søndag, august 02, 2015

Søndag

Det er blitt søndag 2 august. Jeg ser jeg er på full fart inn i siste ferieuka mi og kjenner at det er en viss fare for at alle planer ikke kommer helt i mål innen fristen . hm.. vi får se.
De siste ukene har det skjedd veldig masse og jeg har slett ikke hatt tid til skriving. Det blir også litt mye og skrive om hver dag de siste 14 dagene for jeg husker da heller ikke alt fra dag til dag . Så jeg får ta en generell oppsummering. Sommeren har vært kald. Kald og våt ! En skikkelig drittsommer hva været angår. Det kan vi vel trygt si. Men , på den annen side så har det ikke vært tørt , ikke brannfare og ikke fare for hete slag. Aldri så gæli, osv.

Sist jeg skrev hadde de flinke maledamene akkurat begynt å male takene våre. Det bruklte de tre dager på og da ble det hel perfekt !

 Vi er så fornøyde. Og jeg begriper ikke at vi kan ha hatt disse mørke fæle takene så lenge jeg . Det var akkurat som om taket løfta seg en meter når de ble lyse. Og jeg kjenner at det skal bli så lettvindt å vaske takene heretter. Det har vært et mareritt med paneltak. Men, jeg måtte krype til korset på mange måten den uka jeg . Jeg skulle jo bare male tak og så skulle vi male veggene .


 Men ikke skulle jeg male vinduer og ikke skulle jeg male brystning. Man skulle aldri være så bastant sær nei. Når taket ble lyst og fint så jeg jo at her måtte vi til med hardere skyts ! Så på onsdag begynte jeg å maskere og grunne vinduer. Og torsdag ble jammen brystningen grunna også. Så da var forvandlingen total da.

 Fargen vi egentlig hadde bestgemt oss for å ha var vi enige om ble for mørk. Så da var det bare å teste ut andre alternativer da. Det ble laget striper med ulike alternativer og på torsdag kveld var det bestemt. Vi valgte en farge som heter kalk. Og nå vet jeg at6 vi valgte helt riktig !

 Det var maling fra morgen til kveld og den eneste gangen jeg var uttafor eiendomsgrensa var hvis jeg var ned for å kjøpe mer maling. Lørdag kom Ingunn hjem og var med og hjalp til både den dagen og søndag . Det var veldig deilig å få litt hjelp. Søndag kom Magnus med Daisy og da skulle hun være her på ferie mens folka hennes dro til Hellas på ferie. Mandag ettermiddag var jeg ferdig med stua. Vinduer, tak og vegger. Og vi er kjempefornøyde !

 Jeg gikk en tur med bikkjene og kjente jeg var ganske sliten. Og så plutselig kom det som kasta på meg. Feber , verking, magesjau og oppkast. Full bråstopp i oppussinga ! Tirsdag lå jeg for det meste. Og tirsdag kved dro det på igjen. Jeg pleier ikke måle feber og jeg hater tabletter av alle slag. Men utpå natt viste måleren 39,4 grader og da var ikke denne dama rare tøtta ! Så det var bare å ta det med ro. Torsdag morgen tusla jeg meg til legen for feberen holdt stand. Men jeg kjente vel at utover formiddagen da så roa det seg litt ned. Prøvene viste forhøyet CRP men ikke noe som skulle behandles. Magetarmvirus. Og jeg som ikke har vært til syden engang ! Men legen sa jeg var smittefarlig så det var ihvertfall greit å holde seg unna bygdeheimen og andre følk ! Tok det med ro den dagen også men fredag trua jeg meg igang . Og nå var det kjøkkenet som skulle males.

 Lørdag ettermiddag var jeg ferdig med kjøkkenet også . Hurra ! Gubben og jeg rydda godt opp . Stabla det vi kunne uti gangen og på soverommene. Nå skal nemlig gulvene pusses ned og vokses. Og da må jo rommene være tomme. Så vi har to stoler , et lite bord og en liten sofa igjen . Det er alt vi har av møbler i stue kjøkken nå. Så det som står igjen nå er gulvpussing, maling av kjøkken innredning, Dørene skal vi levere inn borti Telemark et sted og få spraymala opp. Så skal jeg male gulvlistene og vi skal bytte verandadør, inngangsdør og forhåpentligvis byttet det lille vinduet i gangen med et større. DA skal vi være fornøyde !

Så slik har denne sommeren gått. Fort og gæli.
I dag tok  vi fri og midt på dagen gikk vi en tur nedover i tyttebærhimmelen for å sjekke ut ståa på blå, bring og tytte-bær. Har vel aldri sett så mye blåbær tror jeg men den kan godt stå i en uke til før den plukkes. Den er ganske så sur ennå. Tyttebær blir det også men det er altfor tidlig. Og det samme med bringebæra. Vi må ha sol og varme fremover nå. Det kommer nok når vi begynner på jobb neste uke.

Jeg har kosa meg masse med å følge med på sommerbåten på nRK seint på kveldne. Denne uken som har gått har de passert Jæren. Ekstra stas var det den kvelden de var i Sandnes. Da var vår fjerne slektning pottemaker Ruth i aksjon og dreide Sandnesgauk . Tenk at hun og jeg har samme stamtre men kommer likevel ut i hver vår gren. Hun er 7 generasjon og jeg er 5 generasjon. Artig. 
Dagen i dag brukes til å se på Landsskytterstevnet på nett-tv. I dag har Jon Melvin skutt veldig bra og det var spennende å følge med på for oss hjemmesittere. Både Amund og Gina har skutt felt . Begge er vel fornøyde tror jeg . Jenny er på sitt første LS . Vi ser på bildene at hun vokser så fort og jeg tenker at vi må snart få sett henne igjen. Tiden går så fryktelig fort når man blir besteforeldre.

I morra begynner vi å plukke av skapdørene på kjøkkenet og så blir det maskering og maling for min del. Fordelen med slikt styr er vel at det er mye som nå har blitt pakka bort som kanskje ikke skal inn igjen. Man får med andre ord rydda opp litt.
Bilder har det blitt sånn inniblandt . Skal prøve å vise noen før-etter, bilder av både stue og kjøkken.

Ingen kommentarer: