fredag, august 24, 2012

Fredag

Etter vel en uke med total skrivetørke kræsjlander jeg i bloggen og prøver å få siste uke omsatt i ord. Puh.. det kan bli tøft. Men jeg prøver i det minste.Sist helg kom og gikk som en røyk . Egentlig vet jeg nesten ikke helt hva den gikk med til men . Lørdag var vi til Kongsberg. Jeg hadde et håp om å få klippet meg men ga opp. Byen var full av unger og mødre som skulle pusse opp sine håpefulle små før skolestart. Så jeg burde visst ha bestilt en time. Hvilket jeg aldri gjør . Men jeg kan fremdeles skimte dagslys bak luggen så det går nok bra en stund til. I stedet handla vi litt og så bar det hjem igjen. Søndag dro vi på kjøretur. Søndagstur passer jo bra for gamle ektepar. Vi har lenge snakka om å kjøre Smådøl og siden været var sånn noenlunde trodde vi kanskje det kunme bli en fin tur. Men vi ble jammen skuffa . Smådøl er jo grodd att den. Vi så igrunnen bare trær vi. Det ble en rundtur for vi tok om Hallingdal hjemover . Middag på Gol og is på Nesbyen. Skikkelig søndagstur altså. 

Mandag var det skolestart. Og det er en ganske morsom og kaotisk opplevelse på en videregående skole.  Noen begynner og gleder seg over det . Noen vil helst være ett annet sted og noen venter . Alle er spente .  Noen skal ha hybel og noen skal kjøre buss. Hektiske dager. Tirsdag delte jeg vel ut over tusen bøker ! Og enda var det ikke alt. Den siste timen den dagen gikk jeg litt i svima rett og slett. En skulle ikke tro det var så slitsomt men det gjelder å ha tunga rett i munnen og det krever sitt. Jeg skulle på et møte i Rollag på kvelden og da tok jeg sykkelen. I full fart ned Ligrenda på sykkel får en virkelig frisk luft i ansiktet og det var deilig etter en travel innedag på jobb ! Klokka ble nesten ni før jeg sykla hjemover igjen og da måtte jeg stoppe ved Prestmoen for solnedgangen var fantastisk ! Sånne sykkelturer er gull verdt !
Onsdag var kontordag og jeg lærer stadig noe nytt ! Jeg trives ! Halve dagen var det opplegg om mobbing og samarbeid i klassene. Kjempebra opplegg !! Elevene laget fantastisk flotte broer av aviser og frysetape. Planlegging og samarbeid .  På kvelden måtte jeg besøke høvdingen. Vi fikk oss en god prat og så var det kveld. Ingunn kom hjem denne kvelden og det er koselig ! Torsdag var det full fart med bibliotekjobbing igjen. Enda flere elever som skulle ha bøker. Bestillinger og rydding. Nok å gjøre .  Og i dag har jeg vært på kontoret igjen. Jeg tror denne kombinasjonen skal gå bra. Fremdeles har jeg masse å lære men det er moro ! Og nå er det fredag kveld.

 I dag har det vært dagen for at en dom har falt. Nå håper jeg alle glemmer hele mannen. Jeg vil slett ikke høre mer om han. Ti han ihjel ! Men det er nok lettere sagt enn gjort. Og jammen er det vanskelig også. Hvis man ikke hadde kjent han tilregnelig ville han fått behandling og etter all sansynelighet vært sluppet løs o noen år.- Og med å si at han er tilregnelig får han det som han vil selv. Og så er det alltid ett vanskelig spørsmål om hva det vil si at noen er gal ! En skulle jo tro at han er gal som gjør noe sånt men jeg tenker mer at han er gjennomsyra ond. Uansett må vi bli ferdig med det på ett vis.
I kveld var planen at vi skulle gå en tur men jammen landa vi i Toen og proppa oss med kaffe og kaker i stedet . he he Men det er deilig å slappe litt av.- Jeg kjenner jeg er sliten etter denne uka jeg . På vei hjem igjen stoppa vi ved kirken og tok noen bilder. Nå blir alle de gamle trærne langs gangveien fjerna og plutselig kan alle se kirken. Jeg tror nok det kommer noen kommentarer om dette men etterhvert vil vel folk se at dette blir veldig bra !Og jeg har kikka på stubbene og de er rotne så dette var på tide.

Og nå er det helg . I morra skal vi i selskap og det gleder vi oss til. Det blir garantert god mat og kaker ! Nam ! Så får en bruke søndagen på å gå av seg alt sammen igjen .  I drivhuset gror det og vi plukker stadig inn små modne tomater og flotte agurker. I år har drivhuset gjort nytta si !
I dag er det akkurat 4 måneder til julaften. Hmm. på tide å tenke julegaver snart kanskje. En burde jo fiksa sånt nå så kunne en bare kosa seg før jul . Men sånn blir det aldri likevel.  Rogna er full av bær i år . Og så får vi se da om det blir en vinter med mye eller lite snø !
Men nå er det kveld og øya mine trenger nesten fyrstikker  for å holde seg oppe. Skikkelig trøtt ! Gubben surfer på finn.no Mulig bilparken trenger endring snart ? Luna sover og snorker og Dina holder seg trofast i nærheten av far . Jeg skal skjerpe meg med skriving og kanskje kommer neste rapport i morra . Dagens bilder er litt av hvert fra siste uke.

Ingen kommentarer: