søndag, oktober 28, 2012

Søndag

Søndag morgen. Klokka viser ti på halv ti men er jo egentlig ti på halv elleve. Det er nemlig tid for vintertid. Noe forbaska tull spør du meg men det er det jo egentlig ingen som gjør...
Det er en strålende dag og sola er blek men fattet der den henger lavt over senhovdtoppen. Den har mista kraften nå stakkars. Men så lader den seg vel opp til å gjeninnta sin styrke uti mars engang.  Tenk at nå er november rett rundt hjørnet. Og når november lakker og lir ja da er det jul nesten før en får sukk for seg . Hjælp !! Men med fare for å grave seg ned i framtiden får jeg heller grave litt i de siste dagers aktivitet. Det er så travle dager på jobb at jeg klarer ikke feszte fokus så veldig på resten av dagen men noe har man da vel fått med seg . Onsdagen kom og gikk uten at jeg husker helt hva som sto på programmet bortsett fra jobb. Jo forresten, jeg var på besøk hos høvdingen og prøvde å nøste i brød-føljetongen. Tror vi fikk fiksa det . Torsdag var jeg til Drammen på kurs. Ny webløsning for skolens hjemmeside. Nok engang slo det meg at ingen i systemene tar særlig høyde for at oppgaver kan være like store om skolen er litenb eller stor. Men kanskje er de små mer kreative enn de store rett og slett fordi man er nødt. Hva vet jeg . Jeg vet bare at den 51 år gamle hjernen min vil trenge litt tid for å kunne være stolt av et eventuelt godt resultat . Men som kursleder sa... i februar , men uvisst hvilket år ! På vei til kurs kom jeg midt inni all røyken fra den store brannen i Hokksund. Det var en stund akkurat ved Langebru at jeg så svært lite og det lukta heller vondt. Men jeg kunne jo bare kjøre forbi så det var jo helt greit. På hjemveien stoppa jeg på Kongsberg og besøkte Ingunn. Vi fikk oss litt mat og litt shopping. Når man er vinlottergeneral må man stadig innom polet. Jeg er elendig på vin så det er de fine etikettene som teller i år. Og dem er det mange av , ingen fare !!

På bilfronten har vi de siste dager hatt det litt turbulent. Rexton er påverksted så gubben fikk en snerten liten blikkboks(hundai) som leiebil. Og så har vi bytta bort passaten i en snerten liten golf men trekk på alle hjul til meg. Det gleder jeg meg veldig til !! Da kan jeg gå vinteren litt tryggere i møte. Blir verre og verre for hvert år det der med bakker, snø, is og vinter ! ÆSJ !!!
Så gubben henta hjem en golf på prøve på fredag . Den falt i smak både prismessig og ellers. Vi testa ut på fredags kveld. Da var det forresten også en burtsdagsfeiring hos en ung 81 åring. Tenk at det er ett år siden vi var på fotballtur til Trondheim !! Men vi fikk god mat og selvfølgelig , som seg hør og bør i den familien , gode kaker ! Og koselig selskap !
I går starta vi dagen med å kjøre Ingunn på budsjettkonferanse  før vi dro ut i høvdingehula og henta et lite flyttelass. Høvdingen var såre fornøyd når han fikk godstolen sin opp på bygdeheimen .  Men ting tar tid og nesten hele dagen gikk. Resten av dagen ble bruk til å kjøre Ingunn til Kongsberg, handle bil og hente passaten hjem. Puh !!! Vi var vel parkert i sofaen akkurat til "skal vi danse?" og siden rørte vi knapt på en lillefinger. Dette er ikke et liv for gamle følk ! he he

I dag sov vi lenge og nå er planen at man slett ikke skal sitte å leke på PC men her må "någet gjøres ".
Skal være litt husmor, renske drivhus og blomsterkasser og kanskje får jeg tid til en liten gåtur med bikkjene også. Vi har en oppvaskmaskin som fusker og tar sikringer og etter nøye vurdering tror jeg jammen maskina er 12 år. Fy så fort åra går og kanskje begynner den å bli moden for utskifting .
  Ute i verden går livet sin skjeve gang. Politikere får så hatten passer og det kan vel merkes at det nærmer seg nytt valg. Temperaturen stiger som regel da. Sykkelsporten viser seg å være gjennomsyret av dop og det ville vel egentlig forundre meg mye hvis ikke andre idrettsgrener også skjelver litt i buksene nå. På lokalt plan er det kommet frem at i vår nabokommune sliter de med holdninger til våre nye landsmenn som er helt horrible ! Og jeg må si jeg er ganske forundret over at ingen tar til motmæle når de får to siders oppslag i avisen om alt det stygge som foregår. Enten velger man å overse det eller så er det verre enn man hører og tryggest å tie ihjel. Uansett håper jeg det blir ordnet opp i slikt kan vi ikke ha nemlig !Og det er skummelt for man kan ikke være trygg for annet enn det er sånn i vår egen kommune også. Jeg håper virkelig ikke det .  Men det er kanskje noe av det som blir så vanskelig . Vi jobber og skriker om at vi må få flere innbyggere til alle utkantkommunene våre . Men vil vi ta imot folk når de kommer ? hmm.. er litt usikker jeg . Jeg har bodd i denne kommunen i 32 år og kommer vel alltid til å bli regnet som innfløtter . Sånn er det vel bare . Og jeg kan godt huske første skoledagen til søsknene mine da vi hadde flyttet til Flesberg i 1966. Det var ingen god dag ! Vi var mørke og foreldra våre snakka rart. Så det å skille seg ut har vel alltid vært tøft det . Men så får vi prøve å gjøre det bedre i fremtide .

Nei nå får jeg komme igang . Lurer på om det er for kaldt for vinduspuss jeg ??  Ja det er vel det. Nå skyer det til også og i løpet av dagen er det meldt snø. Vinteren strammer grepet mer og mer.
Dagens bilder er kun tatt med mobilen derfor er vel kvaliteten deretter . Men jeg legger dem ut likevel. Får komme sterkere tilbake med mer kvalitet seinere.

Ingen kommentarer: