og så måtte jeg ha meg en bukse til begravelsen på fredag  også. Det ble en kjapp tur. Kjøpte ikke en eneste kaffekopp engang. Bare rasa igjennom de butikkene jeg skulle i og dro hjem. På kvelden var vi bedt i kaffe borte hos naboen. Der var den gamle naboen også på besøk pluss noen hyttenaboer. Vi hadde en veldig koselig kveld med mye skravling. Og da vi tusla hjem igjen begynte det å regne. Så det  ble ganske så vått utpå natt faktisk. Jeg sto opp tidlig onsdag og dro på jobb. I regnvær ! Regnvær er forresten noe skikkelig dritt når man er våt av svette fra før .  Gubben skulle ned til Kongsberg på kontroll og dro tidlig han og. Det var en dag med dårlig form for hans del så da jeg kom hjem var han sofabonde resten av kvelden. Men noen ny behandling vil de ikke gi han.  Så da så..
Jeg skura kjøkkengulvet før jeg dro ned på heimen til den lille damen . Hun er ikke så veldig glad i å gå noe særlig lenger. Hun har  falt noen ganger og er litt redd. Men vi fikk oss ei god pratestund vi. Om gamle dager og Jæren og mye anna rart . Og det regna og regna. Resten av kvelden så jeg tv og hekla. Hm.. det er mulig dette blir en heklesommer. Den der gulvskuringa er forresten noe skikkelig træl og jeg er usikker på hvor lenge jeg klarer å drive med slikt. Ja i det hele tatt så skulle man vel snart hatt en lettvint leilighet med glatte flater og lyse vegger . Sånn for gamle folk !
I dag tidlig var sola fremme da jeg dro.  Det er et aktivt arbeid med asfaltlegging ved Kvisle nå. Lange køer og mye venting. I går satt jeg vel et kvarter og da ble det et binokkbilde av en av de flinke arbeiderne som sto der og regna ned. Viktig jobb de har i sol og regn. Håper bare alle tar hensyn til dem så ingen blir skada.

I kveld skal jeg nedover å bytte bil med Ingunn. Min lille Golf er nemlig for liten til å frakte tre voksne mennesker , en baby, en barnevogn, og bagasje fra Kongsberg til Veggli. Så fikk da gubben endelig rett. Jeg har for liten bil !
Men nå har jeg slett ikke tid til mer skriving. Noen bilder har det blitt og jeg har stor glede av å følge med på Hotell Humla. Nå har murervepsen lagt egg og tetta 4 av romma i hotellet. . Veldig moro å følge med det lille aktive krypet. Her snakker vi muring med presisjon altså !

Ingen kommentarer: