tirsdag, desember 25, 2012

Tirsdag 1.dag jul

Så var den store dagen over . Det er jammen mye styr for en kort kveld , det må jeg si. Men sånn er det jo hvert år og har alltid vær. Nå er vel kanskje resten av jula mer jul enn selv julaften også. Ihvertfll når en ikke har små unger lenger. Ikke for det , store unger blir ganske så små når det er jul de og. Vi begynte julaften med en god frokost bare gubben og jeg . Den yngre garde var slitne og sov lenge og det er lov. Midt på dagen var vi til Toen med gaver og sånn og vi hadde så mange poser med så mye godt og gaver at det var ikke måte på da vi dro igen. Neste stopp var bygdeheimen. Der satt den lille damen og slappet av etter en deilig julemiddag . Ihvertfall sa hun det hadde vært godt. Men etter en liten stund var hun ikke helt sikker på om hun hadde spist eller ikke. Uansett fikk vi en koselig stund med gaveåpning og kaafe sammen med Haugenfolket og to gamle damer.  Etter bygdeheimen dro vi på kirkegården og tente lys. Her i Veggli var vi heldige for der hadde andre tråkka vei for oss og vi fant gravene lett. Det var verre i Rollag . Så der er jeg redd lyse ble plassert sånn ca... he he men vi var ihvertfall der . Første jula uten far er rart for oss men ennå mer rart for mor sikkert. Kanskje litt derfor tankene går litt i surr. Det er lov.

Vel hjemme senka julefreden seg i Lien. Vi stressa ingenting og bare kosa oss. Middagen var ferdig ved 18 tiden og maten ble bra .Svoren ble spør og det var nok mat i hvertfall. He he det blir det jo også hvert år da. Vi har det godt !!
Etter mat så sitter man nå der og gaper . Mette og trøtte. Vi tok en runde med quiz før vi stupte ned i gavehaugen. Og gavene var mange og flotte !! Makan ! Englebordet mitt fikk et tilskudd på 4 stk og jammen ble det både svenske tomter og andre nisser også. Pluss bøker og hansker og sko og masse anna. Mye som skal brukes og nytes utover nyåret. Selv hadde vi gitt bort noen bordbrikker som antagelig burde vært levert med bruksanvisning siden de fleste visst tror det er sitteunderlag. he he kanskje de kan brukes til litt forskjellig ..
Men kvelden ble ikke bare grei for min del. Utover kveld steig feberen og stemmen forsvant også . Så jeg slutta av kvelden liggende på stuegulvet . I natt har jeg sitti i sofen og sovet. Og utrolig nok. Jeg er litt bedre i dag. Trur eg da... Ihvertfall så lenge en sitter musestille. Vi starta dagen i dag med lang frokost sammen med Ingunn og Amund. Kjempekoselig !! Og nå har det vært sløving før vi snart skal hoppe i finklea og dra på suppeeting hos bestemor. Det er ett av julens høydepunkter så det vil vi helst ikke gå glipp av . Men i dag er gubben verre av sin forkjølelse som han var bedre av i går så , gud veit ! Jeg håper vi kommer oss avgårde alle sammen.  Snakker om forkjølajul !!

Dina har gått helt i dvalemodus. Hun bare koser seg når alle er hjemme . Det er helt toppers !
Dagens bilder er litt av hvert fra i går . Det er ihvertfall julestemning så det holder !!

Ingen kommentarer: