tirsdag, juli 21, 2015

Tirsdag .

Det er tirsdag sånn midt på dagen. Ute er det en iskald , grå og våt dag . Det regner på tvers og en bør nok ha ull nærmest kroppen i dag . usj !  Men så er det nå så greit med det da at når en har ferie så behøver en vel egentlig ikke være utomhus i det hele tatt .  Her inne er det imidlertid bare kaos . Stua er tømt og kjøkkenet er renska. Sommerens oppussingsprosjekt er nemlig i full gang . Stua og kjøkkenet skal males . Hurra !! Men først litt om dagene før det .

Lørdag morgen var det stille og tomt i Lien. Ingen barnepludring og ingen unge glade mennesker som sprang opp og ned trappa.  Nei så denne dagen var vi litt i vakum og tok det ganske så med ro. Ja, ro og ro fru blom. Det ble ganske mye rydding og husvask og hvis man kunne selge svette i litervis så hadde nok alle damer i overgangsalderen tjent fett med penger !  På kvelden stakk jeg en tur til fjells men på toppen av Killingskard var det så kaldt at jeg snudde og dro ned igjen. Det ble loffetur rundt ved Liset i stedet . Søndag var det et ganske så fint vær og frokosten ble inntatt ute på verandaen. Etterhvert dro vi ned på heimen til den lille damen . Hun hadde kanskje ikke så innmari god dag denne dagen men det er nå litt sånn opp og ned med gamle damer det

Denne dagen var det noen som feira stor bryllupsdag . 40 år ! tenk det ! Vi ønska jo å feire dem litt så jeg prøvde meg på vannbakkels av alle ting. Har ikke lagd det på mange år og det ble vel egentlig bare sånn passe vellykket . Ovnen min begynner å bli gammel og det merkes når en skal jobbe med finbakst. Jeg klarte å få meg en tur til fjells og å finn 2 nye Geocacer. Det er litt moro det der . he he
Mandag var en travel dag . Veldig travel ! Vi har nemlig starta på sommerens oppussingsprosjekt . Nå skal tak og vegger i stua males. Vi kjenner begge to at vi klarer ikke å drive med sånt selv lenger så vi måtte bare leie inn hjelp. Ja, veggene skal jeg male selv. Men takene de skal vi ha andre til å ta. Så i går brukte vi hele dagen på å bære ut og tømme stua og kjøkkenet. Møbler og lamper og masse pjusk. Herregud så mye pjusk en har !! Huttetu. Alt er nå stua ut i gangen . Ser egentlig ikke ut !

 Og så måtte alle tak vaskes med kraftvask. I stua skura jeg ikke akkurat men på kjøkkenet der måtte det vaskes ordentlig . Men så ble det reint da håper jeg . Det er en grunn til at man maler tak og en av de er at paneltak er et lite helvete å vaske .  Og så var det peisen da. I stua vår er det en gedigen peissak. Ja det er ovn da men det er mye mur. Rød murstein. Et mareritt å holde reint det og. Så jeg gikk løs på den og med kraftvask jeg . Spraya på og pussa med kost og tømte på vann for å skylle. Brukte nok 10 håndklær . Men jammen ble det bra og. Det svarte som hadde kommet akkurat rundt ovnen ble borte og nå er steinen rød igjen. Hurra !!
Så pakka vi inn alt som sto igjen i plast og så var vi feridige.


I tillegg til alt dette var vi smarte nok til å bestille 3 kasser jordbær. Så da vi endelifg hadde fått igjen pusten etter vaskinga var det bare å gyve løs på jordbæra. Sånn ca klokka 22 i går kveld var jeg ferdig å jordbæra var i frysern. Puh !!
Men så våkna jeg i natt og hadde fingre som verka som py og da. Mine ledd sliter skikkelig nå......
Og nå er det altså tirsdag og i dag kom det to driftige damer og begynte å male tak . Fantastisk ! For det første så er jeg full av beundring over folk som prøver å skape seg en arbeidsplass og for det andre er jeg full av beundring over folk som har armer og skuldre og rygger til å tåle slikt arbeid.  Flotte damer det her !

 I skrivende stund er første strøk i stua ferdig og innen de drar skal vel kjøkkenet være ferdig og. Og det blir kjempebra ! Jeg regner med at gubben og jeg må sitte inne med solbriller på i hele vinter for alt blir jo plutselig så lyst ! Jeg gleder meg til å kunne lese uten å myse . Og til å kunne strikke i vanlig dagslys uten å ha masse watt lyspære til hjelp. Til helga gyver jeg løs på veggene også . Tapeten i stua som er malt for mange år siden ser fæl ut inntil det lyse taket men den skal også males og da blir det nok bra . Og så har jeg vært i kontakt med firma som maler opp gammel kjøkkeninnredning og da tror jeg nok at kjøkkenet også blir lyst i løpet av høsten . Hurra !

Ute skjer det også ting og tang og i går starta huggeren på Steingardhaugen. Det var helt merkelig å se at det lysna over haugen for hvert tre som falt. Det skal blir så spennende å se hvilken utsikt vi får når alt er borte.  Ute har været gått fra regn til sol og nå skal det vel bli litt bedre resten av uka. Men det er veldig stor forskjell på temperaturen her oppe og nedi bygda .  Vinden over fjellet er kald !
Hurdalsrosa i Lien har ikke klart å få ut knoppene sine ennå mens nedi dalen er den avblomstret for lenge siden .

Ingen kommentarer: