lørdag, januar 26, 2013

Lørdag

Det er lørdag ettermiddag . Dagen går nesten over i kveld . Det er blåtime ute.  Temperaturen har krabba seg opp på "levelig " og det snør. I dag tidlig da vi sto opp var det minus 6 og det er igrunnen bra. 
I går var en ganske vanlig dag på jobb og da jeg kom hjem var den unge damen fra Kongsberg  kommet . Hun hadde hatt en lang dag som folkevalgt og var igrunnen veldig fornøyd med dagen. Litt gammel hadde hun også følt seg da hun forsto at Veggli skole slett ikke fungerer slik som den gjorde da hun gikk der. Og det synes hun jo ikke er så lenge siden. Velkommen i klubben sier jeg ! Vi kjenner jo på det hele tiden alle sammen. Og verre blir det jo eldre man blir. Alt skjedde jo i går , lissom....
Men etter litt mat skulle hun på årsmøte i partiet så hun for som den virvelvinden hun er , rundt i huset og svusj , ut døra og vekk !

 Gubben og jeg kledde godt på oss og tok med oss bikkjene innover heimsetervegen et stykke. Vi gikk ikke langt for minibikkja er forkjøla. Men nok til at alle fikk lufta seg . Det var jo et flott måneskinn i går kveld . Ja det var vel på sitt vakreste da jeg kom hjem fra jobb . Etterhvert skya det til . Så da vi gikk på tur var det greit med to kraftige hodelykter .  Men jeg fikk tatt noen flotte bilder da jeg kom hjem ihvertfall. Elgbilde ble det også i går. For da jeg var på vei hjemover så jeg ei flott elgku som sto og beita i nyhogsten på Kjemhus. Det smakte visst veldig godt for hun brydde seg lite om at jeg stoppet og plystra på henne.

I dag starta vi dagen med lang frokost . Så dro gubben og jeg på kirkegården og tente lys. Gamle høvdingen ville fylt 91 år i dag og da var det fint å tenne et lys for han. Og i dag fant vi korset og grava også. På julaften tror jeg vi bomma litt for da var alt borte i snø.  jeg hadde med meg Ipad og tok bilde og så dro vi rett opp på bygdeheimen slik at mor også fikk se. Hun hadde vel ærlig talt ikke husket så veldig på det og det er jo helt greit . Hvorfor skulle hun nå det , men hun ble glad for å se ihvertfall. På Bygdeheimen satt det 4 damer og en mann i stua og så sport. De hadde hver sin skål med godteri og saft i glass. Makan !! Det har det jammen godt der altså ! Er så utrolig glad for akkurat det og at mor trives !

 Vel hjemme pakka Ingunn sammen og vendte nesa mot Kongsberg igjen . Gubben og forkjølabikkja benka seg på sofaen og sport på tv. Jeg kledde meg og tok med meg gråbikkja på tur. Vi kom oss nesten opp på Glanarberget . Gikk i snø og scooterløype. Må si det var rimelig tungt . I sommer gikk jeg til Glanarberget på 12 minutter . I dag brukte jeg vel 20 for å komme meg halvveis! Det er et godt stykke igjen før formen er på plass igjen. Men en får ta det smått og pent .  Men når en kommer seg hjem og inn så er det deilig at en har beveget seg litt ihvertfall. en time i frisk luft har jeg ikke hatt siden lenge før jul !
Ute i verden er nyhetene proppa med mye sport. Jeg synes det er helt greit at en viss skiløper får sitt pass påskrevet av kollegaer. Man er ikke nødvendigvis en god idrettsmann fordi om man er en god taktiker eller stor i kjeften. Men sånne ting bør jeg vel helst ikke si så mye om siden jeg ikke liker å se på det likevel. Av mer viktige ting er det nå klart at fire av gislene fra Statoil er identifisert. Godt for familien å få endelige svar uansett. Og midt oppi det melder VG-nett at Røkke har kjøpt seg sko til 100 tusen kroner. Er det noe rart vi blir et overfladisk folkeferd.?!

Tenk nå er klokka over halv fem og det er ennå ikke mørkt. Det er utrolig godt ! Jeg fikk tatt noen bilder i dag også på turen min. Så nå legger jeg ut noen fra både i går og i dag . Måne og gråvær.
Og nå er det kveld. Planen er pølsepizza , tv og sofaliv for resten av dagen. 

Ingen kommentarer: