søndag, januar 06, 2013

Søndag

Det er søndag . En strålende flott vintersøndag med sol og gode temperaturer. Selv om formen egentlig ikke sier ; gå , har vi ikke samvittighet til å bare sitte inne i dette flotte været. Derfor har vi nettopp vært på en liten tur med bikkjene innover heimsetervegen. Det ble med en tre kvarters tur men det er vel bedre enn ingenting. Ihvertfall var det nok til å få opp farten på blodpumpa i et par kropper som stort sett har vært i ro siden før jul. Nå lengter jeg veldig etter en joggetur men kjenner at det kan jeg nok glemme en stund til. Men, alle monner drar. Knall blå himmel og harde scooterspor å gå i det er bare flott. Scooter ja, nå er det jo slik at i Norge er det mer eller mindre forbudt å kjøre noen som helst sted hvis man ikke kan dokumentere at man trenger det fra a til å og i et visst antall ganger i året. Det er mye deilig galskap i lovverket hvis man setter fokus på det . I gamle dager dreiv folk i skogen. Det ble kjørt spor , først med hest og siden med traktor. Rådyra hadde god nytte av dette i stor snø. Og rådyra trenger faktisk litt hjelp de når snøen er stor og tung å gå i . I dag er det nesten ingen som driver i skogen og de som gjør det bruker store maskinger og det er gjort på ei uke liksom. Det er til lite hjelp for dyra. Så derfor har jeg kommet til denne konklusjon. Scooterløyper er til stor hjelp for rådyra om vinteren. At de også er til hjelp for damer som meg , som ikke liker å gå på fjellet i kø i preppa skiløyper, ja det er bonus !! Jeg vurderer faktisk å kjøpe meg scooter selv. Kjøre opp labbeløype i skogen for bikkjene og meg. Men, hvis noen anmelder det kan jeg visst få opp til 15 000 i bot . For å kjøre på egen eiendom !! Og jeg kjenner også en som har løyve til å kjøre på hytta si 10 ganger i året . Tenk at myndighetene skal sitte og bestemme hvor mange ganger man kan dra på hytta !! Det finnes ikke en bymann i verden som hadde funnet seg i det ! Men når det er sagt så er jeg slett ikke noe glad i unødvendig rasekjøring med scooter overalt altså. Alt med vett ! Og at "Labbeløyper" på fjellet kan være et produkt som slår an er jeg ikke i tvil om .
Uansett er det greit å komme igang med litt bevegelse . Og i dag varma faktisk sola litt . Det er nesten utrolig . Sola skal liksom ikke være varm før uti februar den .
I dag har jeg sittet å tenkt på alt som jeg gleder meg til utover i året . Jeg er ikke spesielt flink til sånn gledesegopplegg. SOm oftest så tar jeg et lite forbehold fordi vi sjelden har klart å komme i mål med glede seg ting. Men altså. Nå gleder jeg meg til å feire bryllup i Sverige i mars !Det tror jeg blir kjempebra. Og så gleder jeg meg veldig til å dra med Hurtigruta i juni. Gubben og jeg på 14 dager ferie alene, ja det har faktisk aldri skjedd før.  Og så gleder jeg meg til å kunne teste de nye pigg-joggeskoa jeg fikk til jul. Da går det faktisk an å jogge selv på harde, frosne, is-veier.  Jeg gleder meg til alle soldager som helt sikkert kommer utover våren. Gleder meg til mange turer med bikkjer og folk som liker bikkjer. Jeg gleder meg til å kunne ta ut sykkelen igjen. Og jeg gleder meg til det aller første vårtegnet som dukker opp. Man vet aldri hva det er men jeg skal nok skrive om det , helt sikkert ! Grunnen til slik "gledeseg" fokus er vel egentlig at jeg har skjønt at jeg får litt bedre tid denne våren . Og kanskje litt mindre bekymringer også. Og det er ikke så dumt.
Men i dag er det altså søndag og gubben og gamla i Lien har tømt skap og skuffer for alt av julegodiser. Kakerestene er vel plassert i frysern også. Nå får vi se om vi kommer inn i yndlingsolabuksa etterhvert.
Dagens bilde er fra dagens lille spasertur. Og såhåper jeg at dette bloggverktøyet lar meg få legge ut bilder i dag da. I går var det nemlig håpløst. Og det er det visst i dag og ... Får vel sende en mail og spørre hva dette betyr da ..

Ingen kommentarer: