fredag, februar 01, 2013

Fredag

Det er tidlig fredag morgen. Ute er det blitt kaldt igjen og i dag viser måleren minus 11,5. Brrr..
Ja ja det er det ikke noe å gjøre med. På himmelen i sørvest henger det en litt amputert måne som nå er i ne. Storehetstiden er forbi for denne gang . En måned til neste gang.  Jeg starter tidlig på jobb hver fredag . Bør være på plass kvart på åtte. Det betyr at man bør stå opp en halvtime tidligere også. Ihvertfall når man skal skrive litt. I går var det en ganske travel dag på jobb og det er jo slik jeg liker godt. Da går dagen fort og man føler man får gjort noe. Vel hjemme var det tid for middag og så dro gråbikkja og jeg ut på en liten trimtur. Jeg skal ikke si at bihulene er friske og kroppen på topp ennå men det går vel fremover. I går jogga vi halve kjørkjebygda og det mener jeg er bra. Det går ikke så fort men fikk da testa de nye joggepiggskoa ihvertfall. Etterpå dro jeg inn på bygdeheimen på besøk. Der satt de og kosa seg på stua . Det var nyheter på tv og god stemning. Resten av kvelden gikk med til strikking. Så nå er lua også ferdig. Og jeg har begynt på en slags stor hals som hører til. Må vel få den ferdig i helga. Gubben brygga på forkjølelse i går kveld men jeg håper han slipper unna. Bikkjene har ihvertfall blitt bra igjen og det er godt.  I dag er det først jobb og så håper jeg ikke gradene kryper under ti utpå kveld for da synes jeg nesten det er for kaldt å ut på tur. Men vi får se. Planen for helga er at dagen i morra skal tilbringes på Kongsberg. Jeg må få av meg noe hår og så er det litt av hvert som må handles. Har ikke vært nedover siden romjula .
Men først er det jobb og vaffeldag . Det er neimen ikke mye som skal til for å gjøre dagen spesiell ! I går leste jeg en bok som het FISH. Den handler om en filosofi som er grodd frem fra en film som ble laget i ett fiskehandler torg i england. Eller, hele filmen handler vel egentlig om arbeidsmoral . Den handler om at hver eneste dag vi går på jobb så kan vi velge om vi vil det skal bli en god dag på jobb eller en dårlig dag på jobb. Og valgene vi tar vil alltid påvirke alle rundt oss. Vi kan velge om vi vil lytte til folk rundt oss, om vi vil være tilstede eller om halve oss blir sittende i bilen og vente hele dagen mens resten av oss prøver å gjøre noe fornuftig på jobb. Vi kan velge om vil vil glede noen rundt oss og få dem til å smile. Og vi kan velge om vi vil leke litt i hverdagen  og gi andre rundt oss en god dag også. Jeg tror jeg er ganske flink til noe av dette ihvertfall men vi kan alle bli bedre hele tiden . Det var en bok som satte seg litt fast i hjernebarken og jeg skulle ønske flere vil lese den . Sjøl skal jeg lese den en gang til og jeg skal prøve å få tak i filmen .
Ute i verden skjer det mye som ikke minner om glede og entusiasme. Mye eksplosjoner og skytinger og folk som blir drept. En klarer nesten ikke ta alt innover seg og kan sannelig lure på hva som skjer. Prøver menneskeheten å ta knekken på seg selv ? En fortvilet mor har lagt babyen sin ifra seg i en park i Danmark. Stakkars menneske hun har det nok ikke godt. Sånt er alltid hjerteskjærende. Og i Oslo er det bestemt at det skal være folkeavstemning om vi skal søke om OL i Oslo igjen. Ja ja vi har det ganske godt i dette landet vårt ihvertfall. I Oslo har de også gitt ulvene som er observert i marka navn. Stor stas , helt til de kommer for nære vil jeg anta. Da vil man nok helst skyte dem. Men det er kanskje bedre å skyte en ulv med navn enn uten....Og så har noen funnet ut at katter er barbariske mordere som det burde være lovbestemt skulle gå i band ! Ja for de plager jo musa før de dreper den . Det er virkelig mye deilig galskap rundt omkring !

Men nå får jeg avslutte her og komme meg ut i en bil som forhåpentlig ikke er helt iskald. Motorvarmer og kupevarmer en virkelig bra saker ! Bortskjemt ? neida...
Dagens bilde... tja.. jeg har ikke tatt noen bilder på neon dager men jeg finner vel noe gammalt slik at innlegget ikke ser helt tomt ut . Forresten så har jeg ihvertfall et av en liten toppmeis som dukka opp akkurat på Hagefugletelledagen sist helg . Kanskje den fineste av meisene !

Ingen kommentarer: